2014-12-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
http://www.svt.se/svttext/web/pages/113.html

S dumpar MP!
Hur mycket kan detta påverka SDs fortsatta framgångar?

Jag tror tyvärr att det kommer göra att de mest naiva "sossesvikarna" går tillbaka till Socialdemokraterna i tron att nu kommer minsann sossarna bli som på Palmes tid.
Fast det handlar i sammanhanget om en väldigt liten del. De flesta har ju insett hur vansinnigt allt är.
Länka till Text-TV är inte så bra eftersom innehållet byts flera gånger i timmen. Det är en helt annan artikel på sid 113 nu.

Jag tror vad jag vill om Löfvens besked, han uttrycker sig ju så virrigt att ingen vet vad som gäller. Han ändrar sig efter behov. Han skulle avgå om budgeten fälldes, sen blev det inget. Om det börjar gå bra för MP kommer han väl plötsligt ändra sig igen och säga att de går till val ihop.
2014-12-11, 20:18
Medlem
longbow4ys avatar
LO krävde att S skulle dumpa MP. Då dumpar Löfven MP.
Det tog inte ens en arbetsdag.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/lo-basens-uppmaning-till-s-slopa-mp

http://www.svt.se/nyheter/sverige/lofven-vill-distansera-sig-fran-miljopartiet

Och vad kommer LO:s Karl-Petter Thorwaldsson säga om SD?

För det kommer styra Löfven.
2014-12-11, 20:51
Medlem
Energiknippes avatar
MP måste undra vad fan som hände. Innan valet visade alla mätningar att de skulle bli 3:e största parti. Nu tog SD den rollen men de kom i alla fall in i riksdagen. SD fäller sedan deras budget och nyval utlyses. Fridolin påstår i en intervju tillsammans med Löfven att de ska gå till val tillsammans med S varpå Löfven svarar att de går till val på olika håll men med en gemensam budget. Fridolin ser lite besvärad ut. En vecka senare dumpar Löfven MP, ut i kylan med er. Blir det extra val vet man inte vad som sker med MP - de kanske tom åker ut om 08rna vill ha in F!

Det jag är lite orolig över är att undersökningarna visar såpass höga tal som 17% för SD redan nu. Det kan tvinga Alliansen i säng med moderaterna "för sveriges bästa". Det hade varit bättre att det faktiskt hade gått till extra val. Nåväl, snart kommer väl SCB och då får SD 9,9 igen.
2014-12-11, 20:53
Medlem
SoulSurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulSurvivor
Stockpicker Market Update - nyhetsbrev inom Bank och Finans har haft en webenkät om partisympatier inför valet. En speciell kategori som läser här, javisst, men ändå intressant att ta del av opinionen i denna grupp. 428 svar gavs.

c 4,9%
fp 9,6%
kd 9,3%
mp 3,0%
m 32,9%
s 8,6%
sd 26,4%
v 2,8%
fi 2,3%

Ovanstående inlägg gjorde jag den 28 augusti inför det kommande valet. Nu har Stockpicker gjort om sin enkät inför ett ev. nyval. 1040 stycken svar finns det den här gången, och partifördelningen idag är som så:

c 7,7 %
fp 5,3 %
kd 7,1 %
mp 2,1 %
m 29,4 %
s 10,8 %
sd 34,2 %
v 2,1 %
övr 1,3 %

(fi finns ej särredovisade denna gång)
2014-12-11, 20:58
Medlem
Månsans avatar
Kan nån vänlig själ i tråden posta en länk där det framgår att folkpartiet ligger på 3,7 och SD på 17,5. Jag har en del liberala kompisar som behöver ta del av nyheten. Avpixlat, Fria Tider och liknande räknas inte.

(Har firat denna lyckade sjuttonkommafemprocents-dag med en flaska italienskt rödvin och pallar inte att söka själv.)
2014-12-11, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoulSurvivor
Ovanstående inlägg gjorde jag den 28 augusti inför det kommande valet. Nu har Stockpicker gjort om sin enkät inför ett ev. nyval. 1040 stycken svar finns det den här gången, och partifördelningen idag är som så:

c 7,7 %
fp 5,3 %
kd 7,1 %
mp 2,1 %
m 29,4 %
s 10,8 %
sd 34,2 %
v 2,1 %
övr 1,3 %

(fi finns ej särredovisade denna gång)

Ganska osannolikt då i princip hela vänsterblocket är utraderat. Två partier ut och S får 10,8% av rösterna.
2014-12-11, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Ganska osannolikt då i princip hela vänsterblocket är utraderat. Två partier ut och S får 10,8% av rösterna.
Undersökningen är alltså gjord inom en specifik bransch där vänsterpartier av förklarliga skäl är underrepresenterade. Trots det ser man stora skillnader mellan före och efter valet.

Det här är ju omöjligt. Jag försöker hålla koll på institutens rekord men det är ingen idé för varenda mätning är rekord! Men lika glad för det är jag...
2014-12-11, 21:06
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kan nån vänlig själ i tråden posta en länk där det framgår att folkpartiet ligger på 3,7 och SD på 17,5. Jag har en del liberala kompisar som behöver ta del av nyheten. Avpixlat, Fria Tider och liknande räknas inte.

(Har firat denna lyckade sjuttonkommafemprocents-dag med en flaska italienskt rödvin och pallar inte att söka själv.)

Dagens Samhälle kanske?

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/opinionsrekord-foer-sd-i-nya-maetningar-12626
2014-12-11, 21:18
Medlem
SmokeOns avatar
Det här är så underbart! Har sagt det tidigare, SD i OU är rena lyckopillrena! Vardagslivets bördor och stress liksom lättar och det känns som att man får små kerubvingar som flaxar på ryggen.

Jag tror att vi kommer få se siffror på >20% redan inom ett par månader.

EDIT: Tycker status.st ska öka intervallet på y-axeln. Nu ser det ut som att 18 procentenheter är "taket", men så är det ju inte
Senast redigerad av SmokeOn 2014-12-11 kl. 21:20.
2014-12-11, 21:23
Medlem
SoulSurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987

Du ska så klart inte läsa webenkäten som att den är representativ för hela befolkningen. Titta istället på förändringarna sedan den förra undersökningen, och du borde kunna utläsa en del trender, som sen försiktigt skulle kunna appliceras på den större gruppen.
2014-12-11, 21:24
Medlem
JPs avatar
Är det bara min dator som strular, eller har det även varit svårt för er andra att gå in på status.st under de senaste dagarna?
2014-12-11, 21:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Är det bara min dator som strular, eller har det även varit svårt för er andra att gå in på status.st under de senaste dagarna?
Samma här, funkar inte. Förmodligen attackerad på något vis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in