• 1
  • 2
2011-10-16, 17:09
Bannlyst
Hej!

Igår kom mitt nya grafikkort Sapphire Radeon 6970 2gb. Till det hade jag beställt ett corsair 600w (denna: http://www.dustin.se/corsair-cx-600w...uct/5010596236). Då mitt gamla nätaggregat var det som kom med datorn och är på 460w.

Jag bytte först ut mitt gamla grafikkort som är ett Sapphire Radeon 6870 och testade det nya kortet och allt fungerade bra men dock stängdes datorn av när jag spelade efter ett tag. Då bytte jag ut nätaggregatet och kopplade om alla sladdarna. Detta gjorde jag med en guide då jag aldrig gjort det tidigare.

När allt var klart och jag satte på datorn så började dock någon fläkt i datorn (tror det var grafikkortet) gå igång på högvarv, lät verkligen högt som bara den. Det blev heller ingen bild på skärmen och det luktade svagt bränt. Jag stängde av och testade koppla om allt och kontrollerade allt samt bytte tillbaka till mitt radeon 6870 men problemet fortsatte. Dock så försvann det höga fläktljudet men det kortet men blev fortfarande ingen bild.

Till slut bytte jag tillbaka till det gamla nätaggregatet då jag trodde det var det som var felet men till min förskräckelse så är det samma problem och jag börjar nu få lite panik. Vad kan vara felet och hur ska jag lösa det? Eller borde jag lämna in datorn någonstans?

Tack på förhand!
Citera
2011-10-16, 17:22
Medlem
Eripsa5s avatar
fick samma problem för 1 år sedan när jag löste nytt grafikkort/nätaggregat

Har det fortfarande ibland(orkade inte fixa bara det funkade tänkte jag, sååååå många saker som kan vara fel vid sådana ingrepp)

anyway jag löste tekniskt sätt mitt problem genom att flippa på power-switchen bakom datorn å klicka på power knappen på framsidan tills fläkten lugnade sig å gick ner i varv då kom det alltid bild för mig(detta skall göras snabbt!) sen uppdaterade jag drivrutiner å allt annat för skärmen. händer fortfarande att den inte visar bild 2/10 uppstartningar

Ja mina vänner våld kan hjälpa!
Citera
2011-10-16, 17:23
Medlem
endymions avatar
Börja med att ta reda på vad fan det är som luktar bränt.
Citera
2011-10-16, 17:27
Medlem
Så du köpte nytt GF kort. Och ett nytt nätagg som såklart behövdes för att det nya gf kortet ska funka bra.

Sedan tryckte du in gf kortet, sket i att byta nätagget för att kolla att det funkade. Och när det gjorde det så satte du dig av någon anledning och började spela, med dit 450w nätag goch nya 2gb 6970?

Eller missuppfattar jag något?

Om jag har förstått rätt, Finns det ingen risk att du fuckade upp något när du var dum nog att börja spela med det gamla nätagget?! =)

tvär kollade ett 2gb 6970 på komplett och där rekommenderas det 550w och du satte dig och spelade med 450? Varför?
Senast redigerad av noimaginationatall 2011-10-16 kl. 17:31.
Citera
2011-10-16, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noimaginationatall
Så du köpte nytt GF kort. Och ett nytt nätagg som såklart behövdes för att det nya gf kortet ska funka bra.

Sedan tryckte du in gf kortet, sket i att byta nätagget för att kolla att det funkade. Och när det gjorde det så satte du dig av någon anledning och började spela, med dit 450w nätag goch nya 2gb 6970?

Eller missuppfattar jag något?

Om jag har förstått rätt, Finns det ingen risk att du fuckade upp något när du var dum nog att börja spela med det gamla nätagget?! =)

tvär kollade ett 2gb 6970 på komplett och där rekommenderas det 550w och du satte dig och spelade med 450? Varför?

