2011-10-20, 00:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Troian]Jag är lite osäker på vilka (plural) mord du talar om? Precisera gärna.

Menar du mordet på Knut Nilsson (Eslöv, 2008)? I så fall så rörde det sig knappast om en avrättning. Han dog visserligen på ett mycket plågsamt sätt, var i flera dagar fastbunden, men man kan inte tala om "övervåld". Tvärtom är det ett ganska typiskt rånmord så till vida att gärningsmannen visade fullkomlig likgiltighet till brottsoffers möjligheter att överleva.

Nej jag tänker på fall där det är ej svenskar som mördar äldre människor så som Härnösand och de fall som varit mycket våld och hänsynslöshet som är gjort av ej svenskar.
Danmark: rumänska zigenare dömda för brutalt åldringsmord och åldringsmord i Tomelilla av zigenare tex.

.
Citat:
Det har också varit en del inslag på Efterlyst med åldringsrån, där brottsoffret blivit brutalt misshandlat. Inte heller det känns som överensstämmande med detta, som av polis beskrivits som "avrättning".
En del inslag? Det kallas för invandrarnytt numera så det är en underdrift.

Citat:
Vet inte riktigt vad du pratar om här. Menar du att mord inom nära relation brukar efterföljas av att spåren döljs? I så fall tror jag för det första att du har fel, för det andra så har jag inte hört något om att spåren ska ha dolts eller inte dolts i det här fallet.

Ja i mord med att dölja spår är det ofta en närstående så som pojkvän eller ett x.
Hastiga mord av okända brukar inte döljas.
Du vet inte vad dödligt våld i nära relation är? Ja det ligger på BRÅ så det är bara att läsa.

Citat:
Med nära relation menade jag egentligen inte familjeband, kanske lite slarvigt beskrivit. Det skulle också kunna vara någon (tidigare) nära vän eller liknande.
Okey

Citat:
Men för att vara ärlig så får jag inte alls ihop detta, medieuppgifterna, kyrkans uttalanden och polisens uttalanden. Mycket märkligt att ingen gripits.
Ja det kan gå fort eller så dröjer det beroendes på vad som skett.
Citera
2011-10-20, 00:24
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det beror på hur när dom stod varandra. Har dom aldrig missat en körövning på 20 år och sen är båda borta utan att meddela det så nog fan väcker det misstankar.

Inte alltid. Här är ett annat fall då en lokalt känd person uteblev från olika aktiviteter, bl a en körövning, utan att någon anade oråd:
Citat:
Den 14 december, samma dag som Rikard Ohlin gjorde den sista iakttagelsen av henne, ringde hon till Nils och Karin Augustsson. Paret bor djupt inne i Glaskogens naturreservat.

Hon sa att hon skulle komma med en blomma, en julgåva från församlingen.

– Men hon kom inte. Vi tänkte inte så mycket på det, för det var 20 grader kallt ute. Vi tänkte att hon kanske ville vänta, säger Nils Augustsson, 85.

Missade körövning

Två dagar senare skulle Kerstin Segerberg ha varit med på en övning med kyrkokören, men dök inte upp.

– Vi övade inför julottan, berättar Rikard Ohlin.

– Hon kom inte på den träffen, men jag tänkte inte så mycket på det då. Hon hade varit förkyld.

Ytterligare några dagar senare, den 19 december, började man ana oråd i Svensbyn.

– Vi skulle ha den årliga grötfesten och Kerstin hade lite uppdrag där. Hon skulle baka pepparkakor och hålla i ett lotteri. Och så kom hon inte. Vi ringde och fick inget svar och då åkte vaktmästaren hem till henne, och där var det tomt. Då larmades polisen, säger kyrkoherden Birgitta Rolöf.

http://nwt.se/arjang/article830580.ece
Citera
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spartak
Afrikaner kan du avskriva direkt, detta är långt ut på landet.

Känns mer som någon som har varit rejält förbannad, någon bekant med andra ord alternativt ett random psykfall men det låter långsökt.

I dessa trakter göms många illegala invandrare. All form av flyktingsmuggling ger extra pluspoäng i dessa kretsar. Det är inte omöjligt att paret Antby blivit kulturberikade...

Om man studerar kartan noga ser man att denna gård ligger väldigt avigt till. Många hus kan bevittna en flyktbil. Gården är risig och signalerar inte någon rikedom. Känns som man kan avskriva slumpmässigt rånmord. GM kände till paret, och det tror jag prästen vet om....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tom90
Vart bor dom?
Ja som sagt är det morsan som bor där ute dom skulle vad jag fattade det som hyra nåt hus i närhet eller så är osäker. Men förstog det som på henne att dom har två ungar i undre och mitten av tonåren.
Citera
2011-10-20, 00:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det här är inte en fråga som handlar om hur högstående moral utländska rånare har: Det handlar om att det inte finns någon poäng att ha ihjäl brottsoffren. Och särskilt inte två stycken, varav den ena är utjagad/flytt eller gömt sig i ladan. Inte heller finns det någon anledning att ta till övervåld.

Det är min uppfattning. Det utesluter inte att det rör sig om ett rånmord, men mycket lite talar i den riktningen.

