Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-10, 16:25
  #1
Medlem
Stör mig på att det händer rätt ofta att man ser en trailer till ett spel som ser sjukt kul ut men så står det i slutet på videon att det bara är till konsol. Mitt hjärta spricker varje gång det händer.

Så jag hade en fundering, varför gör inte microsoft/sony ett xbox/playstation OS till PC? Jag menar inte att det ska vara någon typ av add on till windows eller någonting. Utan en OS som är exakt som playstation/xbox. Jag menar var är hindret? När man startar datorn får man välja mellan att starta windows/mac eller xbox/playstation.

Det hade varit skit najs, så slipper man gråta efter varannan spel trailer.
Microsoft och Sony hade ju bara tjänat pengar på skiten.
Till exempel jag vill inte köpa hårdvara som jag redan har(bättre hårdvara dessutom).
Men skulle däremot kunna tänka mig att lägga en tusenlapp på OS till de uppkommande ps4 och xbox720 (eller vad det kommer att heta).
De skulle också känna pengar på gamepads och spelen.

Konsol spelare skulle fortfarande köpa konsolerna för att deras datorer inte klarar av spelen ändå. Så deras konsoler skulle inte sjunka i försäljning. Deras spel och OS skulle däremot öka.
Citera
2011-10-10, 17:26
  #2
Medlem
Malewhales avatar
Då måste de stödja all typ av hårdvara. När det görs till en konsol finns det bara en uppsättning hårdvara som OS:et ska stödja. Det blir svårare för både speltillverkare och de som gör OS:et om det ska fungera till en PC också.
Citera
2011-10-10, 23:24
  #3
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malewhale
Då måste de stödja all typ av hårdvara. När det görs till en konsol finns det bara en uppsättning hårdvara som OS:et ska stödja. Det blir svårare för både speltillverkare och de som gör OS:et om det ska fungera till en PC också.
Yes, hela grejen med en dedikerad spelmaskin som endast har en typ av hårdvara faller rätt pladask då. Då skulle ju spelutvecklarna lika gärna kunna släppa samma spel till Windows, som större delen av marknaden redan har på sina burkar.

Men sedan kostar inte en konsol spec. mkt idag heller. ~2000 så får du en PS3:a, som jag personligen anser har de bästa exklusiva titlarna.
Citera
2011-10-11, 19:18
  #4
Medlem
Som de tidigare skribenterna sagt: man gör det helt enkelt för att ha "standarder" för utveckling och till viss del hjälpa konsumenterna.
Tänk dig att Albin vill spela nya Call of duty och går till affären. Skulle han köpa spelet till en PC behöver Albin kontrollera sin hårdvara och mjukvara om de stödjer detta spel - på det sättet förenklar konsollspelandet lite.

Håller med dig om att det vore grymt skoj men jag ser inte varför Microsoft eller Sony skulle involvera sig i något sådant - de tjänar ju storkovan på att sälja sina konsoller/tillbehör/multiplayertjänster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback