• 1
  • 2
2011-10-13, 16:36
Medlem
Spawnisens avatar
Som rubriken lyder, varför följer vi lagen?

Annars blir vi straffade? Böter?

Det finns många lagar som vi inte håller med om, men ändå följer vi dem. Är vi rädda att bli straffade, är det så lätt? Eller är det något inom oss som tvingar oss att följa regler?

Ni får gärna filosofera utöver att bara säga " för att vi måste." Varför måste vi?

Jag utgår från den Finländska rättsordningen, men förutsätter att den är relativt lika till den svenska i denna punkt, där det INTE finns en paragraf, norm, moment eller punkt som säger att vi måste följa lagen. Alltså det står inte i lagen att vi måste följa den, men vi gör det ändå.

Det finns många kända filosofer som har egna teorier om detta (Locke, Hobbes), är det någon teori ni sympatiserar med eller har ni en egen?
Citera
2011-10-13, 16:42
Medlem
Denoms avatar
På grund av att det i praktiken är svårt att leva på ett sätt man finner behagligt om man bryter mot lagen väljer många att följa den.
Citera
Medlem
Tomillidoms avatar
Om vi inte skulle följa lagen så skulle det bli kaos.
Lagen håller oss strukturerade, utan det så kan vi inte röra oss framåt i utvecklingen.
Citera
Medlem
Retroflexs avatar
Om lagen inte korrelerar med min moral kan jag inte komma på något annat skäl än att jag är illa tvungen.
Citera
2011-10-13, 16:43
Medlem
För att undvika samhällets undergång
Citera
2011-10-13, 16:46
Bannlyst
De flesta följer lagen för att de är rädda för att sitta i fängelse eller inte vill sitta i fängelse tror jag.
Citera
2011-10-13, 16:50
Medlem
Spawnisens avatar
Är vi alltså inte tillräckligt förnuftiga? Har vi ingen moral som säger hur vi ska handla? Måste vi ha skrivna regler som säger hur allt skall göras och vad vi inte får göra?

Om det inte skulle finnas lagar, skulle alla gå runt och döda varandra? Skulle alla bara stjäla andras egendom bara för att man själv behöver det eller vill ha det? Är vi så 'onda' och själviska?
Citera
2011-10-13, 16:52
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaxxiz
För att undvika samhällets undergång
Definiera 'samhället'. Om alla skulle döda varandra (vilket jag tolkar att du menar) så skulle ändå de starkaste överleva och de skulle skapa ett 'samhälle'.
Citera
2011-10-13, 16:53
Medlem
enligt mig så definieras lagen av straffet som följs om den bryts.

En lag utan straff är en rekommendation
Citera
2011-10-13, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
Är vi alltså inte tillräckligt förnuftiga? Har vi ingen moral som säger hur vi ska handla? Måste vi ha skrivna regler som säger hur allt skall göras och vad vi inte får göra?

Om det inte skulle finnas lagar, skulle alla gå runt och döda varandra? Skulle alla bara stjäla andras egendom bara för att man själv behöver det eller vill ha det? Är vi så 'onda' och själviska?

Om det inte fanns några lagar skulle jag stjäla det jag ville ha och behövde och mörda om det behövdes för att överleva, sjuka jävlar hade väl gjort det för skoj.
Citera
2011-10-13, 16:56
Medlem
Prometeuss avatar
Gör vi det då? Vi piratkopierar och går mot röd gubbe.

Jag skulle säga att det rör sig om mänsklig försiktighet och auktoritetstro (inget fel i det nödvändigtvis!), man vill helst inte ta några risker, och den naturliga riskuppfattningen är ganska överkänslig.

Sen finns det ju filosofiska argument för att följa lagen, t.ex. det faktum att alla tycker väldigt mycket olika, och att det därför är rimligt att ha en demokratisk process som styr politiken. Hellre demokrati än anarki helt enkelt.
Citera
2011-10-13, 16:58
Bannlyst
Lagen följs för att vi människor är som slavar mer eller mindre, vi födds och lär oss att gå i skolan jobba betala skatt, året om. Människan är en robot myra som går runt som en klocka utan att egentligen veta varför. Helt sjukt.

Man betalar massa skit skatt, man får familj senare för att lära sina kommande barn att också bli slavar åt systemet och barnbarnen likadant.

Vi människor är fängslade och har svårt att inse vad som egentligen händer, pga att man lär sig och uppfostras redan som baby hur denna värld ska bli.

Man sover 1/3 av sitt liv, jobbar 1/3 av sitt liv, du har bara 1/3 liv att verkligen leva och göra vad du känner för, helt jävla sjukt.

Människan är skapad att kunna sova för att orka gå upp och arbeta ca 8-9timmar/dygn, precis som man laddar en mobil på batterier. 1/3 har du alltså bara kvar av ditt liv.
Tex är ditt liv bara värt 25 år av låt oss säga du blir 75år gammal. 50år av ditt liv är skapat för att du ska vara funktionell i samhället och följa den och det ska gå i generationer.

Allt detta hänger ihop med att man därför skapat en s.k Lag att gör du inte så här så får du sota för det. Man har skapat lagar för att du ska bli "tvingad" att jobba som en robot myra 50år av ditt liv sömnen är inkluderat i detta.

Kriminella blir ju kriminella för att inte vilja jobba och vara en sån här robotmänniska därför får dom ta konsekvenserana också att sitta i kåken.

Så lev med det, acceptera det. DU är en slav.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in