Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-30, 14:45
  #13
Medlem
Kongruensbojds avatar
Hälge... Alltså, jag respekterar Lars Mortimer för Gnuttarna som skänkte mycket glädje under 80-talet. Men Hälge.

Hälge. För. Fan.

En älg som inte gör mer än att käka granskott, snacka med spindlar, önskar para sig med en ovillig älgko (men aldrig kommer till), fly från blinda jägare som inte ens skulle kunna pricka en luftballong med en värmesökande bazooka, samt jävlas med en värdelös grythund.

Låt oss hoppas att serien går i graven.
Citera
2014-08-30, 21:55
  #14
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Lars Mortimer har nu avlidit 68 år gammal.

En del av mig dog, uppväxt med den serien ju!

För övrigt är Hälge bäst med en enskild stripp i annan tidning, ett helt album blir tjatigt.
Citera
2014-09-03, 16:43
  #15
Medlem
chessjamts avatar
Sorgligt, Hälge var ju en fantastisk serie när jag läste den. Har inte följt serien de senaste åren men fullkomligt älskade den när man var mindre. Kom ihåg att jag t.o.m. ritade mina egna Hälge-serier för att jag gillade den så mycket när man väldigt liten. Tror att jag hade kramdjuret Hälge också.

Vila i frid i Avliden, Lars Mortimer.
Citera
2015-11-20, 12:34
  #16
Medlem
Det är tydligen 5 tecknare som ska ta över Hälge. Är det någon som vet vilka det är?
Citera
2015-11-22, 03:27
  #17
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det är tydligen 5 tecknare som ska ta över Hälge. Är det någon som vet vilka det är?

Jan Gissberg (Pelle Svanslös, 91:an) känns som en lågoddsare.
Citera
2015-12-10, 12:01
  #18
Medlem
chessjamts avatar
Hälge har fått en ny tecknare.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2...d-ny-tecknare/

Citat:
Svensk Jakts läsare och alla andra Hälgefans kan andas ut. Serieförlaget Egmonts, som tagit över rättigheterna till Hälge, storsatsar på den populära älgen. Huvudtecknare blir Alan Kamieniarczyk som under flera år jobbade tillsammans med Hälges skapare Lars Mortimer.

Citat:
Många har funderat på vad som skulle hända med Hälge efter att hans skapare Lars Mortimer gick bort.
För några veckor sedan köpte förlaget Egmont Publishing rättigheterna till Hälge, något som beskrivs som en storaffär i den svenska serievärlden där Hälge är en av de populärare figurerna.
Nu berättar redaktören Germund von Wowern för Svensk Jakt att förlagets satsning på Hälge är omfattande, med bland annat en utveckling av hemsidan och en aktiv exponering på Facebook, vid sidan av stripar för dagstidningar, Hälgetidningen, album, kalendrar, och andra Hälgeprodukter.

Citat:
Alan Kamieniarczyk har fått det hedersamma uppdraget att vara huvudtecknare för Hälge. Ett jobb som han beskriver som mycket roligt, men också svårt:
– Att teckna Hälge är en stor grej för mig. Att förvalta den starka låga kring Hälge som Lars byggde upp är den stora utmaningen, säger Alan Kamieniarczyk.
Han började som tuschassistent åt Lars Mortimer för ett antal år sedan. Till att börja med skedde deras kontakt mestadels via mejl, men med tiden och i takt med att Alan kom att arbeta allt mer med Hälge fördjupades deras samarbete.

Vet ingenting om denna tecknare, men då kan jag sen bara typ en handfull svenska tecknare då jag inte är så insatt i den brancshen. Kul att de väljer att satsa stort med mer exponering för karaktären. Hade varit riktigt trist om Hälge dog ut tillsammans med Lars Mortimer.
Citera
2015-12-10, 17:01
  #19
Medlem
Alan är bra, han tecknar 91;an idag och gör det bra. Han blir säkert bra för Hälge.
Citera
2015-12-11, 10:03
  #20
Medlem
nån släkting till Primus Mortimer ?
Citera
2017-11-07, 22:48
  #21
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Lars Mortimer har nu postumt avslöjats som sexist och homofob och en förgriplig Hälge-stripp blir föremål för offentlig botgöring av Mittmedias chefredaktör Daniel Nordström:

Citat:
I dag publicerades en seriestrip av Hälge i Länstidningen, Norrtelje Tidning och Nynäshamns Posten.
Seriestripen är både sexistisk och homofobisk.
Den borde aldrig ha publicerats.
Jag ber våra läsare om ursäkt. Nu ser vi över våra rutiner.

https://blogg.mittmedia.se/nordstrom...a-publicerats/
Strippen Varning! för sexism och homofobi

Antar att myrstacken i Hälge är inspirerad av den i B.C., där Johnny Hart fick utrymme för lite råare och svartare skämt som inte skulle funka så bra på de mänskliga figurerna. Hart blev ju sedermera frälst och använde sin serie för mission och predikan och man törs väl gissa att det är åt det hållet som Mittmedia också siktar även om bekännelsen är en annan.
Citera
2017-11-08, 15:48
  #22
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Lars Mortimer har nu postumt avslöjats som sexist och homofob och en förgriplig Hälge-stripp blir föremål för offentlig botgöring av Mittmedias chefredaktör Daniel Nordström:



https://blogg.mittmedia.se/nordstrom...a-publicerats/
Strippen Varning! för sexism och homofobi

Antar att myrstacken i Hälge är inspirerad av den i B.C., där Johnny Hart fick utrymme för lite råare och svartare skämt som inte skulle funka så bra på de mänskliga figurerna. Hart blev ju sedermera frälst och använde sin serie för mission och predikan och man törs väl gissa att det är åt det hållet som Mittmedia också siktar även om bekännelsen är en annan.

Så sjukt löjligt när folk blir upprörda av en seriestripp om myror. Den var t.o.m så hemsk att Nordström inte ville publicera den i sin blogg. Ett grabbgäng som vill dricka bira och kolla porrfilm istället för att se ett bögdrama. Huvva.

Skulle gärna vilja läsa den, någon som har länk?
Citera
2017-11-08, 20:38
  #23
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Skulle gärna vilja läsa den, någon som har länk?

Ja, i inlägget ovan. Strippen
Som var och en genast kan konstatera så innehåller den inte ett fnul sexism och homofobi, eftersom seriefigurernas göranden och låtanden aldrig har varit tänkta som förebildliga. Det vet också Daniel Nordström, förstås, men av något skäl anser han det angeläget att uppträda med avskruvat huvud.
Citera
2017-11-09, 09:28
  #24
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ja, i inlägget ovan. Strippen
Som var och en genast kan konstatera så innehåller den inte ett fnul sexism och homofobi, eftersom seriefigurernas göranden och låtanden aldrig har varit tänkta som förebildliga. Det vet också Daniel Nordström, förstås, men av något skäl anser han det angeläget att uppträda med avskruvat huvud.

Jag måste vara blind, tack!

Ja, den var ju harmlös så det förslår. Att några orkar skriva in arga insändare och sen att den ansvariga utgivaren pudlar på det är ju bara helt sjukt.

"Den borde aldrig ha publicerats.
Jag ber våra läsare om ursäkt."


Ja, stackars läsare som måste leva med denna stripp fastetsad i sina sinnen. Rena rama PTSD.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback