• 1
  • 2
2011-10-18, 12:09
Medlem
Råkade stöta ut 20 cl vatten över min svarta macbook och den dog direkt, finns det någonting jag kan göra eller är hoppet totalt ute?
LEdsen om tråd redan finns.
Citera
2011-10-18, 12:11
Medlem
VidiVicis avatar
Jag tror att du får slänga den. Den är sönder.
Citera
2011-10-18, 12:51
Medlem
SirKnasens avatar
Skruva upp och torka ur den och hoppas på det bästa.

En kaffekopp välte och kaffet rann in i datorn vid USB-portarna på tjejens MacBook Pro 13"
Den stendog, det var kaffe i hela datorn. Skruvade upp den och sprejjade en halv burk elektronikspray över moderkortet och usb-portarna och borstade rent med en tandborste. Den datorn går än idag 3mån senare utan minsta problem. Ska köpa en lott
Citera
2011-10-18, 13:15
Moderator
^Eazs avatar
Det viktiga här är att du inte ens försöker starta datorn innan den torkat helt.

En bra lösning (nu var det bara vatten, jag har varit med om vin, öl, saft etc, vilket är lite jobbigare), är att ställa den ovanför ett element eller liknande (inte direkt på elementet, men på fönsterblecket dvs), och låta den stå där ett par dagar.

När den stått och torkat ett par dagar, så kan du testa att starta den.
Citera
2011-10-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det viktiga här är att du inte ens försöker starta datorn innan den torkat helt.

En bra lösning (nu var det bara vatten, jag har varit med om vin, öl, saft etc, vilket är lite jobbigare), är att ställa den ovanför ett element eller liknande (inte direkt på elementet, men på fönsterblecket dvs), och låta den stå där ett par dagar.

När den stått och torkat ett par dagar, så kan du testa att starta den.

Yes, tack för tipsen allihopa, har läst lite annat på internet också och som ni säger så ska man stå emot frestelsen och låta den stå i ett par dagar.
Min dator tvärdog dock när vattnet kom över den så jag antar att jag inte har mycket till hopp då de flesta jag läst om, självmant kunna stänga av den? Kortslutning och goodbye i guess, har varit min trogna vän i över 5 år
Citera
2011-10-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Kortslutning och goodbye i guess, har varit min trogna vän i över 5 år
Se det positivt, skönare med en femåring än om det hade varit en alldeles ny investering!
Citera
2011-10-18, 17:11
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Yes, tack för tipsen allihopa, har läst lite annat på internet också och som ni säger så ska man stå emot frestelsen och låta den stå i ett par dagar.
Min dator tvärdog dock när vattnet kom över den så jag antar att jag inte har mycket till hopp då de flesta jag läst om, självmant kunna stänga av den? Kortslutning och goodbye i guess, har varit min trogna vän i över 5 år

Nu ska du inte ge upp hoppet helt riktigt ännu.

Mitt ex spillde ett glas öl på sin laptop när vi hade fest hemma, den tvärdog, hon försökte starta den flera gånger vilket den totalvägrar (kom inte ens ljud ifrån den) innan hon frågar mig vad hon ska göra.

Ber henne ställa den i fönstret där den stod i en vecka, sen startade hon den, och den funkade bra (iaf tills vi gjorde slut året senare).
Citera
2011-10-18, 17:19
Medlem
Ta ut batteri (glöm inte backupbatteri), ta isär och torka alla komponenterna. Skydda mot statisk elektricitet. När allt är tort och hopplockat är det stora chanser att den fungerar igen.
Citera
2011-10-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pr0teus
Ta ut batteri (glöm inte backupbatteri), ta isär och torka alla komponenterna. Skydda mot statisk elektricitet. När allt är tort och hopplockat är det stora chanser att den fungerar igen.

Japp, plockade isär datorn enligt en guide jag hittade. Backupbatteri? Fick isär batteri, hårddisk, minnena samt den övre delen som är kopplad till moderkortet så nu står den på tork!
Citera
2011-10-19, 14:47
Medlem
4168s avatar
Citat:
Råkade stöta ut 20 cl vatten över min svarta macbook och den dog direkt, finns det någonting jag kan göra eller är hoppet totalt ute?
LEdsen om tråd redan finns.

Spillde ett halvliters ramlösa över min mac dog i två tre timmar gick inte ladda eller starta men sen testa jag igen och den funkade som vanligt igen. Så hoppas på det bästa helt enkelt.
Citera
2011-10-19, 17:01
Medlem
arakas avatar
spillde ramlösa över min gamla tjock tv två gånger. första gången tog det ett dygn sedan kom den igång igen, andra gången var det kört, skroten nästa.
Citera
2011-10-19, 17:24
Medlem
Citat:
Japp, plockade isär datorn enligt en guide jag hittade. Backupbatteri? Fick isär batteri, hårddisk, minnena samt den övre delen som är kopplad till moderkortet så nu står den på tork!
Är det den här du har?
http://www.powerbookmedic.com/Manual...ook-manual.pdf

Sidan 33, PRAM battery. Jag vet inte om strömmen är stark nog att göra någon skada, men jag skulle koppla ifrån det för att vara på den säkra sidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in