Resultat: Tävling i matlagning varje månad???
Ja
78,38%
29 röster
Nej
21,62%
8 röster
  • 1
  • 2
2011-10-13, 22:04
Moderator
Evil Eds avatar
Tänkte att vi skulle börja med en tävling som avgörs en gång per månad.

Varje månad får ett tema som röstas fram, sedan gäller det att under sista helgen i den aktuella månaden att presentera en rätt på bästa vis. Temat kan exempelvis vara hamburgare. Då ska man laga sin egna hamburgare och ta ett foto på denna. Sedan kan man rösta på bidragen, den med flest röster blir månadens kock.

Bilderna ska tas med en lapp där användarnamnet ska synas. Röstningen kommer att ligga uppe 72 timmar efter deadline. Tävlingen kan exempelvis pågå från fredag 18.00 till söndag 22.00, omröstningen stänger då onsdag 22.00.

Efter att omröstningen är klar och månadens kock är utsedd så kommer en ny tråd där vi röstar fram nästa tema för kommande månad.

Det första temat kommer att vara just hamburgare, efter den första tävlingen så röstar vi fortsättningsvis.

Om detta faller i god jord så kommer den första tävlingen med temat hamburgare att starta fredagen den 25 november.

Vad tycker ni om detta, något som vi ska styra upp eller suger förslaget värre än en kortsluten dammsugare...?
Citera
2011-10-13, 22:12
Medlem
Dr_Dollars avatar
Är det inte bättre att lämna in bidragen anonymt?
Just kanske för att slippa "den som har mest polare på Flashback vinner" syndromet...
Citera
2011-10-13, 22:22
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Är det inte bättre att lämna in bidragen anonymt?
Just kanske för att slippa "den som har mest polare på Flashback vinner" syndromet...

Självklart kan vi göra på det viset. Reglerna ska vi ju bestämma tillsammans. Se mitt inlägg som ett förslag.
Citera
2011-10-13, 22:31
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Självklart kan vi göra på det viset. Reglerna ska vi ju bestämma tillsammans. Se mitt inlägg som ett förslag.

Joo, visserligen, men detta:

Citat:
Bilderna ska tas med en lapp där användarnamnet ska synas.

Just för att få bort "ryggdunkarmentaliteten"...så kanske just lappen i sig inte ska vara med?

Och för att det inte ska bli nån som tjyvar en bild från nätet så räcker det kanske med tävlingsledarens nick, eller nån annan typ av bevis.
Citera
2011-10-13, 22:56
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Och för att det inte ska bli nån som tjyvar en bild från nätet så räcker det kanske med tävlingsledarens nick, eller nån annan typ av bevis.

Men användarnamnet kommer ju att synas då deltagarna postar sina bilder. Annars måste de ju skicka dem via PM så får en moderator lägga in bidragen. Någon lösning ska vi dock komma fram till.
Citera
2011-10-14, 07:56
Medlem
Zedsdeads avatar
Låter kul!

Skriver inte så mycket här men är aktiv lurker i forumet.
Kan pga köksbrist inte delta i tävlingarna men om ni behöver en bilduppläggare och rösträknare någon gång är det bara att hojta till.
Citera
2011-10-14, 08:32
Moderator
rotadents avatar
Jag tycker att det låter som en kul idé. Jag stöder dessutom förslaget med anonyma bidrag. Det blir lite mer jobb för mod, men inte särskilt mycket. Jag brukar ju styra upp Fototävlingarna i fotoforumet och det spelar mindre roll egentligen om länkarna skickas via PM eller postas i tråden. Själva jobbet är ändå att fixa omröstningen och länka rätt (vilket är svårare än man kan tro ).

Det där med lappen löser man utan problem. Förslagsvis så kan man ha en lapp där det står "Flashback matlagningstävling" och slutdatumet. Då syns det inte vem som postade bilden, men det framgår att bilden är tagen till just den här tävlingen.
Citera
2011-10-14, 09:52
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Men användarnamnet kommer ju att synas då deltagarna postar sina bilder. Annars måste de ju skicka dem via PM så får en moderator lägga in bidragen. Någon lösning ska vi dock komma fram till.
Så har vi gjort i graffiti: användarna har PMat sina bilder(utan namnlapp i bilden) och när deadlinen för inlämning är så har jag eller isch lagt en poll med URLs till bilderna som alternativ, den presenteras den som gjort maten när deadlinen för röstningen gått ut.

