2014-12-11, 21:31
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
http://www.svt.se/svttext/web/pages/113.html

S dumpar MP!
Hur mycket kan detta påverka SDs fortsatta framgångar?

Jag tror tyvärr att det kommer göra att de mest naiva "sossesvikarna" går tillbaka till Socialdemokraterna i tron att nu kommer minsann sossarna bli som på Palmes tid.
Fast det handlar i sammanhanget om en väldigt liten del. De flesta har ju insett hur vansinnigt allt är.

Jag vet inte om jag uppfattar det som att S dumpar MP bara för att Löfven säger att budgeten är överspelad och att de går till val själva. Han ser fortfarande MP som en naturlig samarbetspartner.

Det känns lika oklart som inför valet i september då han inte heller ville ge några direkta besked om vilka han tänkte samarbeta med.

Tycker han uppträder för jävla virrigt och han känner nog att det går åt helvete!

Obegripligt hur fan S kan vara största parti!
2014-12-11, 21:33
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Är det bara min dator som strular, eller har det även varit svårt för er andra att gå in på status.st under de senaste dagarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Samma här, funkar inte. Förmodligen attackerad på något vis.

Nja, så jävligt är det inte. Status finns uppe på http://privat.bahnhof.se/wb492673/
så det är nog bara namnuppslagningen som är trasig. Bahnhof tillhandahåller .st-domäner med sina abonnemang gratis, så det är nog på deras TODO-lista att laga vilken dag som helst.
2014-12-11, 21:33
Medlem
Status.st finns just nu här:

http://privat.bahnhof.se/wb492673/
2014-12-11, 21:39
Medlem
Lost-Souls avatar
Enligt Jeff Ahls Twitter så norpar SD 58.000 väljare netto från S och 53.000 från M (dagens Sentio)

Tycker det är kanon att väljarströmmen från S nu börjar eskalera, där finns det mycket att ta av och det är fullständigt vanvettigt att ett parti som enbart lever på gamla meriter ska få stöd från 3 av 10 väljare.

Börjar mer och mer känna att 20% är inom räckhåll för SD redan i Mars, nu ska svetsarn sänkas på allvar.
2014-12-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kan nån vänlig själ i tråden posta en länk där det framgår att folkpartiet ligger på 3,7 och SD på 17,5. Jag har en del liberala kompisar som behöver ta del av nyheten. Avpixlat, Fria Tider och liknande räknas inte.

(Har firat denna lyckade sjuttonkommafemprocents-dag med en flaska italienskt rödvin och pallar inte att söka själv.)

Metapolls.net
http://metapolls.net/2014/12/11/swedish-general-election-11-december-2014-poll-sentio/#.VIoAi3uLUZl
2014-12-11, 21:46
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Är det bara min dator som strular, eller har det även varit svårt för er andra att gå in på status.st under de senaste dagarna?

Verkar ligga nere just nu. Formodligen nan anti-sd som i fortvivlan over olika OU som bara visar + siffror for SD, tog ut sin frustration pa sajten och kor nan ddos attack eller dylikt
2014-12-11, 21:46
Medlem
Vem i hela fridens namn vill någonsin ge sig in i samarbete med sossarna igen?

Hur dyrt kommer det inte bli för S att locka med V om ca 100 dagar? Vad blir då priset att få med MP 2015? Stabilt, Lövén. Stabilt. Man får väl betrakta röggröna blocket som över tills vidare.

Alliansen då? Om C och FP går till S är alliansens block över för överskådlig framtid.

Om KD och FP åker ur har vi en rejält försvagad allians.

Undrar om Löven verkligen är intresserad av att ge alliansen frikort att regera fritt i minoritet till 2018 genom att ändra reglerna. Det skulle kunna bli M och C som regera ensamt majestät om de ändrar reglerna.

Sentio, SD 17,5%. En grym utveckling från 12,9% på mindre än 3 månader!!

OT: Idag värvade jag med största sannolikhet en ny SD röst, kanske två. En man +60 som jag känt i ca 10 år och som alltid röstat på moderaterna och tidigare högerpartiet tror jag att jag lyckades få upp ögonen på hur seriösa SD är. Han sa att ledningen verkar bra men att det finns stolpskott. Var då, frågade jag. Ute i kommunerna? Alla partier har "sina" stolpskott ute i kommunerna.

Jag sa att vi har inte råd med +200000 till som går på bidrag varje år. Vem ska betala bostäderna? Infrastrukturen? Skolan? Sjukvården? Bortsett från den ekonomiska aspekten så har vi fått ett jäkligt otryggt samhälle. Hans fru är lärare. Du skulle bara höra vad hon säger, sa han. När hon och hennes kollegor sitter och pratar, jag vågar inte berätta för dig vilka ord de tar i munnen, men de är såå förbannade och trötta på invandrarna (inte alla invandrare).

Jag sa att jag röstade SD i förra valet trots att jag alltid varit moderat, och att jag egentligen fortfarande är moderat. Gamla moderaterna finns inte längre, utan de har blivit liberaler. Läs SD program. Det har jag gjort sa han och jag håller med dem om det mesta. Tack förresten för tipset om Julia Caesar på snaphanen.dk . Jäkligt seriöst skrivet. Måste vara en riktig journalist det där.

Jag sa också att jag störde mig på gamla sossar som röstade på S av gammal hävd trots att Göran Persson på den tiden sket i arbetarrörelsen. Man måste omvärdera ens politiska ledare och partier. För mig var det ett enormt stort steg att lämna M. Ja sa han det är det. Vi har ju alltid röstat M, både pappa och mamma. Mamma var värst, vi fick stänga av TV:n när Palme pratade.

Den här mannen är europachef för ett multinationellt bolag. Han är på gång att pensionera sig och han känner hur mycket folk som helst i Sverige och han är fullständigt orädd att säga vad han tycker i alla sammanhang. När han bestämt sig för SD kommer han få en drös andra med sig. Han är en ledare även i det privata och har som sagt ett enormt kontaktnät.
2014-12-11, 21:53
Medlem
Storus Pittuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulSurvivor
Ovanstående inlägg gjorde jag den 28 augusti inför det kommande valet. Nu har Stockpicker gjort om sin enkät inför ett ev. nyval. 1040 stycken svar finns det den här gången, och partifördelningen idag är som så:

c 7,7 %
fp 5,3 %
kd 7,1 %
mp 2,1 %
m 29,4 %
s 10,8 %
sd 34,2 %
v 2,1 %
övr 1,3 %

(fi finns ej särredovisade denna gång)
Det som är intressant med den här undersökningen och den som cornucopia hade på sin blogg (sd 22%) är att det är förmodligen inte outbildade lantisar som dominerar läsekretsen.
/SP
2014-12-11, 21:54
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Vem i hela fridens namn vill någonsin ge sig in i samarbete med sossarna igen?

Hur dyrt kommer det inte bli för S att locka med V om ca 100 dagar? Vad blir då priset att få med MP 2015? Stabilt, Lövén. Stabilt. Man får väl betrakta röggröna blocket som över tills vidare.

Alliansen då? Om C och FP går till S är alliansens block över för överskådlig framtid.

Om KD och FP åker ur har vi en rejält försvagad allians.

Undrar om Löven verkligen är intresserad av att ge alliansen frikort att regera fritt i minoritet till 2018 genom att ändra reglerna. Det skulle kunna bli M och C som regera ensamt majestät om de ändrar reglerna.

Sentio, SD 17,5%. En grym utveckling från 12,9% på mindre än 3 månader!!

OT: Idag värvade jag med största sannolikhet en ny SD röst, kanske två. En man +60 som jag känt i ca 10 år och som alltid röstat på moderaterna och tidigare högerpartiet tror jag att jag lyckades få upp ögonen på hur seriösa SD är. Han sa att ledningen verkar bra men att det finns stolpskott. Var då, frågade jag. Ute i kommunerna? Alla partier har "sina" stolpskott ute i kommunerna.

