Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-15, 23:12
  #1
Medlem
ihisus avatar
Ja, som topic lyder så har tydligen Kim Jong-ils sonson, 16-årige Kim Han-sol, flyttat till Bosnien och ska studera på United World College i Mostar i två år. Skolan bekräftar inte uppgifterna men säger att de för första gången har en nordkorean bland de studerande.

Länk (Aftonbladet): http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13784932.ab
I artikeln lyckas man även göra gällande att han kanske gillar Basshunter, och enligt sedvanligt AB-manér så slänger man även in en bild på honom. Oviktigt för denna tråd, men AB...

Jag tycker främst det är intressant att familjen väljer att skicka iväg honom, men han hålls tydligen ändå under ganska god uppsyn, hans Facebook- och Twitterkonton ska ha stängts ned när han kom till skolan för 1,5 månad sedan och det han sysslar med på internet kartläggs.

Hur tror ni han kommer behandlas av andra elever? Hur skulle ni behandlat honom?
Finns risken att han blir "upplyst" och stöter bort sin farfar och hans styre?
Citera
2011-10-15, 23:21
  #2
Medlem
Glisseurs avatar
Tänk att dela rum med honom, då kan man ju diskutera saker som... politik? Men med tanke på hur hans släktingar styr sitt land så tror jag knappast att han kommer bli den populäraste killen på skolan och ingen man söker sig till för att hitta på något kul med. Å andra sidan kan man ju vända lite på steken och se det som en möjlighet att få en vän som har mycket makt, så det är väl inte heller omöjligt att folk kommer utnyttja hans position som sonson.
Citera
2012-10-18, 23:50
  #3
Medlem
Intervju med honom här, http://blog.svd.se/nordkorea/2012/10...-finlandsk-tv/
Citera
2012-10-19, 00:47
  #4
Medlem
Skangos avatar
Har inte öppnat länken för att se vad Aftonbladet skrev men läste en artikel om detta i DN eller kanske var det SVD.

Om jag minns rätt, aldrig träffat sin farfar? Går väl inte att säga att sonsonen på något sätt är eller varit personligen involverad i släktens politiska affärer eller att han kommer att kunna vara, även om han påverkas, därför kanske han vill klargöra vissa detaljer.

Däremot har han privilegier som många i Nordkorea inte kommer i närheten av, att man skulle kunna reagera. Hur hans släktingar motverkar vanliga människors möjligheter till utveckling men skickar iväg egna barn till att använda sina rättigheter ute i den vida världen.

United World College of... ser ut att vara för privilegierade unga människor? Därför antar jag att ingen kommer att direkt beskylla honom för hans privilegier. Skulle verkligen någon våga ta den risken?
Citera
2012-10-19, 14:14
  #5
Medlem
FrasseFloyds avatar
Håll er till topic! OT raderat.

/moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback