Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2008-08-27, 11:46
Bannlyst
Jag har aldrig fattat hur ni högerhänta kan vara så dumma att ni har gaffeln i fel hand. Jag är vänsterhänt och jag har naturligtvis gaffeln i vänster hand.
Skära kött är inte särskilt svårt för där krävs det ingen större finmotorik så där duger den klumpiga högerhanden, men att spetsa ärtor eller bara att öht hitta munnen är det mycket lättare att använda ens bästa hand.

Ni sitter och spiller på er och tar dubbel så lång tid på er att äta än nödvändigt men när ni tror att ingen ser er byter ni händer iaf, patetiskt!

Uppmanar alla högerhänta att prova och byta till att ha gaffeln i högerhand och ni kommer att känna er fria och självständiga när tar bort era mentala tvångströjor som era okunniga föräldrar satt på er.
Citera
2008-08-27, 11:47
Medlem
trafalgars avatar
Det där är den fjantigaste regeln och jag har alltid undrat var den kommer ifrån. Finns det regler för vilken hand man skall torka sig i ändanlykten med också eller?

MVH Prins trafalgar, gaffel i höger hand.
Citera
2008-08-27, 11:59
Medlem
Quorthons avatar
För mig känns det lika naturligt med båda händerna. Nu när jag tänker på det så vet jag faktiskt inte vilket som är vanligast för mig.
Citera
2008-08-27, 11:59
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Äter vänsterhänta alltid med gaffeln i höger hand?

jag är vänsterhänt, men äter som en högerhänt, dvs.. har gaffeln i vänster och kniven i höger, så det är inte "alltid" så
Citera
2008-08-27, 12:54
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Det där är den fjantigaste regeln och jag har alltid undrat var den kommer ifrån. Finns det regler för vilken hand man skall torka sig i ändanlykten med också eller?

MVH Prins trafalgar, gaffel i höger hand.
Inte här, men väl i arabländerna. Där äter man med höger hand (utan bestick då) och torkar sig i röven med vänster (utan papper då). Så hälsa inte på en arab med vänsterhanden, då blir han gramse....

Ont: Klart man FÅR äta med vilken hand man vill. Men man kommer att betraktas som ouppfostrad och utan hyfs, så har man otur kan man t ex bli överhoppad i befordringsgången om chefen ser på personalfesten att du inte kan hantera kniv och gaffel som en vuxen. En sån chefsförsäljare vill han kanske inte ha och då tar han nån annan, nån som kan uppföra sig i möblerade rum.
Citera
2008-08-27, 13:12
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krypmetoden
jag äter fan med högern, skulle jag använda vänstern skulle väll gaffeln komma i ögat eller nått
Hmm... motorikstörningar?
ta efter jänkarna vetja, det finns ju tydligen ett icke föraktligt procenttal av befolkningen där som överhuvud taget inte kan använda bestick.
Citera
2008-08-27, 13:22
Medlem
zelamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Värt att notera är även att vänsterhänta i min mening bör göra som högerhänta när de äter ute bland folk. Att deras hjärna är felkonfigurerad är ingen ursäkt för ett så vedervärdigt beteende som att ha gaffeln i fel hand!
I så fall är jag dubbelt felkonfigurerad, enligt ditt tankesätt. Jag är vänsterhänt, och tycker det är lättare att äta med gaffeln i vänster hand. Kniven är det ju bara att vålda loss med lite hipp som happ - gaffeln däremot kräver precision.

Nej, då tror jag mer på teorin om att högerhänta är lite dummare än oss normala. Ni äter på rätt sätt, men ändå fel.

Tycker förövrigt att regler om hur verktygen för intagande av föda får hanteras är förjävla töntiga. Man borde få äta som man vill, så länge man inte grisar ned sig själv eller andra.
Citera
2008-08-27, 13:30
Medlem
Pepsthecats avatar
Jag skriver med högerhand, jag skjutermed min högerfot, då ska jag fan ha gaffeln i högerhand.

Jag kommer ihåg från skolan när läraren såg mig äta med höger....då bad hon mig genast byta till vänster....jag sa NÄ och tio minuter senare blev det rektorns kontor nästa....
Citera
2008-08-27, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Ni som tycker att det är dåligt bordsskick att hålla gaffeln i höger hand, hur gör ni i USA? Om man är så mån vid att hålla sig till konventionerna så bör man väl göra det var man än är tänker jag (även om det innebär att äta med en bit pannkaka i Etiopien).

Jag bajsar på fint folk! Gillar dom inte mitt bordsskick som det inte alls är några fel på kan dom ta sig nån stans. Ja jag har armbågarna på bordet etc. men jag rapar inte eller tuggar med öppen mun så dom borde inte störas av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ni som är högerhänta och har gaffeln i vänster hand.
Ifall ni äter med bara gaffel, har ni den i vänster hand även då?
Svarade på detta i mitt inlägg. Äter aldrig bara med gaffel och äter jag med sked så tar jag den i höger hand.

Av den enda anledningen att jag tar det verktyg jag behöver kontrollera mest i höger hand.
När jag äter med gaffel och kniv så skär jag, puttar runt maten etc. med kniven. Gaffeln har i princip bara e rörelse och det är upp och ner till munnen.

När jag äter bara med sked så är det den som behöver kontrolleras mest eftersom att jag inte kan använda något hjälpmedel till soppa etc.
Citera
2008-08-27, 14:12
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Inte här, men väl i arabländerna. Där äter man med höger hand (utan bestick då) och torkar sig i röven med vänster (utan papper då). Så hälsa inte på en arab med vänsterhanden, då blir han gramse....

Ont: Klart man FÅR äta med vilken hand man vill. Men man kommer att betraktas som ouppfostrad och utan hyfs, så har man otur kan man t ex bli överhoppad i befordringsgången om chefen ser på personalfesten att du inte kan hantera kniv och gaffel som en vuxen. En sån chefsförsäljare vill han kanske inte ha och då tar han nån annan, nån som kan uppföra sig i möblerade rum.

Och vad är det då för patetiska människor som ser ner på människor som har gaffeln i höger hand kan man ju undra?

Ska man undvika alla beteenden som kan tänkas störa andra människor gör man bäst i att ta livet av sig. Känns mer troligt att man skulle bli överhoppad för att man har en ful hatt eller att man har en störig röst.
Citera
2008-08-27, 16:35
Medlem
★ⓜⓞⓥⓘⓔⓢⓣⓐⓡ★s avatar
Körde på "fel" sätt fram tills nyligen. Var på en del finare middagar senaste halvåret och förra veckan kom jag på mig själv att jag gått över till gaffel-till-vänster även när jag äter själv.
Måste säga att det faktiskt är enklare att skära kött med gaffeln till vänster.

Men om jag äter ris och makaroner och liknande där kniven inte behövs under måltiden kör jag gaffel till höger då det går snabbare att skyffla upp maten med högerhanden.

Dock tycker jag att man skall ta seden dit man kommer, eller iaf försöka.
Går jag till Donken begär jag inte bestick till maten, åker jag till Kina käkar jag med pinnar och skall jag på Nobelmiddagen äter jag med gaffeln till vänster (om jag är högerhänt).
Senast redigerad av ★ⓜⓞⓥⓘⓔⓢⓣⓐⓡ★ 2008-08-27 kl. 17:19.
Citera
2008-08-27, 16:36
Medlem
Pais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Känns helt onaturligt för mig, är man helt bonnig om man äter tvärtom?
Äter vänsterhänta alltid med gaffeln i höger hand?

jag är vänster hänt, har alltid gaffeln i vänster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in