2011-10-18, 00:16
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är absolut inte självklart. För några år utsattes en kvinna i Västerås för våld mot huvudet, i trapphuset till sitt jobb. Det tog över ett år innan man avskrev fallet som en olycka.

Vad som gjorts är alltså en preliminär rättsmedicinsk underökning. Den utökade kommer antagligen bekräfta den preliminära.

Det måste väl ändå vara extremt få fall. Om pojken ramlade på en sten eller föll ner från ett träd så skulle sådana bevis finnas. En blodig sten eller rester av stenen i pojkens hud/huvud.
Citera
2011-10-18, 00:17
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Precis vad sägs om strypt eller kvävd?
Att barn stryper andra barn är ganska ovanligt även om barnet har någon sorts bokstavskombination. Det krävs en del att sätta händerna om en annan persons hals och hålla kvar så pass länge att han dör. Märken runt halsen skulle polisen då också sett och misstänkt mord mycket tidigare. Däremot kvävning eller kraftigt tryck/våld mot pojkens revben som punkterar en lunga eller hjärtat är inte omöjligt. Eller att någon suttit på honom så pass länge att han fått syrebrist och dött.
Citera
2011-10-18, 00:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Pojken har alltså med största sannolikhet bragts om livet någonstans inne i skogspartiet där han hittades. Det känns osannolikt att syskonen mördat honom och inte berättar det för mamman eller polisen. Mest troligt är att en vuxen man mördat pojken.

Ja, vi får nog se, men jag tror inte att familjens dysfunktionalitet är irrelevant. Förstås kan också en stackare i en dysfunktionell familj utsättas för dödligt våld helt oberoende av detta, men det känns som onödigt att krångla till det.

Är det något eller några av syskonen som av misstag, eller vilje, gjort detta så kan det nog dröja ytterligare ett tag innan vi får någon form av informell bekräftelse på detta. Vid förhör av barn går man mycket varsamt fram. Döljer de något så gäller det att lirka ur det, långsamt och metodiskt. Man vill inte få dem att säga något för att de känner vad förhörsledaren vill höra, då kan det vara helt kört sen.

Kort sagt så tror jag att förhören med barnen bara har börjat.
Citera
2011-10-18, 00:20
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Från mig. Han greps av polis den 20 augusti (vill jag minnas), för att fortsätta avtjäna ett tio månader långt fängelsestraff. Däremot vet jag inte om han på söndagen kan ha haft permission, var på rymmen eller att han av någon anledning (typ faderskap) kan ha fått fängelsestraffet uppskjutet.

Sista oktober var det sagt att han skulle bli villkorligt frigiven.

Så det kan m a o fortfarande vara pappan..

Btw, hur tror du man tar hand om de anhöriga just nu? Jag är intresserad av vilka rutiner man följer vad gäller terapi etc... vore spännande att få veta hur man.. s a s plockar upp människor i den här situationen och hjälper de från att falla ner i total desperation.
Citera
2011-10-18, 00:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
Det måste väl ändå vara extremt få fall. Om pojken ramlade på en sten eller föll ner från ett träd så skulle sådana bevis finnas. En blodig sten eller rester av stenen i pojkens hud/huvud.

Jo då, det var naturligtvis ett extremt exempel, men det kan vara värt att komma ihåg att de flesta mordutredningar faktiskt avskrivs, oftast på grund av att brott inte kunnat styrkas.

Sten mot huvudet var alltså ett exempel. Man kan tänka sig andra exempel där det inte direkt framgår om det rör sig om dödligt våld eller ej.
Citera
2011-10-18, 00:25
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ja, vi får nog se, men jag tror inte att familjens dysfunktionalitet är irrelevant. Förstås kan också en stackare i en dysfunktionell familj utsättas för dödligt våld helt oberoende av detta, men det känns som onödigt att krångla till det.

Är det något eller några av syskonen som av misstag, eller vilje, gjort detta så kan det nog dröja ytterligare ett tag innan vi får någon form av informell bekräftelse på detta. Vid förhör av barn går man mycket varsamt fram. Döljer de något så gäller det att lirka ur det, långsamt och metodiskt. Man vill inte få dem att säga något för att de känner vad förhörsledaren vill höra, då kan det vara helt kört sen.

Kort sagt så tror jag att förhören med barnen bara har börjat.
Det kan vara så att jag är partisk i mitt tänkande för jag hatar tanken att barn mördar andra barn, speciellt syskon. Men du har rätt i att den här familjens situation gör att sannolikheten att de är oskyldiga minskar jämfört med fullt funktionella familjer. Jag vill heller inte se att det visar sig vara ännu en pedofil eller barnamördare (inte ens om GM skulle vara av utländsk härkomst) därför försöker jag se på det som en ren olycka. Men får lägga det till sidan nu tillsvidare när polisen säger mord.
Citera
2011-10-18, 00:26
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ett fall från högre höjd (exempelvis ett träd) ner i gräsbeklädd mark kan ge så allvarliga skador att pojken avlider utan att några större skador finns på utsidan av skallen. Om han legat död i 5 timmar med huvudet mot marken skapas liknande skador som vid blåmärken.

Men nu är det klarlagt att polisen säger mord så då får vi utgå från det tillsvidare (även polisen kan ha fel ibland). Pojken hittades död i ett litet skogsområde i vad man får kalla tätbefolkat område i övrigt. Kidnappning med efterföljande mord är nästan helt uteslutet då kidnapparen/mördaren inte skulle ha kunnat transportera pojken till en plats så nära platsen där han försvann utan att riskera bli upptäckt. Om någon mördat pojken i sitt hem skulle mördaren väntat med att flytta honom.