Jag hade tänkt att ha det nya nätagget till en dator som är lite äldre där jag även tänkt installera 6870-kortet som jag bytte ut.
Anledningen till att jag inte bytte nätagg var att jag trodde jag hade tillräckligt bra nätagg på datorn jag tänkt köra med 6970 vilket jag då inte hade. Väldigt dumt gjort av mig jag vet..
Men vad är det i datorn som kan ha pajat isåfall? Funkar inte med något av grafikkorten så jag antar dom är hela. Men när det inte blir någon bild på skärmen vad är det då det kan vara fel på förutom grafikkorten? Något på moderkortet eller kanske processorn?

Jag vet inte om jag vågar göra så det luktar bränt ibland då det kanske bara gör saken värre, men jag kanske inte har något val?

@Eripsa5 Stänger man inte bara av strömmen om man flippar på power-switchen?
Citera
2011-10-16, 20:13
Medlem
Garnetts avatar
I med snoken och sniffa! Låter som du har bränt grafikkortet.
Citera
2011-10-17, 09:25
Medlem
wRooneys avatar
Låter ju som om du har lyckats paja ditt nya grafikkort. Lite dumt att beställa ett nytt nätagg på grund av att du också beställer ett nytt grafikkort, för att sedan bara använda ditt nya grafikkort.
Citera
2011-10-17, 11:14
Bannlyst

TS, testade du ditt gamla grafikkort med ditt nya nätagg också?
Eller testade du bara det gamla med ditt gamla nätagg?

Det kan (Förmodligen) vara något fel med ditt nya nätagg, låter som att den skickar ut för mycket ström till grafikkortet, om du då testade ditt gamla grafikkort i nya nätagget förklarar det varför det inte heller funkar.

Du borde skicka in nätagget, du borde även kunna kräva dom på ny(a) grafikkort, vet inte hur det funkar dock.

Om du inte körde ditt gamla grafikkort i det nya nätagget är det möjligt att nätagget hade sönder PCIe porten på moderkortet, har du andra portar kan du testa i någon utav dom (Testa med gamla nätagget!). (Har du även en annan dator kan du ju testa korten i den, detta hoppas jag att du har gjort redan dock)

Nu antar jag att du kopplat allting rätt.

Om du kopplat fel kan det även bero på att dem får för lite ström, vet att HD6870 kräver 2st 6-pin kontakter från nätagget, har du kopplat in 2st?
HD6970 borde kräva 2st, eller mer.
Så till och koppla in rätt!

Första gången jag köpte grafikkort som krävde 2st kontakter så trodde jag också något var fel, fläkten snurrade, kortet blinkade osv, men skärmen förblev svart, det hade för lite ström för att starta, kopplade in andra kontakten, funkade

Lycka till!
Citera
2011-10-17, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvensson

TS, testade du ditt gamla grafikkort med ditt nya nätagg också?
Eller testade du bara det gamla med ditt gamla nätagg?

Det kan (Förmodligen) vara något fel med ditt nya nätagg, låter som att den skickar ut för mycket ström till grafikkortet, om du då testade ditt gamla grafikkort i nya nätagget förklarar det varför det inte heller funkar.

Du borde skicka in nätagget, du borde även kunna kräva dom på ny(a) grafikkort, vet inte hur det funkar dock.

Om du inte körde ditt gamla grafikkort i det nya nätagget är det möjligt att nätagget hade sönder PCIe porten på moderkortet, har du andra portar kan du testa i någon utav dom (Testa med gamla nätagget!). (Har du även en annan dator kan du ju testa korten i den, detta hoppas jag att du har gjort redan dock)

Nu antar jag att du kopplat allting rätt.

Om du kopplat fel kan det även bero på att dem får för lite ström, vet att HD6870 kräver 2st 6-pin kontakter från nätagget, har du kopplat in 2st?
HD6970 borde kräva 2st, eller mer.
Så till och koppla in rätt!

Första gången jag köpte grafikkort som krävde 2st kontakter så trodde jag också något var fel, fläkten snurrade, kortet blinkade osv, men skärmen förblev svart, det hade för lite ström för att starta, kopplade in andra kontakten, funkade

Lycka till!

Jag testade båda grafikkorten med nätagget.
Enda skillnaden var att någon fläkt gick igång som bara den med det nya kortet. Aldrig hört
en fläkt låta så högt och snurra så snabbt förut. Då det började lukta bränt men var väldigt svagt så vet inte var det kom ifrån. Jag har svårt att tro att kortet paja då inget av korten gjorde att det visades någon bild. Och om grafikkorten inte verkar ta skada utav för låg watt kan är det nog inte det. Ska testa båda korten på min andra dator när jag kommer hem.

Ja nätagget kan det kanske vara fel på. Men saken är den att jag bytte tillbaka till mitt gamla nätagg
så allt var kopplat som förut. Men får fortfarande ingen bild. Så därför är jag orolig om någon kan ha gått sönder i datorn :/ Frågan är då om det är det nya nätagget som pajade något eller om jag råkat förstöra något själv av misstag.

Ska testa ändra PCI-rapport senare idag också. Kopplade två 2 st 6-pin kontakter på 6870-kortet och 1 6-pin och 1 8-pin på 6970 så ska vara rätt. Alla andra kontaker är också i.

Ska sitta hela kvällen idag tänkte jag och försöka klura ut vad felet är.

Tack för all hjälp hitills!
Citera
2011-10-17, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Busmumrik
Jag testade båda grafikkorten med nätagget.
Enda skillnaden var att någon fläkt gick igång som bara den med det nya kortet. Aldrig hört
en fläkt låta så högt och snurra så snabbt förut. Då det började lukta bränt men var väldigt svagt så vet inte var det kom ifrån. Jag har svårt att tro att kortet paja då inget av korten gjorde att det visades någon bild. Och om grafikkorten inte verkar ta skada utav för låg watt kan är det nog inte det. Ska testa båda korten på min andra dator när jag kommer hem.

Ja nätagget kan det kanske vara fel på. Men saken är den att jag bytte tillbaka till mitt gamla nätagg
så allt var kopplat som förut. Men får fortfarande ingen bild. Så därför är jag orolig om någon kan ha gått sönder i datorn :/ Frågan är då om det är det nya nätagget som pajade något eller om jag råkat förstöra något själv av misstag.

Ska testa ändra PCI-rapport senare idag också. Kopplade två 2 st 6-pin kontakter på 6870-kortet och 1 6-pin och 1 8-pin på 6970 så ska vara rätt. Alla andra kontaker är också i.

Ska sitta hela kvällen idag tänkte jag och försöka klura ut vad felet är.

Tack för all hjälp hitills!

Att fläkten snurrade extra snabbt kan bero på att nätagget skickade för mycket ström, alltså är den sönder om det är fallet.

Men, det jag sa är i princip det enda som kan vara fel, tyvärr.
Testa grafikkorten i andra datorn, funkar det inte då är korten sönder. (Kanske porten på datorn)
Funkar dom på den datorn är PCIe porten sönder.
Hur som bör du ringa/maila butiken och fråga om garantin gäller för prylarna den hade sönder.
Citera
2011-10-17, 16:59
Bannlyst
du borde inte byta nätaggregat... att byta delar i datorn leder ofta bara till problem. bara köp en gaming laptop istället, det blir billigare i längden när man inte behöver byta ut delar som har brunnit sönder. se även den här tråden: https://www.flashback.org/t1686605
Citera
2011-10-17, 17:16
Medlem
shadow666s avatar
Well.. du får skylla dig själv. Som INTE bytte nätagg, När du köpte ett kraftigare för att kunna köra kortet. Sämre märken som har en märkning med ex 460w. Kanske presterar runt 300w MAX. Och det där kortet drar en bit över 500Watt, så.. kan fundera ut själv hur det går då :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in