• 1
  • 2
2011-10-17, 20:09
Bannlyst
Okej så här ligger det till nu.

Kom hem och började testa diverse lösningar med datorn som jag läst bland annat här. Hade mitt gamla aggregat i igen för att försöka få allt som förut. Inget fungerade och efter jag satt på datorn ett antal gånger och inte fick någon bild så blev det plötsligt värre.. Nu startade inte datorn överhuvudtaget och när jag tryckte på on-knappen försvann den gröna lampan från nätagget helt. Tänkte att det var helt kört vid det här laget.

I ett sista desperat försök bytte jag tillbaka till det nya nätagget trots att det var då som det luktade bränt. Bytte även till det mitt nyaste grafikkort. Kontrollerade alla kopplingar och allt satt perfekt. Bytte skärmsladden för att vara på den säkra sidan. Tryckte igång datorn och förberedde mig på den brända lukten och eller att den inte skulle få någon ström. Men till min jävla förvåning så lät allt perfekt och jag fick bild på skärmen!!

Dock så är det glapp på det nya grafikkortet och rör man till skärmsladden försvinner skärmen helt igen. Men det ser jag inte som något större problem. Är fortfarande fundersam över den brända lukten som var förut, kanske kan ha varit damm?

Riktigt glad att allt funkar nu och tackarför alla svaren i tråden! Nu blir det att köpa bf3 och vänta till den 27:e
Citera
2011-10-18, 09:26
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
du borde inte byta nätaggregat... att byta delar i datorn leder ofta bara till problem. bara köp en gaming laptop istället, det blir billigare i längden när man inte behöver byta ut delar som har brunnit sönder. se även den här tråden: https://www.flashback.org/t1686605

Skillnaden är att personer med någorlunda hum om datorer klarar av att byta ut hårdvara alldeles galant. När personer med mindre kunskap gör det så kan det gå åt helvete... men det gäller inte bara datorer utan allt här i livet.

Köpa en gaminglaptop? Ja sitter man på mycket pengar och tycker att det är ok att spela på en 15" skärm så visst... Du kan ta en laptop för 25k och en stationär i delar för ~15k och den stationära kommer springa åttor runt laptopen. Förstår inte heller hur det kan bli billigare i längden?
Citera
2011-10-18, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Köpa en gaminglaptop? Ja sitter man på mycket pengar och tycker att det är ok att spela på en 15" skärm så visst...
det finns många laptops som har 18.4". jag har också läst att det finns 20" laptops.

sen kan man också ha en laptop med 120hz skärm. om du köper en 120hz skärm till en stationär dator så finns det 50% chans att den inte fungerar med ditt grafikkort.

Citat:
Förstår inte heller hur det kan bli billigare i längden?
för att när man köper en stationär dator i delar kan man paja delarna eller så fungerar dom inte ihop.

därför blir det billigare i längden att alltid bara köpa en del... dvs. en laptop. det blir mindre damm i laptops också eftersom man kan fälla ner skärmen, vilket gör att de överhettas inte så lätt som stationära. på stationära datorer samlas massa damm på skärmen och datorn.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-10-18 kl. 17:58.
Citera
2011-10-18, 18:22
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
det finns många laptops som har 18.4". jag har också läst att det finns 20" laptops.

sen kan man också ha en laptop med 120hz skärm. om du köper en 120hz skärm till en stationär dator så finns det 50% chans att den inte fungerar med ditt grafikkort.

för att när man köper en stationär dator i delar kan man paja delarna eller så fungerar dom inte ihop.

därför blir det billigare i längden att alltid bara köpa en del... dvs. en laptop. det blir mindre damm i laptops också eftersom man kan fälla ner skärmen, vilket gör att de överhettas inte så lätt som stationära. på stationära datorer samlas massa damm på skärmen och datorn.

Du är en idiot.

edit* På riktigt.
Senast redigerad av Sikkan 2011-10-18 kl. 18:26.
Citera
2011-10-18, 18:32
Medlem
Citat:

Skaffa inte barn.

Man är på väg att skriva ett svar men samma sekund så kommer man på att det inte är lönt. För resonerar du sådär så lär du inte ens veta hur idiotiskt du tänker/är.

Om du nu trollar så ger jag dig props. Brukar ha ett sinne for trolls haha men du "låter" omedvetet dum.
Senast redigerad av noimaginationatall 2011-10-18 kl. 18:36.
Citera
2011-10-18, 18:43
Medlem
hoomiiis avatar
Citat:

OT.
You made my day

OnT:
Hur gick det med det äldre grafikkortet samt nätagget? har du testat om de fungerar?
Har man en hårdvara som drar mer ström än det finns tillgängligt är det transformatorn/nätagget/adaptern som ryker. Att det luktade bränt kan vara gammalt damm.
Citera
2013-12-30, 06:18
Medlem
Citat:

Är medveten om att tråden är ett par år gammal, men kan inte låta bli att påpeka att detta var bland de mest efterblivna inläggen jag någonsin läst här på flashback!

Årets (Eller ah, 2011's) dummaste person, helt klart!
Citera
2014-08-11, 07:11
Medlem
mrdominiks avatar
Har fått liknande problem. Datorn går igång men får ingen bild efter byte av nätaggregat. Det är också en corsair cx600.
Har upptäck att det fattas? en sladd till kontakten som går till moderkortet, men det kanske ska vara så?
Bild: http://sv.tinypic.com/r/m801gw/8
Citera
2014-08-11, 08:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Har fått liknande problem. Datorn går igång men får ingen bild efter byte av nätaggregat. Det är också en corsair cx600.
Har upptäck att det fattas? en sladd till kontakten som går till moderkortet, men det kanske ska vara så?
Bild: http://sv.tinypic.com/r/m801gw/8

Den tomma pin 20 användes tidigare för -5 volt som tydligen inte används längre:

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_s...unit_(computer)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in