2011-10-13, 16:58
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanakerblom
enligt mig så definieras lagen av straffet som följs om den bryts.

En lag utan straff är en rekommendation
Så du menar att vi (vanliga människor,gemene man, det finns undantag som mördare) inte skulle följa dessa rekommendationer? Isf, varför inte? Märker vi inte att det är för vårt eget bästa?

Eller är vi faktiskt så egoistiska?
Citera
2011-10-13, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
Som rubriken lyder, varför följer vi lagen?

Annars blir vi straffade? Böter?

Det finns många lagar som vi inte håller med om, men ändå följer vi dem. Är vi rädda att bli straffade, är det så lätt? Eller är det något inom oss som tvingar oss att följa regler?

Ni får gärna filosofera utöver att bara säga " för att vi måste." Varför måste vi?

Jag utgår från den Finländska rättsordningen, men förutsätter att den är relativt lika till den svenska i denna punkt, där det INTE finns en paragraf, norm, moment eller punkt som säger att vi måste följa lagen. Alltså det står inte i lagen att vi måste följa den, men vi gör det ändå.

Det finns många kända filosofer som har egna teorier om detta (Locke, Hobbes), är det någon teori ni sympatiserar med eller har ni en egen?

Vi följer lagen eftersom vi i praktiken inte har någon möjlighet att försvara oss i en rättsprocess.

Polisen och åklagaren lägger upp en diskurs och försvarsadvokaten svarar med samma diskurs; alltså samma värdesystem, samma typ av underförstådd samhörighet. Inför ett sådant åtal och försvar är den åtalade dömd på förhand. Vi har i praktiken ingen chans emot dom annat än att följa lagarna så gott det går.

Vi bör alltså komma ihåg att rättssystemet icke har något med rätt att göra utan är deras egen uppfinning och ett verktyg i maktens tjänst.

P.S Jag är övertygad om att värdegrunden och systemet i Finland som republik avviker från det Svenska enväldiga systemet. Det finska systemet är närmare rättvisan.
Senast redigerad av Tinman 2011-10-13 kl. 17:03.
Citera
2011-10-13, 17:04
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retroflex
Om lagen inte korrelerar med min moral kan jag inte komma på något annat skäl än att jag är illa tvungen.

Man kan ju också anse att det finns ett moraliskt värde i att följa lagen, även om man inte råkar hålla med om att lagen borde vara utformad som den är. Värdet kan ligga i att man genom att respektera lagen stöder lagsystemet, som man i stort kanske sympatiserar med.
Citera
2011-10-13, 17:05
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBlatteKille84
Lagen följs för att vi människor är som slavar mer eller mindre, vi födds och lär oss att gå i skolan jobba betala skatt, året om. Människan är en robot myra som går runt som en klocka utan att egentligen veta varför. Helt sjukt.

Man betalar massa skit skatt, man får familj senare för att lära sina kommande barn att också bli slavar åt systemet och barnbarnen likadant.

Vi människor är fängslade och har svårt att inse vad som egentligen händer, pga att man lär sig och uppfostras redan som baby hur denna värld ska bli.

Man sover 1/3 av sitt liv, jobbar 1/3 av sitt liv, du har bara 1/3 liv att verkligen leva och göra vad du känner för, helt jävla sjukt.

Människan är skapad att kunna sova för att orka gå upp och arbeta ca 8-9timmar/dygn, precis som man laddar en mobil på batterier. 1/3 har du alltså bara kvar av ditt liv.
Tex är ditt liv bara värt 25 år av låt oss säga du blir 75år gammal. 50år av ditt liv är skapat för att du ska vara funktionell i samhället och följa den och det ska gå i generationer.

Allt detta hänger ihop med att man därför skapat en s.k Lag att gör du inte så här så får du sota för det. Man har skapat lagar för att du ska bli "tvingad" att jobba som en robot myra 50år av ditt liv sömnen är inkluderat i detta.

Kriminella blir ju kriminella för att inte vilja jobba och vara en sån här robotmänniska därför får dom ta konsekvenserana också att sitta i kåken.

Så lev med det, acceptera det. DU är en slav.
Håller med, lite av ett sånt här svar jag sökte

Borde inte ALLA (inga undantag) vilja få egen personlig frihet? Eller bara frihet (väldigt vid och övergripande begrepp, jag vet) överlag? Borde inte alla söka efter eget 100%igt välstånd? Detta är i princip omöjligt då vi har lagar (troligtvis utan lagar också..). Alltså varför har vi då lagar? De som har den offentliga makten och de som stiftar lagarna, skulle de, om det vore möjligt, stifta lagarna efter sitt eget intresse?

Väldigt luddigt inlägg, jag vet
Citera
2011-10-13, 17:06
Bannlyst
Citat:
Är vi alltså inte tillräckligt förnuftiga? Har vi ingen moral som säger hur vi ska handla? Måste vi ha skrivna regler som säger hur allt skall göras och vad vi inte får göra?

Om det inte skulle finnas lagar, skulle alla gå runt och döda varandra? Skulle alla bara stjäla andras egendom bara för att man själv behöver det eller vill ha det? Är vi så 'onda' och själviska?

I verkligheten existera ingen egendom, den är en fiktion, ett maktverktyg. Dödandet gör man på egen risk och med ett visst motstånd. Det är faktiskt svårt att avsiktligt döda en annan varelse.

