Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-17, 14:37
  #1
Avstängd
Hur säkert är det att handla på nätet om websajten är okrypterad?
Om jag har fattat saken rätt så hindrar krypteringen en tredjepart att få tillgång till kortuppgifterna.
Har säljaren tillgång till kortuppgifterna ”i klartext” oavsett om sidan är krypterad eller inte?
Jag har handlat med kontokort och då har man tydligen inte samma skydd som med kreditkort, utan kan i princip få kontot tömt om kortuppgifterna kommer i orätta händer.

Det jag undrar över är alltså om kortuppgifterna är krypterade hela vägen och säljaren har ingen möjlighet att missbruka uppgifterna?
Citera
2011-10-18, 11:12
  #2
Medlem
MasterShakes avatar
Det kan man inte säga generellt utan det beror på vilken metod säljaren använder för att behandla betalningar med kreditkort. Hur kreditkortsbetalningar behandlas är inte alltid synligt från utsidan men om du anger sidan du är tveksam kring så kanske det går att lista ut. Det finns avtal och riktlinjer som inte alltid följs om att överföring och lagring av kreditkortsnummer ska göras krypterat.
Citera
2011-10-18, 11:36
  #3
Avstängd
Gjorde ett köp imorse och fick en bekräftelse på köpet plus följande text

”Känslig kreditkortsinformation såsom giltigt t o m och CVV-koden raderas nu från vårt system och vår kundtjänst kommer därför inte att kunna belasta ditt kreditkort igen. Vi vill inte att ni skickar oss kreditkortsdetaljer via e-post eftersom det inte är säkert. Vi kommer endast att behandla kreditkortsinformation som lämnats på vår SSL-säkrade webbplats.”

Verkar som att säljaren har tillgång till alla kortuppgifter och det enda man som kund kan göra är helt enkelt att lita på företaget.
Citera
2011-10-18, 12:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shesellseashells
Gjorde ett köp imorse och fick en bekräftelse på köpet plus följande text

”Känslig kreditkortsinformation såsom giltigt t o m och CVV-koden raderas nu från vårt system och vår kundtjänst kommer därför inte att kunna belasta ditt kreditkort igen. Vi vill inte att ni skickar oss kreditkortsdetaljer via e-post eftersom det inte är säkert. Vi kommer endast att behandla kreditkortsinformation som lämnats på vår SSL-säkrade webbplats.”

Verkar som att säljaren har tillgång till alla kortuppgifter och det enda man som kund kan göra är helt enkelt att lita på företaget.
Vilken sida gällde detta?
mvh
Citera
2011-10-19, 09:06
  #5
Medlem
gretts avatar
Det är inte speciellt säkert alls men chansen att någon avlyssnar det på vägen är nog ändå liten,, ett sätt du kan göra är att ha ett speciellt kort kopplat till ett speciellt konto som du bara har för att handla med på internet, då du ska handla för du över exakt det beloppet du ska handla för, på så vis är kontot alltid tomt och snor dom uppgifterna finns där inga pengar att ta...
Citera
2011-10-19, 13:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shesellseashells
Verkar som att säljaren har tillgång till alla kortuppgifter och det enda man som kund kan göra är helt enkelt att lita på företaget.
Har du en internetbank som inte suger så kan du generera engångskort, ett köp sen är kortinformationen värdelös.
Citera
2011-10-19, 22:21
  #7
Medlem
Bitmasters avatar
Jag hoppas att du är medveten om att du nu bara har dig själv att skylla om ditt konto blir länsat.

Det låter inte som någon vidare seriös E-butik som inte kör sina transaktioner över SSL... Räkna inte med att de behandlar dina kontouppgifter speciellt säkert internt heller.
Citera
2011-10-20, 17:56
  #8
Avstängd
Min fråga gällde

http://www.goldpharma.com

Har handlat där några gånger och allt har gått schysst till. Men jag har aldrig tänkt på det där med kryptering förut och det står inget om det heller på deras hemsida.
Men kollade extra noga senast och såg ”https” och ”hänglåset” så det verkade grönt. Kanske är jag extremt nojig ?

Undrade mer allmänt hur krypterad kommunikation ser ut, kund -> säljare -> bank.
Säljaren får alltså kortuppgifter krypterat men debiterar kortet efter eget önskemål?
Det enda jag som kund kan göra är att kolla om rätt belopp är draget? Eller?
Jag har svårt att tänka mej att säljaren kan läsa kortuppgifterna i klartext, där faller ju stort sett hela iden om kryptering.

Hatar att använda kortet, känns som att lämna över plånboken till en främling, och gör det endast i nödfall, som här, behöver piller som är receptbelagda i Sverige och orkar inte med rundan läkare osv.

Hur säkert är det att handla på nätet?
Citera
2011-10-20, 18:03
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Har du en internetbank som inte suger så kan du generera engångskort, ett köp sen är kortinformationen värdelös.

Tack för det tipset!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback