2014-12-11, 18:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men vilket är det största blocket i dagens riksdag? V är ju inte med längre.
Med de reglerna skulle blocket Alliansen regera istället för blocket S+MP.

För att vara ett block måste hela blocket vara med kan man tycka.

Det finns inga regler om att det största blocket ska regera.
2014-12-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Även om SD växer så blir de inte vågmästare med detta scenario, det kan bli en dyrköpt seger för SD...och mumma för vänsterblocket.
Man får ju räkna om siffrorna efter att FP+KD åkt ut för att fördela mandaten.

På ett ungefär blir då:

S+V+MP = 46,7%

M+C = 33,5%

SD = 19,6%

Om jag nu inte räknat helt åt skogen.

Och så fördelas mandat inte strikt matematiskt, men ändå ...

..SD ser ut att förbli vågmästare även om KD+FP åker ut som det är i denna undersökning.

Sedan tror jag att det blir stödröster (som vanligt) för åtminstone KD.

.
Edit: Longbow4y gjorde samma sak bättre just här ovan.
Medlem
Fanatiker.s avatar
17,5%, fina siffror! Få kosta på sig några fina öl till helgen efter detta

Tänk er första mätningen som SD hamnar över 20% i Blir varm i kroppen bara av att tänka på det
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Även om SD växer så blir de inte vågmästare med detta scenario, det kan bli en dyrköpt seger för SD...och mumma för vänsterblocket.

Räkna en gång till

Rödgröna 42 procentenheter
Alliens 30 procentenheter
SD 17.5% procenenheter
47,5 > 42
2014-12-11, 19:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
???

Sentios mätning:

SD 17,5
s 29,7
mp 7,2
M 24,5
v 5,1
c 5,5
Totalt 89.5% av rösterna

Omräknas i procent av riksdagen
SD 17,5/0,895=19,6
s 29,7/0,895=33,2
mp 7,2/0,895=8,0
M 24,5/0,895=27,4
v 5,1/0,895= 5,7
c 5,5/0,895=6,1

Och i mandat
SD 19,6 = 68 mandat
s 33,2 = 116
mp 8,0 =28
M 27,4=96
v 5,7= 20
c 6,1= 21
tot 349 mandat

Rödgröna 116+28+20= 164
Restalliansen 96+21=117

SD 68 mandat

RA + SD = 185 > RG.

Ja vi får denna mandatfördelningen om Sentios siffror skulle bli valresultat enligt valsimulatorn

Edit: nej förresten inte om jag anger siffrorna för alla åtta partier. Då är det bara ett som åker ut enligt denna simulator. KD räknas upp så att de hamnar över 4%, är det verkligen riktigt?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-12-11 kl. 19:09.
2014-12-11, 19:11
Medlem
LeifD2s avatar
Tänk också på att MP, V och Fp traditionellt är överskattade i OI. Mest MP, med en faktor 1,25. Så 5% För Mp i opinionsundersökning är i själva verket 4 och dom hänger på en tråd i så fall.

Fp är klart ur i sentios undersökning. Men, detta är bara en undersökning och med all sannolikhet hänger dom kvar. Fp-väljare har märkligt nog relativt hög utbildning och är medelklass och upp. Liknande med Kd. Deras väljare går i ganska stor utsärckning och röstar. S, V och Mp har mera flummare och slackers i sina väljarskaror och ett lågt valdeltagande gynnar inte dessa partier, skulle jag tro.

Båda blocken kommer att tappa till SD, men aliansen mest.
2014-12-11, 19:32
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Skrämseleffekten har knappast blivit mindre, tvärtom så har demoniseringskampanjerna mot SD varit brutalare än någonsin - nu senast då ledande politiker hävdar att SD är fascister.

Det gör ju inte direkt så att förskoleläraren Agneta -42 blir helivrig att uttrycka sina SD-sympatier.

Jag minns en artikel för cirka 10 år sedan, vilken beskrev hur det gick till när dansk folkeparti plötsligt tog fart. Den var på danska, vilket jag inte behärskar, men ungefär så här gick det till (extremt dålig danska):

Folket: - Udlänningarna skall ud, så vi kommer rösta på dansk folkeparti.
Dansk media: - Men det kan ju i ikke, de är ju rasistisk!
Folket: - Kalle mig rastistisk eller vad fan du vill, men ud skall dom!

