2011-10-17, 23:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Pojken kan ha blivit utsatt för våld på annan plats än fyndplatsen men han dog på platsen där de hittade honom. Han kan alltså ha blivit utsatt för våld antingen på lekplatsen, i någons hem eller på annan plats inom skogsdungen. Om han blivit utsatt för våld i skogsdungen kan händelseförloppet ha varit att han lämnade sina syskon på lekplatsen och självmant gick till skogsdungen och att där väntade en mördare. Exempelvis någon som rastade sin hund i skogsdungen.

Du menar alltså att han kan, exempelvis, blivit slagen med en sten i huvudet på okänd plats och sedan blivit transporterad till platsen, och att det ska vara klarlagt att det var just där som hjärtat slutade slå?

Jag måste nog ifrågasätta det - att man inte ska veta var han utsattes för våld men däremot var han dog förefaller mycket märkligt.
Citera
2011-10-17, 23:24
Medlem
HouseOfSands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Under 90-talet dödades i Sverige totalt 65 barn (0-14 år). 57 av dessa dödades av av minst en förälder.

I de fall det rör sig om en utomstående är det typiskt sett ett sexualbrott (Helén, Engla) eller att det sker under psykos (Arvika, och något eller ett par till fall) eller liknande. Utöver detta finns några enskilda undantag, typ dödsskjutning i samband med rån och Kevinfallet.

Som jag tidigare varit inne på så är kriminalstatistik inte så intressant i sådana här sammanhang. Det här rör sig nämligen definitivt inte om ett typiskt barnamord, såsom en förlossningsdepression eller ett utökat självmord. Att han hittats utomhus är också något som i sig ökar sannolikheten för gärningsmän utanför familjen. Å andra sidan det faktum att familjen är dokumenterat kraftigt dysfunktionell är ju något som i sig ökar sannolikheten för dödligt våld inom familjen.

Slutsatsen är väl ungefär att det sällan bidrar mycket att titta på kriminalstatistik vid diskussioner om ett enskilt fall, och definitivt inte den här gången - som alltså inte på något vis är ett "genomsnittsfall".

Jag kan inget annat än att hålla med, statistik är inget man ska titta på när det gäller ett fall som detta men om man vill ha en profil på GM måste man väl beakta den statistik som finns att finna och samtidigt som man beaktar andra variabler så som FP, tillvägagångssätt, social status m.fl.

Vad säger FP och tidsramen dig om den eventuella GM bara sådär på en höft?
Citera
2011-10-17, 23:25
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundb
Fast enligt Robert Loeffels ord på dagens presskonferens så lät det säkert. Då tog han inte bara "bragts om livet" i sin mun, utan han fyllde även i med "alltså mördad".
Använde han verkligen ordet mördad? Polisen har bara en preliminär första obduktionsrapport som tyder på att ett brott kan ha begåtts och måste därför utgå och jobba från det både för att säkra brottsrubriceringen och utesluta andra händelseförlopp.
Citera
2011-10-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westsack
här t.ex https://www.facebook.com/#!/Jennifer6666?sk=wall

På denna sida finns inte ett enda ord om att den mördade pojken skulle vara Texas. Det är självklart därför ingen får träff när de söker på ordet texas......
Citera
2011-10-17, 23:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Under 90-talet dödades i Sverige totalt 65 barn (0-14 år). 57 av dessa dödades av av minst en förälder.

I de fall det rör sig om en utomstående är det typiskt sett ett sexualbrott (Helén, Engla) eller att det sker under psykos (Arvika, och något eller ett par till fall) eller liknande. Utöver detta finns några enskilda undantag, typ dödsskjutning i samband med rån och Kevinfallet.

Som jag tidigare varit inne på så är kriminalstatistik inte så intressant i sådana här sammanhang. Det här rör sig nämligen definitivt inte om ett typiskt barnamord, såsom en förlossningsdepression eller ett utökat självmord. Att han hittats utomhus är också något som i sig ökar sannolikheten för gärningsmän utanför familjen. Å andra sidan det faktum att familjen är dokumenterat kraftigt dysfunktionell är ju något som i sig ökar sannolikheten för dödligt våld inom familjen.