Jo det är relevant med kulturella skillnader på hur man respektlös rånmördar äldre i det här landet.
Det är fortfarande skillnad på en svensk som begår en sån gärning och en ej svensk det är uppenbart.
Ja rån är en bra poäng att döda för och utföra övervåld,.
Citera
2011-10-20, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jo det är relevant med kulturella skillnader på hur man respektlös rånmördar äldre i det här landet.
Det är fortfarande skillnad på en svensk som begår en sån gärning och en ej svensk det är uppenbart.
Ja rån är en bra poäng att döda för och utföra övervåld,.

Men om det vore ett rån. Vad finns det att råna? mjölk? och varföra i stort sett tortera det stackars paret?
Citera
2011-10-20, 00:28
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nu får du hålla isär begreppen ett barn som dödar sina föräldrar är inte friskt.
Rånare av ej svenskt ursprung har en helt annan moral mot äldre svenskar det finns ganska hyfsat underlag på. Dessutom har man en helt annan mentalitet ursprung, uppväxt. Det kan tyckas som att man inte är kry på något håll varken som barn eller utländsk, men jag tror nog samvetslösheten och andra faktorer är större på en ej svensk då det gäller mord på äldre människor. En svensk som mördar sina föräldrar hamnar på rättspsyk jag är inte övertygad om ett en ej svensk gör det.

I detta påstående kan jag säga att du inte kan ha mer fel. Nationalitet har givetvis inget att göra med om du hamnar på rättspsyk eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Men om det vore ett rån. Vad finns det att råna? mjölk? och varföra i stort sett tortera det stackars paret?
Hörrudu bönder är fan så mycket rikare än ett vårdbiträde
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanbollekalle
så jag antar att Britta92 var ett troll utan dess like..
Det vet vi inget om, jag har inte det intrycket.
Inget av det Britta92 sagt är ännu motbevisat. BO kan mycket väl ha hyrt ut en del av sitt hus eller ett annat hus på tomten till polacker.
Om Britta92 har rätt och det bor ett par polacker där som inte pratar svenska, med en son som tydligen är mycket bångstyrig, så skulle det kunna vara ett mord i affekt.

Teori:
Polackerna hyr ett hus hos BO. De är på stöldturne i landet och BO har indicier om vad de sysslar med, men kanske inga hårda fakta. De har berättat för prästen som "vet mer än han vill säga" och de har kommit fram till att de ska konfrontera polackerna innan de ringer polisen (de kan ju trots allt ha fel och det är ju juste att låta de få en chans att uttala sig innan man bussar polisen på dem).
BO visar sig ha rätt och polackerna blir galna; mördar mannen och binder kvinnan för att pressa denne på information om huruvida de ringt polisen eller ej.
Sedan flyr de från brottsplatsen och sitter nu på färjan till Swinoujscie.

Uppdatering: Eftersom prästen vet att BO skulle konfrontera polackerna har han blivit orolig och säger åt kören att det nog är bäst att de åker dit samlat.
Senast redigerad av Saruman 2011-10-20 kl. 00:31. Anledning: Kom på en sak till
Citera
2011-10-20, 00:30
Medlem
Cherrykills avatar
Det är ytterst störande att dådet benämns som en "avrättning", då faller liksom alla troligare teorier bort. Jag hade direkt tippat på det klassiska rånmordet (gamlingar som gömmer pengar i madrassen, rykten i byn om att de har stora summor pengar på gården etc.) men det är just det faktumet att det gått så brutalt till (enligt tidningarna) som gör att det snarare låter som att GM och BO har något emotionellt band.

Ett alternativ kan ju vara att man helt enkelt överdrivit beskrivningen av morden - att det kanske inte alls handlar om en ren och skär avrättning. Eller att det är en påtänd jävel som begett sig till gården för att göra inbrott, men flippar vartefter som situationen utvecklas. Det förklarar väl också att ingen ännu gripits då det var en för byn okänd person.

Och troian, att en rånare har ihjäl båda två är väl inte så konstigt egentligen? Det kan väl tänkas att det sker i ren desperation för att eliminera vittnen. Det har ju hänt förr.

Det kan ju spekuleras hejvilt men vi kommer ju ingenvart förrän mer detaljer offentliggörs eller att någon grips och anhålls. Intressant är det, oavsett!
Citera
Medlem
Callass avatar
Citat:
Klar för dagen? har du några frågor får du gärna fråga mig.

Jag var just ifärd att fråga dig några saker, faktiskt.

Citat:
Kjell var när anhörig med de drabbade och var inte på humör att prata me pressen direkt, men han vet lika mycket som alla andra i byn genom djungel telegrafen. Sen att media gått in i kyrkan där folk sörjer kanske inte heller var så uppskattat.

Är pastorn nära anhörig till brottsoffren? Hurdå? Vilka (eventuella) släktband finns det?
Om han hade en nära relation till dem, varför skulle han då inte kunna veta mer än det som hörs i byn via djungeltelegrafen?
Var sörjande på plats i kyrkan redan när nyheten var purfärsk?
Citera
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Hur kommer det sig att körmedlemmarna (enligt tidningsuppgifterna) så snabbt anade oro? Jag menar om en person inte dyker upp, är väl det första man gör inte att oroas.. Kan ju finnas tusen orsaker till att någon inte dyker upp.

Det var väl bara bra i detta här fallet? Minns prästinnan Kerstin Segerberg som satt insnöad i sin bil i veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in