Alltså. I artikeln beskrevs hur det alldeles plötsligt kom en dag när danskarna sket i vad media skrev. Ballongen hade spruckit. Kejsaren var naken. Och folket tog saken i egna händer.

Sverige befinner sig i denna stund exakt där danskarna befann sig. Vi är ju lite mildare än danskarna, så det handlar inte om att utlänningarna skall ut, utan att det inte skall komma flera. Vi är uppenbarligen i det läget, att folket tycker att Stefan Löfven är en pellejöns som kallar SD för fascister:

- "Kalla oss fascister eller vad fan du vill, men nu måste invandringen strypas annars går det åt helvete med Sverige". [Märk väl, att media inte riktigt har hoppat på fascist-beteckningen; i flera artiklar talas det om Löfvén är ute på hal is och inte vet vad han pratar om].

Det lär dock ta ett tag innan förskolelärare Agneta -42 fattar vad det handlar om. Hon är inte insatt utan gör som den stora massan och det är först när hennes man, facket eller någon annan auktoritet har bestämt sig som Agneta -42 tar steget.
2014-12-11, 19:32
Medlem
B. Mystics avatar
Jag läste någon gång här på flashback att om folkpartiet skulle åka ut så skulle ingen sakna dem med hänvisning till hur det gick i Tyskland.
Har folk redan tröttnat på folkpartiet? Kan någon på rak arm berätta vad folkpartiet vill? Och varför skulle liberaler rösta på folkpartiet när moderaterna har gått och och blivit mer liberala än folkpartiet?
2014-12-11, 19:33
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteW

Folkpartiets största misstag var att inte ha Johan Persson med bland topparna i partiet.

Folkpartiets största misstag tror jag var att basa över de två största haverierna i modern svensk tid - skolan och migrationspolitiken.
2014-12-11, 19:53
Medlem
B. Mystics avatar
http://www.svt.se/svttext/web/pages/113.html

S dumpar MP!
Hur mycket kan detta påverka SDs fortsatta framgångar?

Jag tror tyvärr att det kommer göra att de mest naiva "sossesvikarna" går tillbaka till Socialdemokraterna i tron att nu kommer minsann sossarna bli som på Palmes tid.
Fast det handlar i sammanhanget om en väldigt liten del. De flesta har ju insett hur vansinnigt allt är.
2014-12-11, 19:59
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Är det detta som Löfven chansat på? Jag har misstänkt det, för karln kan inte vara helt korkad, ej heller hans rådgivare. Har man kalkylerat med att ett eller två allianspartier ska åka ur riksdagen? Iskallt i så fall.
Med ett sådant resultat får troligen (har inte räknat på det exakt) S Mp och V majoritet i riksdagen, M, C och SD blir en mer eller mindre hjälplös opposition.
Eller kommer vi att se moderater stödrösta på Fp och KD?

Detta kan bli revolutionerande.

Nej, Löfven är enbart reaktiv. Han drar händerna från plattan först när signalerna når de djupaste delarna av hypotalamus. Det spelar ingen roll om stålet lyser rött - hans förmåga till analys verkar helt saknas.

Löfvens utspel idag att ta avstånd från S+MP-budgeten är det senaste i raden av exempel. Det var länge sedan jag såg en sådan förvirrad partiledare.
2014-12-11, 20:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
http://www.svt.se/svttext/web/pages/113.html

S dumpar MP!
Hur mycket kan detta påverka SDs fortsatta framgångar?

Jag tror tyvärr att det kommer göra att de mest naiva "sossesvikarna" går tillbaka till Socialdemokraterna i tron att nu kommer minsann sossarna bli som på Palmes tid.
Fast det handlar i sammanhanget om en väldigt liten del. De flesta har ju insett hur vansinnigt allt är.
Det var som fan. Man har nog känt flåset i nacken från gammelsossar som inte var så sugna på att gå till val med ett gäng korkade hippies. Skulle faktiskt kunna ha en viss dämpande effekt på flykten av sossar till SD.
Sossarna har givetvis siffror på hur det står till med "rörelsen".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in