Citat:
Troian]Jag är lite osäker på vilka (plural) mord du talar om? Precisera gärna.
Menar du mordet på Knut Nilsson (Eslöv, 2008)? I så fall så rörde det sig knappast om en avrättning. Han dog visserligen på ett mycket plågsamt sätt, var i flera dagar fastbunden, men man kan inte tala om "övervåld". Tvärtom är det ett ganska typiskt rånmord så till vida att gärningsmannen visade fullkomlig likgiltighet till brottsoffers möjligheter att överleva.
Menar du mordet på Knut Nilsson (Eslöv, 2008)? I så fall så rörde det sig knappast om en avrättning. Han dog visserligen på ett mycket plågsamt sätt, var i flera dagar fastbunden, men man kan inte tala om "övervåld". Tvärtom är det ett ganska typiskt rånmord så till vida att gärningsmannen visade fullkomlig likgiltighet till brottsoffers möjligheter att överleva.
Nej jag tänker på fall där det är ej svenskar som mördar äldre människor så som Härnösand och de fall som varit mycket våld och hänsynslöshet som är gjort av ej svenskar.
Danmark: rumänska zigenare dömda för brutalt åldringsmord och åldringsmord i Tomelilla av zigenare tex.
.
Citat:
En del inslag? Det kallas för invandrarnytt numera så det är en underdrift.
Det har också varit en del inslag på Efterlyst med åldringsrån, där brottsoffret blivit brutalt misshandlat. Inte heller det känns som överensstämmande med detta, som av polis beskrivits som "avrättning".
Citat:
Vet inte riktigt vad du pratar om här. Menar du att mord inom nära relation brukar efterföljas av att spåren döljs? I så fall tror jag för det första att du har fel, för det andra så har jag inte hört något om att spåren ska ha dolts eller inte dolts i det här fallet.
Ja i mord med att dölja spår är det ofta en närstående så som pojkvän eller ett x.
Hastiga mord av okända brukar inte döljas.
Du vet inte vad dödligt våld i nära relation är? Ja det ligger på BRÅ så det är bara att läsa.
Citat:
Okey
Med nära relation menade jag egentligen inte familjeband, kanske lite slarvigt beskrivit. Det skulle också kunna vara någon (tidigare) nära vän eller liknande.
Citat:
Ja det kan gå fort eller så dröjer det beroendes på vad som skett.
Men för att vara ärlig så får jag inte alls ihop detta, medieuppgifterna, kyrkans uttalanden och polisens uttalanden. Mycket märkligt att ingen gripits.