2011-10-17, 23:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseOfSand
Vad jag menar med tidsramen är att pojken avlidit snart efter försvinnandet enligt uppgifter i tråden, om dessa är bekräftade eller inte låter jag dock vara osagt. Men med detta i åtanke så undrar jag vad för slags GM vi har att göra med om det nu är någon okänd. Patient från rättspsyk på lösen?

Psykfall utan relation till offer brukar oftast gripas i stort sett direkt. De är, generellt, rätt så klantiga och oorganiserade, märker ut sig. Vidare tolkar jag polisens uttalanden som att mycket faktiskt talar för att det rör sig om dödligt våld, men att det inte självklart. Min uppfattning är att psykfall som har ihjäl random personer, ofta använder metoder som inte direkt öppnar upp för tvivel, alltså använder kniv eller så.

Dåren som för några år sedan i samma samhälle gav sig på en flicka med yxa känns sett till själva modus operandi som rätt så typisk för psykotiska gärningsmän.

Trots det: Är det en helt okänd, vuxen, gärningsman så är han med hög säkerhet psykiskt sjuk, ja.
Citera
2011-10-18, 00:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Det var väldigt egendomligt att han använder ordet mördad på det viset när det bara finns en preliminär obduktionsrapport och inga vittnen eller misstänkt mördare. Då måste rättsläkaren ha funnit väldigt allvarliga skador som pojken absolut inte kan ha tillskansat sig själv ofrivilligt eller uppkommit genom någon annan sorts olyckshändelse. Vid frågan om barnen hade förhörts så medgav han att de hade hörts men han sa inte speciellt att barnen just nu inte är misstänkta. Istället gav han en allmän upplysning om att det inte fanns någon misstänkt just nu.

Precis vad sägs om strypt eller kvävd?
Citera
2011-10-18, 00:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
Så inkompitenta brukar inte dom vara. Om man fallit och slagit sig finns säkerligen andra bevis för att skadad är vållad från ett fall, tex andra mindra skador, skrubbsår eller fläckar på kläder, vad vet jag, men jag tror inte dom har större svårigheter att skilja mellan ett fall på en sten och en sten slagen i huvudet på ett offer.

Det är absolut inte självklart. För några år utsattes en kvinna i Västerås för våld mot huvudet, i trapphuset till sitt jobb. Det tog över ett år innan man avskrev fallet som en olycka.

Vad som gjorts är alltså en preliminär rättsmedicinsk underökning. Den utökade kommer antagligen bekräfta den preliminära.
Citera
2011-10-18, 00:03
Medlem
Marengens avatar
Dungen?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13795779.ab
Citera
2011-10-18, 00:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Är det sant att pappan sitter inne? Varifrån kommer den uppgiften? Annars hade han varit den troligaste gissningen. Gissning nummer två är något syskon eller annan anhörig han spöat grundligt.

Från mig. Han greps av polis den 20 augusti (vill jag minnas), för att fortsätta avtjäna ett tio månader långt fängelsestraff. Däremot vet jag inte om han på söndagen kan ha haft permission, var på rymmen eller att han av någon anledning (typ faderskap) kan ha fått fängelsestraffet uppskjutet.

Sista oktober var det sagt att han skulle bli villkorligt frigiven.
Citera
2011-10-18, 00:07
Medlem
TnaLas avatar
Jag tror att det är bråk med äldre syskon som gått överstyr.
Kanske har pojken blivit knuffad och ramlat mot en sten eller dylikt.
Den erfarenheten jag har av liknande familjer, är att pojkarna brukar vara lite kaxigare och verkar vara äldre än de egentligen är. De familjer med få barn kan tänkas vara mer överbeskyddande och barnen blir mer tillbakadragna och får inte ta ansvar för yngre syskon osv.

Vi hade en familj med 3 pojkar och 1 flicka i området där jag bodde när jag växte upp.
De var mer eller mindre helvilda och var alltid ute själva (kanske för att mamman inte orkade ha dem trashandes hela huset dag ut och dag in) Pappan gav både mamman och barnen en hyrvel emellanåt. Pojkarna var vad man idag skulle kalla ADHD typer och fick inte särskilt höga betyg i skolan.
Idag sitter en av dem på kåken och de andra är väl inga ljushuvuden heller direkt.
Hade den familjen fått hjälp och barnen fått bra stöd i skolan så hade det säkert blivit folk av allihopa.

