Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2021-02-14, 19:40
Medlem
Det berör inte mig eftersom jag använder en sked.
Men har jag gaffel så håller jag den i min högra hand.
Bestick är väl bättre än att äta med händerna?
Citera
2021-02-14, 19:41
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Det handlar om att de flesta är högerhänta och därmed enklare att skära maten med högerhanden. Man kan visserligen skära upp all mat på en gång och sedan skyffla i sig maten med höger men då ser det inte uppfostrat ut.

För ni som är högerhänta men har gaffeln i höger antar jag inte håller matkniven i vänstern?
Citera
2021-02-14, 19:43
Medlem
53....so whats avatar
Äta med skeden i höger hand är ok, så varför skulle det inte vara ok att äta med gaffeln i samma hand?
Är man högerhänt vill man ju utföra det med den handen då det blir naturligt.

Matniven i vänster han såklart, det blir en vana.

Vet att bordsetiketten säger tvärtom, men vem bryr sig.

Vilken sida ställer ni glaset?
Senast redigerad av 53....so what 2021-02-14 kl. 19:45.
Citera
2021-02-14, 19:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Det handlar om att de flesta är högerhänta och därmed enklare att skära maten med högerhanden. Man kan visserligen skära upp all mat på en gång och sedan skyffla i sig maten med höger men då ser det inte uppfostrat ut.

För ni som är högerhänta men har gaffeln i höger antar jag inte håller matkniven i vänstern?
Kniv i vänster gaffeln eller sked i höger.
Citera
2021-02-14, 19:46
Medlem
GeleZachas avatar
I låg och mellanstadiet åt jag med gaffeln i höger hand, och rebellisk som jag var vägrade jag låta mig styras av min mamma och min lärares starka åsikter. Men konstigt nog började jag från ingenstans käka med gaffeln i väster hand från och med runt 6:an. Idag känns det helt naturligt att göra det. Kan tillägga att jag är högerhänt
Citera
2021-02-14, 19:46
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Gaffel i höger då jag inte är vänsterhänt.
Citera
2021-02-14, 19:48
Avstängd
Har funderat på samma sak.
Är högerhänt och alltid haft gaffeln i högerhanden.
Alltid fått skifta verktygen om man är borta.
Vem kom på denna idiotiska id'e??
Inget världsligt..men ändå..
Citera
2021-02-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna

Jo gaffel i höger och kniv i vänster hand.
O ja jag är högerhänt
Citera
2021-02-14, 19:51
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcountman
Är det så att om man är högerhänt ska äta ”långsammare”? För att inte vara ohyfsad och ”slänga” i sig maten med gaffeln i ”rätt hand”.

Nej, tvärtom. Eftersom högerhanden oftast är dominant så använder man den för "huvudredskapet" - dvs kniven. Gaffelhanden har ju ett lättare jobb som lämpligen kan skötas av vänsterhanden.

Om du är högerhänt så använder du väl inte vänsterhanden för typ en brevkniv, morakniv eller andra knivar? Gaffeln tillkom så man slapp plocka upp den skurna maten med fingrarna.
Citera
2021-02-14, 19:59
Avslutad
Jag förstår verkligen inte högerhänta som har gaffeln i höger hand. Och nu pratar jag om när man samtidigt använder kniven.

Hur gör ni när ni skär bröd? Jag är högerhänt och skulle aldrig någonsin få för mig att hålla i brödet med höger hand och skära med vänstern. Och det är ju i princip så man gör när man äter med kniv och gaffel. Man håller fast det man ska skära med vänstern, eftersom fasthållandet är en passiv gärning, och så sköter man det mer komplicerade skärandet med högern.

Samma sak när man ska skopa upp saker på gaffeln. Då håller jag still gaffeln och för kniven. Men om jag inte använder kniven så håller jag gaffeln i högern.

Skiter fullständigt vilken hand folk väljer, och det är inte en viktig etikettfråga.
Citera
2021-02-14, 20:10
Medlem
Magdalena Ribbing är död så nu är det fritt fram...

Amerikaner har gaffeln i höger hand och ja de är ouppfostrade...

Gör vad som känns rätt för dig och skit i vad andra tycker.
Citera
2021-02-14, 20:16
Medlem
Det går utmärkt att skära maten med vänster hand ja. Att det blivit som det blivit är säkert sen gammalt. Gaffel är en ny uppfinning och gammelfarfar kunde väl inte hantera kniven med vänster men det kan jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in