Jag tycker att att det är en bra idé. =)
Citera
2011-10-14, 10:23
Medlem
dePauls avatar
Fast ärligt talat så blir en sådan tävling ganska meningslös eftersom man endast lägger tonvikten på den fotografiska biten och inte den smakmässiga (av självklara skäl). Det betyder således att det är det bästa fotot som kommer att vinna och inte den bästa maten/smaken.

Det är förhållandevis lätt att arrangera en bild så att den blir en falsk återspegling av något som egentligen inte finns. Därefter är det bara att romantisera ihop en story gällande burgarens tillkomst och tillbehör, samt metoden bakom (förmodligen hämtad från en känd kock på nätet).

Jag tycker tyvärr att en sådan tråd inte har med matlagning att göra, utan om att utse den som bäst lyckas presentera en bild och orera vitt och brett kring densamma. Har inte så mycket med matlagning att göra .

~Paul~
Citera
2011-10-14, 11:10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast ärligt talat så blir en sådan tävling ganska meningslös eftersom man endast lägger tonvikten på den fotografiska biten och inte den smakmässiga (av självklara skäl). Det betyder således att det är det bästa fotot som kommer att vinna och inte den bästa maten/smaken.

Det är förhållandevis lätt att arrangera en bild så att den blir en falsk återspegling av något som egentligen inte finns. Därefter är det bara att romantisera ihop en story gällande burgarens tillkomst och tillbehör, samt metoden bakom (förmodligen hämtad från en känd kock på nätet).

Jag tycker tyvärr att en sådan tråd inte har med matlagning att göra, utan om att utse den som bäst lyckas presentera en bild och orera vitt och brett kring densamma. Har inte så mycket med matlagning att göra .

~Paul~

Nja, delvis är det ju så men inte helt. Recept och tillvägagångssätt måste ju också presenteras så det blir väl en kombination. Visst man kan fuska och säga att man har lagat enligt en stjärnkocks recept och visa upp något som egentligen smakar skit, men utan priser så vinner man väl inte så mycket på det. Tävlingen är ju bara en kul grej och åtminstone en del i det hela är väl att man inspireras och kanske upptäcker något nytt.

De som är rädda för att fotona sänker deras bidrag är välkomna in i fotoforumet för konkreta tips, så löser sig den biten också Jag ser inte så många andra sätt man kan genomföra en tävling på.

Men visst fanns det någon sorts tävlingstrådar tidigare också? Var inte du inblandad då på något sätt?
Citera
2011-10-14, 12:16
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tycker att det låter som en kul idé. Jag stöder dessutom förslaget med anonyma bidrag. Det blir lite mer jobb för mod, men inte särskilt mycket. Jag brukar ju styra upp Fototävlingarna i fotoforumet och det spelar mindre roll egentligen om länkarna skickas via PM eller postas i tråden. Själva jobbet är ändå att fixa omröstningen och länka rätt (vilket är svårare än man kan tro ).

Det där med lappen löser man utan problem. Förslagsvis så kan man ha en lapp där det står "Flashback matlagningstävling" och slutdatumet. Då syns det inte vem som postade bilden, men det framgår att bilden är tagen till just den här tävlingen.

Den lappen kan lätt terjas in i bilden. http://i55.tinypic.com/j0b6m8.jpg

Det kommer att bli en fototävling. Enda fördelen är att det förhoppningsvis blir mer seriösa matbilder än tramset som många presterar i tråden Bilder på dina maträtter.

Men jag röstar nej.
Citera
2011-10-14, 13:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Men visst fanns det någon sorts tävlingstrådar tidigare också? Var inte du inblandad då på något sätt?
Den tävlingen gick inte ut på att presentera den finaste bilden, utan att laga mat enligt en given lista, samt presentera tillvägagångssättet. Fotot var endast en del av det hela.

Det gällde dessutom gissa maträtten med utgångspunkt från listan. Detta gav ytterligare poäng.

Med andra ord så kan dessa två presumtiva tävlingar inte jämföras med varandra.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in