2011-10-17, 15:04
Medlem
Showme1s avatar
För många år sedan hittades en liten flicka, 6 år, hängd i hennes eget bälte med byxorna neddragna i källaren. Föräldrarna gick ut i media och ville få hjälp att hitta det som gjort det hemska... Senare visade det sig att det var mamman som begått brottet. Tanken har slagit mig att det är någon närstående här med, men det är ju ännu oklart om brott ligger bakom... Hur som oerhört tragiskt.
Citera
2011-10-17, 15:04
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sant
Jaha och det gick ju bra tycker du?

Med den inställningen kan man ju inte göra någonting i livet. Köra bil? - nej, för man kan krocka. Gå ut? - nej, för man kan ju bli attackerad av en livsfarlig våldsam. Flyga? - nej, man kan krascha. Bada i havet? - nej, man kan drunkna. Hacka lök? - nej, man kan hacka av fingret. Leva? - nej, man kan dö.

Det är väldigt, väldigt, väldigt liten risk för att något händer någon. Oavsett var denne befinner sig. Tycker det är lite väl hårt då att tycka att det var fel att låta en fyraåring vara ute och leka med sina syskon. Samma sak kunde likväl ha hänt någon helt annanstans. I synnerhet om det nu är syskonen som gjort något.
Citera
2011-10-17, 15:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det den pojken jag tror så är det onekligen en stor familj, sex barn på mammans sida, nio på pappans. Runt en handfull av dem, alla födda på 2000-talet, skrivna på samma adress som fyraåringen. Svenskt efternamn. Inte bekräftat ännu.

Edit: Ett antal av dessa är förmodligen barn till båda föräldrarna, alltså helsyskon. Inlägget ska inte tolkas som att det är en syskonskara på femton personer.

Fått bekräftat från tre håll att det är denne. Verkar röra sig om en lite strulig familj, rätt udda familjekonstellation med.
Citera
2011-10-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Saxat från wikipedia, vet att det inte är bästa källan, men ändå: "Det är mycket ovanligt att barn dödas av en för dem obekant person. Som så ofta annars så är det snarare i hemmet det dödliga våldet sker. I de allra flesta fall (nära 90 procent) är det en förälder som är gärningsperson."

Vad jag menade var att någon påstod att det dödliga våldet ökat. I så fall måste ju det dödliga våldet ökat på alla plan, inklusive våld i hemmet. Så varför skulle då barnet vara säkrare i hemmet än ute? Om våldet ute ökat med "550%" och det i 90% av fallen är en förälder som har ihjäl barnet så lär väl inte barnets hem vara säkrare än ute. Av de barn som mördas så mördas 90% av en förälder, några procent av någon annan närstående och resten av en främling. Varför är det då farligt att låta sitt barn leka ute på lekplatsen?

Antalet barnamord är försvinnande litet i förhållande till antalet familjer. Snabb överslagsräkning ger vid handen att frekvensen är ca ett barnamord per 100 000 familjer. Du har därmed lyckats att formulera en slutsats som möjligtvis stämmer på ett fall av 100 000. Du applicerar sedan denna slutsats på resterande 99 999 familjer där föräldrana inte är barnamordsbenägna psykfall .....
Citera
2011-10-17, 15:07
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
http://www.smp.se/nyheter/kronoberg/forsvunna-fyraaringen-hittad-dod---mordutredning-inledd(2988576).gm

Ah, det förklarar ju saken, om de sökte inne i området istället för i skogen. Men jag trodde att sånadär hundar utgick från stället där offret försvann (i detta fallet lekplatsen) och sedan nosade sig fram därifrån?
Citera
2011-10-17, 15:12
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jketzetera
Antalet barnamord är försvinnande litet i förhållande till antalet familjer. Snabb överslagsräkning ger vid handen att frekvensen är ca ett barnamord per 100 000 familjer. Du har därmed lyckats att formulera en slutsats som möjligtvis stämmer på ett fall av 100 000. Du applicerar sedan denna slutsats på resterande 99 999 familjer där föräldrana inte är barnamordsbenägna psykfall .....

Jag menade att risken för barn i hemmet ökat jämfört med innan. Inte att risken är farligt hög eller något sådant. Jag tror inte risken för att ett barn skall fara illa utomhus är större än hemma. Utom ifall det är en familj man vet om, så att säga. Exempelvis om man vet att det aldrig sker något våld i hemmet hos en viss familj kan man med nästan total säkerhet säga att det är säkrare för den i hemmet än ute. Men om det är ett barn som far illa så är det säkrare för den ute än hemma. Vet ju inte vilken kategori barnet ifråga tillhör.

Men vid ett fall av barnamord så kan över 90% ske på hemmamark då de begås av personer som står nära barnet och resten begås av främlingar. Så om man klumpar ihop alla barnamord och gör en statistik på dem så kan man väl knappast säga att det hade varit säkrare för de döda barnen att vara hemma (eller med en förälder) än att vara ute? Så menar jag.
Citera
2011-10-17, 15:15
Medlem
linkolas avatar
Citat:
Fått bekräftat från tre håll att det är denne. Verkar röra sig om en lite strulig familj, rätt udda familjekonstellation med.

Och med begreppet "udda familjekonstellation" öppnas möjligheterna för avsevärt fler närstående personer än i normala familjer
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Med den inställningen kan man ju inte göra någonting i livet. Köra bil? - nej, för man kan krocka. Gå ut? - nej, för man kan ju bli attackerad av en livsfarlig våldsam. Flyga? - nej, man kan krascha. Bada i havet? - nej, man kan drunkna. Hacka lök? - nej, man kan hacka av fingret. Leva? - nej, man kan dö.

Det är väldigt, väldigt, väldigt liten risk för att något händer någon. Oavsett var denne befinner sig. Tycker det är lite väl hårt då att tycka att det var fel att låta en fyraåring vara ute och leka med sina syskon. Samma sak kunde likväl ha hänt någon helt annanstans. I synnerhet om det nu är syskonen som gjort något.

Man släpper inte en 4-åring på en lekplats om man har ansvar för barnet. Det var det jag kommenterade.
Det andra tramset du skriver kan du hålla för dig själv!
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

På vilket sätt udda familjekonstellation?
Citera
2011-10-17, 15:17
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sant
Man släpper inte en 4-åring på en lekplats om man har ansvar för barnet. Det var det jag kommenterade.
Det andra tramset du skriver kan du hålla för dig själv!

Och jag ser inte varför det vore så farligt. Det var i grunden det jag kommenterade.
Citera
2011-10-17, 15:19
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
På vilket sätt udda familjekonstellation?

Kanske många barn med många pappor och sådär eller något? Som Sharon Matthews i Storbritannien som fick sin sambos morbror/farbror att kidnappa hennes dotter för att kunna få pengar för det. Hon hade väl femtioelva barn med hundra olika män och flickans släktträd var stort som ett hus.
Citera
2011-10-17, 15:20
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

De var tydligen ganska nyinflyttade till Ljungby. Kom de ifrån en annan kommun? Är det en familj som byter kommun när det "brinner under fötterna" för undvika soc. åtgärder?
Kommunikationen kommuner emellan kan ibland vara väldigt dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in