Pojken har alltså med största sannolikhet bragts om livet någonstans inne i skogspartiet där han hittades. Det känns osannolikt att syskonen mördat honom och inte berättar det för mamman eller polisen. Mest troligt är att en vuxen man mördat pojken.

För det första så bildas det inga blåmärken efter ett dödsfall. För det andra så skulle man hitta bevismaterial på kläderna att han fallit ner från ett träd ner på marken. Spår i form av andra fallskador, gräsfläckar, skrubbsår med spår i med mera. Det ska mycket till för att man ska finna det svårt att få fram dödsorsak. Som sagt, det svåraste fallen är om man ska avgöra om offret knuffats eller fallig av sig själv. Men vid sånna tillfällen blir rubriceringen i vilket fall inte mord utan isf vållande till annans död eller dråp. Det handlar helt klart i detta fallet om utan tvivel mord.
Citera
2011-10-18, 00:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Så det kan m a o fortfarande vara pappan..

Vore det pappan så tror jag han skulle vara gripen vid det här laget.

Citat:
Btw, hur tror du man tar hand om de anhöriga just nu? Jag är intresserad av vilka rutiner man följer vad gäller terapi etc... vore spännande att få veta hur man.. s a s plockar upp människor i den här situationen och hjälper de från att falla ner i total desperation.

Förhören sköts ju av professionella barnförhörare, med mamman närvarande. Lägg där till att också mamman ska förhöras, och att det antagligen är åtminstone två-tre av barnen som ska höras. Kanske också att man vill förhöra bland de återstående syskonen. Dessutom vill familjen kanske ta farväl...ja det känns som att det är fullt upp nu, och jag tror inte att vi kan dra slutsatser om barnens eventuella delaktighet utifrån vad som framkommit i förhören och inte nått media. Jag vet inte så mycket mer om hur det brukar fungera, situationen är ju rätt extrem.
Senast redigerad av Troian 2011-10-18 kl. 00:28.
Citera
2011-10-18, 00:32
Medlem
TnaLas avatar
Citat:
Vore det pappan så tror jag han skulle vara gripen vid det här laget.

Förhören sköts ju av professionella barnförhörare, med mamman närvarande. Lägg där till att också mamman ska förhöras, och att det antagligen är åtminstone två-tre av barnen som ska höras. Kanske också att man vill förhöra bland de återstående syskonen. Dessutom vill familjen kanske ta farväl...ja det känns som att det är fullt upp nu, och jag tror inte att vi kan dra slutsatser om barnens eventuella delaktighet utifrån vad som framkommit i förhören och inte nått media. Jag vet inte så mycket mer om hur det brukar fungera, situationen är ju rätt extrem.

Jag tror att alla tillgängliga resurser finns tillhanda, psykologer, läkare, socialkärringar. Vi lever trots allt i ett relativt väl fungerande land. Sådana här extremfall lägger man nog allt krut man har på.

Fast vore det jag som var mamman så hade de fått sätta på en tvångströja och söva ner mej.
Citera
2011-10-18, 00:35
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
..Jag vet inte så mycket mer om hur det brukar fungera, situationen är ju rätt extrem.

Tack! det är just det jag undrar över: i hur hög grad föräldrar är närvarande när man förhör barn..i synnerhet om föräldrarna själva är misstänkta. Måste vara en oerhört svår situation f polisen..

Villa är de personerna som brukar sköta de här typen av förhör? Vilken utbildning/erfarenhet brukar de ha? Brukar de vara män eller kvinnor?

Citat:
Ursprungligen postat av TnaLa

Fast vore det jag som var mamman så hade de fått sätta på en tvångströja och söva ner mej.

Ja, det verkar ju rimligt. Hur fan gör de egentligen?
Senast redigerad av hundensår 2011-10-18 kl. 00:37.
Citera
2011-10-18, 00:35
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ett fall från högre höjd (exempelvis ett träd) ner i gräsbeklädd mark kan ge så allvarliga skador att pojken avlider utan att några större skador finns på utsidan av skallen. Om han legat död i 5 timmar med huvudet mot marken skapas liknande skador som vid blåmärken.

Men nu är det klarlagt att polisen säger mord så då får vi utgå från det tillsvidare (även polisen kan ha fel ibland). Pojken hittades död i ett litet skogsområde i vad man får kalla tätbefolkat område i övrigt. Kidnappning med efterföljande mord är nästan helt uteslutet då kidnapparen/mördaren inte skulle ha kunnat transportera pojken till en plats så nära platsen där han försvann utan att riskera bli upptäckt. Om någon mördat pojken i sitt hem skulle mördaren väntat med att flytta honom.

Så din tidigare källa att du VISSTE att pojken dog på fyndplatsen är med andra ord dina egna spekulationer och bullshit?
Citera
2011-10-18, 00:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Villa är de personerna som brukar sköta de här typen av förhör? Vilken utbildning/erfarenhet brukar de ha? Brukar de vara män eller kvinnor?

Det är så vitt jag begripit det poliser, men med någon form av vidareutbildning då. Vet inget om fördelningen män/kvinnor. Det kanske inte är helt fördomsfullt att tro att könsfördelningen skiljer sig mot hur det är i piketen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in