Jag sa att vi har inte råd med +200000 till som går på bidrag varje år. Vem ska betala bostäderna? Infrastrukturen? Skolan? Sjukvården? Bortsett från den ekonomiska aspekten så har vi fått ett jäkligt otryggt samhälle. Hans fru är lärare. Du skulle bara höra vad hon säger, sa han. När hon och hennes kollegor sitter och pratar, jag vågar inte berätta för dig vilka ord de tar i munnen, men de är såå förbannade och trötta på invandrarna (inte alla invandrare).

Jag sa att jag röstade SD i förra valet trots att jag alltid varit moderat, och att jag egentligen fortfarande är moderat. Gamla moderaterna finns inte längre, utan de har blivit liberaler. Läs SD program. Det har jag gjort sa han och jag håller med dem om det mesta. Tack förresten för tipset om Julia Caesar på snaphanen.dk . Jäkligt seriöst skrivet. Måste vara en riktig journalist det där.

Jag sa också att jag störde mig på gamla sossar som röstade på S av gammal hävd trots att Göran Persson på den tiden sket i arbetarrörelsen. Man måste omvärdera ens politiska ledare och partier. För mig var det ett enormt stort steg att lämna M. Ja sa han det är det. Vi har ju alltid röstat M, både pappa och mamma. Mamma var värst, vi fick stänga av TV:n när Palme pratade.

Den här mannen är europachef för ett multinationellt bolag. Han är på gång att pensionera sig och han känner hur mycket folk som helst i Sverige och han är fullständigt orädd att säga vad han tycker i alla sammanhang. När han bestämt sig för SD kommer han få en drös andra med sig. Han är en ledare även i det privata och har som sagt ett enormt kontaktnät.

Bra jobbat! Och visst ar det som du sager: en grym utveckling for SD pa bara nagra manader.

Men da man laser att det faktiskt finns manniskor i Sverige som resonerar sa har http://www.friatider.se/kravet-beslagta-svenskars-hus-och-ge-dem-till-invandrare
sa blir man ju inte forvanad att folk reagerar.
Och i forlangningen kan det ju komma att bli lite pa det sattet ocksa om inte vansinnet stoppas.

Nagon som vet nar Sifo kommer med sin OU? Manga aldre haller SIFO for att vara den enda "riktiga" OU och darfor kan den vara extra intressant.
Senast redigerad av lirareflashback 2014-12-11 kl. 22:31.
2014-12-11, 22:26
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Nja, så jävligt är det inte. Status finns uppe på http://privat.bahnhof.se/wb492673/
så det är nog bara namnuppslagningen som är trasig. Bahnhof tillhandahåller .st-domäner med sina abonnemang gratis, så det är nog på deras TODO-lista att laga vilken dag som helst.

Grafen "Alliansen och De Rödgröna" är den mest intressanta och utmärkande. Det vi ser i december 2014 är första gången som båda pk-blocken samtidigt gör ett tydligt dyk nedåt. Det var då det hände.
2014-12-11, 23:03
Medlem
JBernards avatar
Jag kan berätta var problematiken ligger. S för ingen egen politik, eller det är inte deras övergripande strategi iallafall. Dom fokuserar på att måla upp falsarier och angripa SD. Kontraproduktivt. Ska jag avslöja vad som skulle vända opinionen till deras fördel på två arbetsdagar? Att medge att det finns problemtik med dagens migrationspolitik och att man kanske borde fundera på att reglera den en smula.

Hoppas alliansen hinner före.
2014-12-11, 23:13
Medlem
Fanatiker.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Enligt Jeff Ahls Twitter så norpar SD 58.000 väljare netto från S och 53.000 från M (dagens Sentio)

Tycker det är kanon att väljarströmmen från S nu börjar eskalera, där finns det mycket att ta av och det är fullständigt vanvettigt att ett parti som enbart lever på gamla meriter ska få stöd från 3 av 10 väljare.

Börjar mer och mer känna att 20% är inom räckhåll för SD redan i Mars, nu ska svetsarn sänkas på allvar.

Kan vi gå från 12,9% till ~17% på tre månader så kan vi passera den magiska tjugoprocentslinjen lagom till mars
Tänk er PK-folkets reaktioner på valnatten om det inträffar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in