Så jag tror på min teori; äldre (styv)syskon som fått ett psykbryt på lillebror och bragt honom om livet. Dock tror jag att det rann över och att han ångrade sig förbannat snabbt. Nu är han livrädd och vågar inte säga ett knyst.
Citera
2011-10-18, 00:10
Medlem
Månsans avatar
Mycket möjligt att ungarna förflyttade sig till skogsdungen medan bråket pågick. I skogar finns ofta massa användbara tillhyggen, grenar, stenar, kvarglömt skrot, att slå folk i huvudet med. Jag tror nån unge drog till lille Texas med en trädgren hårdare än planerat. Tjoff... död.
Citera
2011-10-18, 00:11
Medlem
Läst igenom tråden.
Är det 100% säkert att pappan sitter inne, och inte är på rymmen igen?

Mycket tyder ändå på att det är något av barnen, då de var väldigt upprörda vid 18-tiden enl. tidigare inlägg. Detta uppmärksammades ju som ett avvik från normalbilden i området......
Citera
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
Så inkompitenta brukar inte dom vara. Om man fallit och slagit sig finns säkerligen andra bevis för att skadad är vållad från ett fall, tex andra mindra skador, skrubbsår eller fläckar på kläder, vad vet jag, men jag tror inte dom har större svårigheter att skilja mellan ett fall på en sten och en sten slagen i huvudet på ett offer.
Ett fall från högre höjd (exempelvis ett träd) ner i gräsbeklädd mark kan ge så allvarliga skador att pojken avlider utan att några större skador finns på utsidan av skallen. Om han legat död i 5 timmar med huvudet mot marken skapas liknande skador som vid blåmärken.

Men nu är det klarlagt att polisen säger mord så då får vi utgå från det tillsvidare (även polisen kan ha fel ibland). Pojken hittades död i ett litet skogsområde i vad man får kalla tätbefolkat område i övrigt. Kidnappning med efterföljande mord är nästan helt uteslutet då kidnapparen/mördaren inte skulle ha kunnat transportera pojken till en plats så nära platsen där han försvann utan att riskera bli upptäckt. Om någon mördat pojken i sitt hem skulle mördaren väntat med att flytta honom.

Pojken har alltså med största sannolikhet bragts om livet någonstans inne i skogspartiet där han hittades. Det känns osannolikt att syskonen mördat honom och inte berättar det för mamman eller polisen. Mest troligt är att en vuxen man mördat pojken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Från mig. Han greps av polis den 20 augusti (vill jag minnas), för att fortsätta avtjäna ett tio månader långt fängelsestraff. Däremot vet jag inte om han på söndagen kan ha haft permission, var på rymmen eller att han av någon anledning (typ faderskap) kan ha fått fängelsestraffet uppskjutet.

Sista oktober var det sagt att han skulle bli villkorligt frigiven.

Vad har du för källa angående detta?
Citera
2011-10-18, 00:14
Medlem
TnaLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangaaan
Vad har du för källa angående detta?

Lita på Troian bara, han är ingen tomte som bara tramsar massa strunt.
Säger han att det är så, kan du räkna med att det stämmer.
Citera
2011-10-18, 00:15
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Ett fall från högre höjd (exempelvis ett träd) ner i gräsbeklädd mark kan ge så allvarliga skador att pojken avlider utan att några större skador finns på utsidan av skallen. Om han legat död i 5 timmar med huvudet mot marken skapas liknande skador som vid blåmärken.

Men nu är det klarlagt att polisen säger mord så då får vi utgå från det tillsvidare (även polisen kan ha fel ibland). Pojken hittades död i ett litet skogsområde i vad man får kalla tätbefolkat område i övrigt. Kidnappning med efterföljande mord är nästan helt uteslutet då kidnapparen/mördaren inte skulle ha kunnat transportera pojken till en plats så nära platsen där han försvann utan att riskera bli upptäckt. Om någon mördat pojken i sitt hem skulle mördaren väntat med att flytta honom.

Pojken har alltså med största sannolikhet bragts om livet någonstans inne i skogspartiet där han hittades. Det känns osannolikt att syskonen mördat honom och inte berättar det för mamman eller polisen. Mest troligt är att en vuxen man mördat pojken.

Visst men det är sällan en rättsläkare har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av TnaLa
Lita på Troian bara, han är ingen tomte som bara tramsar massa strunt.
Säger han att det är så, kan du räkna med att det stämmer.

Ja det kan man lita på helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in