• 1
  • 2
2011-10-20, 21:09
Medlem
Hej!

Sitter just nu och kollar på Swedish Open på SVT24 och jag stör mig på att det är ett jävla sorl på publiken. Varför håller dom inte käft för? Om jag stör mig på det som sitter på andra sidan TVn, då kan man fråga sig hur mycket spelarna stör sig på det?

Mina frågor är flera.

1. Är det kass lokal som ökar akustiken där Stockholm Open hålls gentemot andra arenor/tennishallar?
2. Förstoras ljudet upp genom ljudupptagningen till TVn och egentligen är det relativt tyst i hallen?
3. Är det bara inkompetenta posers i publiken som inte fattar att tennis är en koncentrationssport och att man håller käft under en tennismatch?
Citera
2011-10-20, 21:24
Medlem
Alla sport kräver koncentration, det är bara löjligt att "tennisfolket" ska kräva fullständig tystnad när dom spelar. Dom kanske ska ta och lära sig att ignorera omvärlden & skaffa sig tunnelseende.
Citera
2011-10-20, 22:54
Medlem
hottjoj3s avatar
Är på stockholm open varje år. Grejen är att visserligen låter det kanske mycket men när man väll sitter ner o koncentrerar sig på tennisen så märker man inte ljudet alls, tror det är samma för själva spelarna också.
Citera
2011-10-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hottjoj3
Är på stockholm open varje år. Grejen är att visserligen låter det kanske mycket men när man väll sitter ner o koncentrerar sig på tennisen så märker man inte ljudet alls, tror det är samma för själva spelarna också.

Tack för bra svar.

Kan ju vara så med att allt sorl förstoras upp genom TV-ljudet. Tycker bara att det verkar vara väldigt mycket. Ser man exempelvis pool eller liknande är det knäpptyst.
Citera
2011-10-21, 08:34
Medlem
camejos avatar
Ljudet måste ha förstorats upp, i de tidigare sändningarna har det varit knäpptyst. Störde mig också på det.
Citera
2011-10-21, 08:40
Medlem
camejos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusmoms
Alla sport kräver koncentration, det är bara löjligt att "tennisfolket" ska kräva fullständig tystnad när dom spelar. Dom kanske ska ta och lära sig att ignorera omvärlden & skaffa sig tunnelseende.

Jag tycker det är ganska mäktigt när tusentals människor kan hålla sig tysta i ett rum. Det skapar en speciell atmosfär.
Citera
2011-10-21, 10:41
Medlem
Bjurras avatar
SO har mycket sponsormingel jämfort med andra tavlingar och sponsorerna ar i samma "rum" som centern, darfor hor man sa mycket sorl. Det har mao inget med publiken pa laktarna att gora.

KLTK har dessutom lite speciell akustik som forstarker sorlet.
Citera
2011-10-21, 21:49
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Men jösses... Blev det lite jobbigt för spelarna när de behövde vila sig efter några bollar? Usch och fy om publiken stör när de torkar sig med handduken. Ve och fasa om de skulle låta det minsta när de spelade och behövde koncentrera sig. Tänk själv hur det skulle vara att lägga en straff i fotboll när 80 000-90 000 människor skriker rakt ut när man vill koncentrera sig...
Citera
2011-10-21, 22:25
Medlem
camejos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Men jösses... Blev det lite jobbigt för spelarna när de behövde vila sig efter några bollar? Usch och fy om publiken stör när de torkar sig med handduken. Ve och fasa om de skulle låta det minsta när de spelade och behövde koncentrera sig. Tänk själv hur det skulle vara att lägga en straff i fotboll när 80 000-90 000 människor skriker rakt ut när man vill koncentrera sig...

Fattar inte varför så många gnäller på det här. Varför måste alla sporter utövas under samma förhållanden?

Jag ser det mest från min egen synvinkel än spelarnas. Mycket trevligare att se en match som är tyst under bollduellerna.
Citera
2011-10-21, 22:33
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Fattar inte varför så många gnäller på det här. Varför måste alla sporter utövas under samma förhållanden?

Jag ser det mest från min egen synvinkel än spelarnas. Mycket trevligare att se en match som är tyst under bollduellerna.
Inte alls, men varför skylla på att de måste koncentrera sig?
Citera
2011-10-21, 22:53
Medlem
camejos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Inte alls, men varför skylla på att de måste koncentrera sig?

Dom har växt upp med tystnad i tennis och därför blivit känsliga mot störningsmoment.
Citera
2011-10-21, 22:56
Medlem
Olika från turnering till turnering. I US Open t.ex så är aldrig publiken tyst, man får leva med det eller åka därifrån helt enkelt, svårare än så är det inte. Det finns inga regler om exakt hur tyst det ska vara, domaren har liksom ingen decibelmätare med sig och kontrollerar. Man får anpassa sig till turneringen man spelar helt enkelt.

Som TV-tittare kan jag hålla med om att ljudet man hör nu i sthlm open är störande, men jag hade nog inte stört mig på det om jag spelade. Det "surr" man hör är det som gör det störande, hade man hört tydligt vad det var för ljud hade det nog inte varit lika störande i TV.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in