• 2
  • 3
2011-10-13, 17:24
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBlatteKille84

Det är därför man går i pension senare för att du anses vara för gammal och tappat farten och kan inte jobba lika hårt, du håller på dö, och du "förtjänar" att vila resten av några år, och leva på dina fjuttiga pension när du är rynkig och gubbig, och går i rullator och bor i hemtjänsten, och tänker där wow va detta tacket jag fick? Va detta verkligen livet?? Jesus christ....
Och sedan då man dör så kommer vi till paradiset där alla (på något underligt sätt) mår bra och i harmoni. Maximal lycka för alla.
Jag vill dö!
Citera
2011-10-13, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
Frihet är för mig ett subjektivt begrepp. Det finns alltså 6 miljarder olika friheter.
Skulle det vara möjligt att skapa ett samhälle (och upprätthålla ett) som bygger på att varje individ söker efter sin egen frihet, ett samhälle utan lagar. Skulle det vara ett lyckligare samhälle än det samhälle vi nu lever i?
Förstås så skulle inte alla uppnå sin personliga frihet men en del skulle, lika som det är nu. Skulle vi alltså vara ett lyckligare folk? Mindre depression, mindre självmord? Alla skulle söka sin egen lycka.
De som vill ha kärlek skulle söka kärleken, den som vill utforska världen skulle göra det. Den som vill ta någon annans liv skulle göra det.

Börjar det gå för långt?

Hur skulle friheten kunna vara subjektiv? Har någon någonsin låst armarna på dig bakom din rygg? Är inte det objektivt?

Spawnisen! Det finns bara en enda frihet och det är den dom har berövat dig, mig och alla andra. Tro mig! Så är det. Och det är systemet, det är vägnätet, det är tekniken och vetenskapen som berövar oss denna frihet. För denna enda frihet innefattar allt vad det betyder att leva som en människa: d v s lycklig, god, stark, välmående, oproblematiskt, frisk...motsatsen till vad vi ser omkring oss idag.

Läs den sene Nietzsche, Platon selektivt och martyren Theodore Kaczynski,
Citera
2011-10-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Hur skulle friheten kunna vara subjektiv? Har någon någonsin låst armarna på dig bakom din rygg? Är inte det objektivt?

Spawnisen! Det finns bara en enda frihet och det är den dom har berövat dig, mig och alla andra. Tro mig! Så är det. Och det är systemet, det är vägnätet, det är tekniken och vetenskapen som berövar oss denna frihet. För denna enda frihet innefattar allt vad det betyder att leva som en människa: d v s lycklig, god, stark, välmående, oproblematiskt, frisk...motsatsen till vad vi ser omkring oss idag.

Läs den sene Nietzsche, Platon selektivt och martyren Theodore Kaczynski,

Du är alltså mot teknik men ändå sitter du vid en dator stor del av din tid efter som du har över 1000 inlägg på fb haha skrattretande, ut i skogen med dig!
Citera
2011-10-14, 00:29
Medlem
Maestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaxxiz
För att undvika samhällets undergång

Samhället är sjukt överskattat. Leder endast till maktlöshet för individen.
Citera
2011-10-14, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Du är alltså mot teknik men ändå sitter du vid en dator stor del av din tid efter som du har över 1000 inlägg på fb haha skrattretande, ut i skogen med dig!
Vilken otrolig orginalitet! Hur kunde lista ut det? Du vinner, helt klart. Anarkoprimitivismen är död. Leve teknologin!
Citera
2011-10-14, 18:57
Medlem
Waqs avatar
"Vi"? Tala för dig själv

Lagboken är fylld av skriftliga rekommendationer för den som vill leva ett liv utan lagliga komplikationer i detta samhälle.

Lagboken är skriven av människor. Den är inte "ultimat"(kommer ej på ett bättre ord just nu, känner mig lite dum faktiskt.) Prova bryt mot en lag. Gick det? Precis. Nu, prova bryt mot gravitationen genom att helt enkelt börja sväva! Gick inte lika bra, eller hur? Precis. Lagen är skriven av någon, som av någon anledning inte tyckte att man skulle få göra en speciell sak. Den allmänna uppfattningen är att lagar existerar för "the greater good" eller något liknande skitsnack (för vem bestämmer då vad som är bra?) När det i själva verket är många lagar som existerar för rent ekonomiska skäl. Andra lagar är helt och hållet politiskt/moraliskt/kulturellt motiverade.
Exempelvis "Byxmyndighet", vapen/kniv och narkotika/alkohol-lagar är bra exempel på lagar som varierar stort från land till land. Så varför anses någon överhuvudtaget ha "rätt" svar på frågor som dessa?

Personligen bryter jag mot lagar då jag tycker att det passar/när jag känner för det. Med detta menar jag inte att jag går omkring och mördar och våldtar folk. Jag går inte heller och förstör privat egendom eller något sådant. Det finner jag taskigt. Jag skulle faktiskt hävda att jag är en mycket trevlig kriminell person.

Däremot har det hänt att man slängt i sig diverse knark, graffiti på allmän egendom, jag betalar också skatt, och ska ha valuta för mina pengar, plus man MÅSTE inte tvätta bort det. Jag kan inte rå för att dom vill slösa pengar för att få tillbaks sin fula grå betong. Stulit skit för att man känner för det, inte direkt som att ICA går under.
Cyklar omkring som en galning, gärna i motsatt körriktning, men aldrig då bilar faktiskt är i närheten, vill ju faktiskt inte skada någon, eller mig själv, skiter helt enkelt i lagar då de inte spelar roll.
En av anledningarna till att jag inte ens vill skaffa körkort är att jag vet att jag skulle bli av med det direkt för jag skulle inte kunna motstå att köra mot rött då ingen är i närheten.
Senast redigerad av Waq 2011-10-14 kl. 19:12.
Citera
2011-10-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Vilken otrolig orginalitet! Hur kunde lista ut det? Du vinner, helt klart. Anarkoprimitivismen är död. Leve teknologin!

? Sluta försöka vara rolig och motivera dig, du sitter mycket vid en dator, har en tv och kör säkerligen en bil och om inte använder du något annat teknologiskt transportmedel, tycker inte du att det blir lite dubbelmoral över det hela?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in