Vi skall alla dö, och jag dör hellre i käften på ett rovdjur ( som ej längre finns då de är utrotade ) än i sviterna av en operation.
Citera
2011-10-13, 17:08
Medlem
Arselsugarens avatar
För att få ta del av samhällets rättigheter måste vi även uppfylla våra skyldigheter. Annars förlorar vi rättigheterna, t.ex. förlorar man sin frihet om man begår ett brott.
Citera
2011-10-13, 17:10
Bannlyst
Citat:

Borde inte ALLA (inga undantag) vilja få egen personlig frihet? Eller bara frihet (väldigt vid och övergripande begrepp, jag vet) överlag? Borde inte alla söka efter eget 100%igt välstånd? Detta är i princip omöjligt då vi har lagar (troligtvis utan lagar också..). Alltså varför har vi då lagar? De som har den offentliga makten och de som stiftar lagarna, skulle de, om det vore möjligt, stifta lagarna efter sitt eget intresse?

Vad menas med frihet? Vi är ju berövade friheten att leva ett naturligt liv och man har berövat oss denna möjlighet permanent. Vi föds m a o ofria. Det är bara logiskt att samma maktstruktur även vill beröva oss den kroppsliga rörelsefriheten om vi gör ett minsta lilla snedsteg. Som bekant blir det bara mer och mer fångar. I usa rör det sig om miljoner.
Citera
2011-10-13, 17:13
Medlem
Spawnisens avatar
Om den romerska rätten
skulle blivit stiftad på ett annat sätt. Alltså innehållet skulle ha varit helt skiljd från hur den blev nu. Skulle vi ha följt den ändå (t.ex rätt att stjäla, rätt att ta en annans liv (starkaste har rätten att leva för att den är starkast)) eller skulle vi avvisat den för att det inte vore möjligt för alla att leva?
Citera
2011-10-13, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Man kan ju också anse att det finns ett moraliskt värde i att följa lagen, även om man inte råkar hålla med om att lagen borde vara utformad som den är. Värdet kan ligga i att man genom att respektera lagen stöder lagsystemet, som man i stort kanske sympatiserar med.

Bra inlägg: både dom med samma värdegrund som advokater, läkare, poliser etc etc och dom som saknar denna värdegrund följer lagen men av olika orsaker.
Citera
2011-10-13, 17:19
Bannlyst
Citat:

Givetvis, men när du liten baby och födds, så lär dina föräldrar dig om allt som är rätt och fel, ju mer man växer upp i tiden programmerar du in fler och fler s.k "lagar" "etik o moral" "normer" osv osv. Du har hamnat i ekosystemet redan nu och det är "nästan" "kört" att klara sig undan detta nu.

Självklart kan du leva i frihet och harmoni det gör ju vissa indian stammar i skogen dom har ju sina egna lagar och regler dom vet ju inte hur "vi människor" utsidan har det. Dom lever bra som dom gör tror jag, tycker det är underbart att vi har kvar dessa gammla stammar kvar.

För så fort du kommer till det s.k "civiliserade" befolkningen så är hela samhället uppbyggd på lagar och regler då får du anpassa dig, eller bryta mot dessa s.k lagar och regler och försöka komma undan med det eller ta ditt straff.

Ja mycket är ju stiftat efter att vi människor ska fortsätta slava för att saker ska funka och för att vi ska samtidigt vara förhindrade och upptagna och se vad fan det är egentligen som pågår med oss. Varför vi håller på med det vi gör.

Går du i skolan och säger vad vill du bli när du vill bli stor och säger jag vill leva i frihet aldrig jobb vara mig själv, då kommer du anses vara sjuk i huvet, för den retoriken finns inte hoss den "normala människan"

Maktens männikor håller oss styrda och skapat alla lagar för att hålla oss inom ramen och fortsätta slava och vara produktiva och tjäna, gå sova, vakna upp på morgonen och same shit igen. Om och om och om igen.

Det är därför man går i pension senare för att du anses vara för gammal och tappat farten och kan inte jobba lika hårt, du håller på dö, och du "förtjänar" att vila resten av några år, och leva på dina fjuttiga pension när du är rynkig och gubbig, och går i rullator och bor i hemtjänsten, och tänker där wow va detta tacket jag fick? Va detta verkligen livet?? Jesus christ....
Citera
2011-10-13, 17:20
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Vad menas med frihet? Vi är ju berövade friheten att leva ett naturligt liv och man har berövat oss denna möjlighet permanent. Vi föds m a o ofria.
Frihet är för mig ett subjektivt begrepp. Det finns alltså 6 miljarder olika friheter.
Skulle det vara möjligt att skapa ett samhälle (och upprätthålla ett) som bygger på att varje individ söker efter sin egen frihet, ett samhälle utan lagar. Skulle det vara ett lyckligare samhälle än det samhälle vi nu lever i?
Förstås så skulle inte alla uppnå sin personliga frihet men en del skulle, lika som det är nu. Skulle vi alltså vara ett lyckligare folk? Mindre depression, mindre självmord? Alla skulle söka sin egen lycka.
De som vill ha kärlek skulle söka kärleken, den som vill utforska världen skulle göra det. Den som vill ta någon annans liv skulle göra det.

Börjar det gå för långt?
Citera
2011-10-13, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arselsugaren
För att få ta del av samhällets rättigheter måste vi även uppfylla våra skyldigheter. Annars förlorar vi rättigheterna, t.ex. förlorar man sin frihet om man begår ett brott.

Vi har inga rättigheter överhuvudtaget. Eller du kanske avser rätten att få välja mellan att dusha och promenera när man är häktad?

Skulle min personliga frihet vara en rättighet som en maktmänniska skulle kunna dividera med hur hon ville? Knappast! Ändå är det detta dom gör, makten och dess springpojkar. Dom "dömer" mig! Med vilken rätt? Guds rätt? "Samhällets rätt". Ja men jag är ju en del av samhället. Med vilken rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in