Slutsatsen är väl ungefär att det sällan bidrar mycket att titta på kriminalstatistik vid diskussioner om ett enskilt fall, och definitivt inte den här gången - som alltså inte på något vis är ett "genomsnittsfall".

Okey hur var föräldrarnas mentala status i dessa fall?
Citera
2011-10-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
Fast där T hittades är väldigt nära bostaden. Om jag försöker sätta mig in i GM tankar så hade jag inte valt att gå över vägen mot dagiset för den större skogen (som nu dessutom är grovt nedsågat). Vägen är belyst och barn kan hålla till där. Jag hade inte heller dumpat kroppen så nära som möjligt, dvs 25m ifrån bostaden. Men skogdungen ger ju chansen att snabbt ta sig in i skogen på den mörka sidan och sedan ta sig ifrån bostaden genom skogen och dumpa T så "långt" ifrån som möjligt (där kroppen hittades).

Allternativet är isf att barnen håller till i skogen då T omkommer. Det verkar osannorlikt med tanke på att barnen aldrig annars vistas där. Dessutom, som diskuterats tidigare så har barn att hålla tyst och hålla minen med mera. Det hade vid det här laget redan framkommit om ett/flera barn låg bakom dådet.

Men som sagt jag kan naturligtvis ha jättefel, jag bara spekulerar, obv.

Jag tror det är barn då de verka kunna hålla tyst rätt så länge jämfört med mammor som brukar bryta ihop snabbare.
Därför tror jag inte det har hänt i lägenheten. I och för sig så har jag för mig att någon tidigare i tråden har nämt något om en barnvagn.
Det är väll bara att vänta in korrekt info från någon erfaren FBare
Citera
2011-10-17, 23:27
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Använde han verkligen ordet mördad? Polisen har bara en preliminär första obduktionsrapport som tyder på att ett brott kan ha begåtts och måste därför utgå och jobba från det både för att säkra brottsrubriceringen och utesluta andra händelseförlopp.

Pojken har bragts om livet säger rättsläkaren och det ska man nog inte säga emot för han/hon kommer inte att ändra det utlåtandet direkt.

Obduktionen visar att pojken blivit mördad
http://www.nyheterna.se/1.2325996/2011/10/17/obduktionen_visar_att_pojken_blivit_mordad
Citera
2011-10-17, 23:28
Medlem
Citat:

Jag kollade presskonferensen via SVT:s livesändning och är helt säker på att han använde ordet mördad precis efter han sagt att pojken bragts om livet. Må hända bara en klumpig formulering från hans sida, eller så sa han för mycket.
Citera
2011-10-17, 23:30
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ge dig nu, du är ju ute och cyklar
Citera
2011-10-17, 23:31
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnsture
Jag tror det är barn då de verka kunna hålla tyst rätt så länge jämfört med mammor som brukar bryta ihop snabbare.
Därför tror jag inte det har hänt i lägenheten. I och för sig så har jag för mig att någon tidigare i tråden har nämt något om en barnvagn.
Det är väll bara att vänta in korrekt info från någon erfaren FBare

Vem har sagt något om barnvagn? berätta gärna mer om detta.

Kan någon som vet vänligen mer exakt peka ut var offret hittades?

http://kartor.eniro.se/m/axSnP
Citera
2011-10-17, 23:33
Medlem
Kan det inte vara så att pojken fått en smäll mot huvudet eller blivit knuffad så han blivit omtöcknad och irrat sig upp i skogsdungen med en hjälnblödning och sen avlidit där?
De som får hjärnskakning får ju inte sova för de kan bli medvetslösa.
Citera
2011-10-17, 23:34
Medlem
guess-whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
Vem har sagt något om barnvagn? berätta gärna mer om detta.

Kan någon som vet vänligen mer exakt peka ut var offret hittades?

http://kartor.eniro.se/m/axSnP
Är bara något löst rykte att det vore smidigt att frakta kroppen i barnvagn _OM_ det nu är mamman, iom att hon har förmodligen (förhoppningsvis?!) tillgång till barnvagn(ar). Väcker inte mycket uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in