Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
Håller med, lite av ett sånt här svar jag sökte
Borde inte ALLA (inga undantag) vilja få egen personlig frihet? Eller bara frihet (väldigt vid och övergripande begrepp, jag vet) överlag? Borde inte alla söka efter eget 100%igt välstånd? Detta är i princip omöjligt då vi har lagar (troligtvis utan lagar också..). Alltså varför har vi då lagar? De som har den offentliga makten och de som stiftar lagarna, skulle de, om det vore möjligt, stifta lagarna efter sitt eget intresse?
Väldigt luddigt inlägg, jag vet

Givetvis, men när du liten baby och födds, så lär dina föräldrar dig om allt som är rätt och fel, ju mer man växer upp i tiden programmerar du in fler och fler s.k "lagar" "etik o moral" "normer" osv osv. Du har hamnat i ekosystemet redan nu och det är "nästan" "kört" att klara sig undan detta nu.
Självklart kan du leva i frihet och harmoni det gör ju vissa indian stammar i skogen dom har ju sina egna lagar och regler dom vet ju inte hur "vi människor" utsidan har det. Dom lever bra som dom gör tror jag, tycker det är underbart att vi har kvar dessa gammla stammar kvar.
För så fort du kommer till det s.k "civiliserade" befolkningen så är hela samhället uppbyggd på lagar och regler då får du anpassa dig, eller bryta mot dessa s.k lagar och regler och försöka komma undan med det eller ta ditt straff.
Ja mycket är ju stiftat efter att vi människor ska fortsätta slava för att saker ska funka och för att vi ska samtidigt vara förhindrade och upptagna och se vad fan det är egentligen som pågår med oss. Varför vi håller på med det vi gör.
Går du i skolan och säger vad vill du bli när du vill bli stor och säger jag vill leva i frihet aldrig jobb vara mig själv, då kommer du anses vara sjuk i huvet, för den retoriken finns inte hoss den "normala människan"
Maktens männikor håller oss styrda och skapat alla lagar för att hålla oss inom ramen och fortsätta slava och vara produktiva och tjäna, gå sova, vakna upp på morgonen och same shit igen. Om och om och om igen.
Det är därför man går i pension senare för att du anses vara för gammal och tappat farten och kan inte jobba lika hårt, du håller på dö, och du "förtjänar" att vila resten av några år, och leva på dina fjuttiga pension när du är rynkig och gubbig, och går i rullator och bor i hemtjänsten, och tänker där wow va detta tacket jag fick? Va detta verkligen livet?? Jesus christ....