Flashback bygger pepparkakshus!
2012-09-06, 10:27
Medlem
gitterintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Precis som StigAllan sa så brukar billig pytt innehålla minimalt med kött, och det "kött" som finns är oftast tärnad korv med lågt köttinnehåll. Billig falukorv köper du för ca 25 kr/kg och till ett kg pytt går det väl åt ca 1/4 del av korven om du ska nå samma "köttinnehåll" som köpepytt av låg kvalité.

Hemladag pytt blir billig när den görs på rester över från tidigare. Annars blir det i allmänhet billigare att köpa färdig. Man får ju räkna in den tid det tar att laga också.

Fast köpepytten är oftast inte ens hälften så god som den hemlagade, och gillar man hushållande och att pyssla i köket är det definitivt att föredra.
Citera
2012-09-06, 10:42
Awaiting Email Confirmation
KvadratNegerBolls avatar
Deras Ica Basic falukorv för 16kr är riktigt äcklig. Det är 50% kött och den smakar vatten.
Citera
2012-09-06, 10:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitterinte
Hemladag pytt blir billig när den görs på rester över från tidigare. Annars blir det i allmänhet billigare att köpa färdig. Man får ju räkna in den tid det tar att laga också.

Fast köpepytten är oftast inte ens hälften så god som den hemlagade, och gillar man hushållande och att pyssla i köket är det definitivt att föredra.
Varför? Det kan väl knappast räknas in i om det är billigt eller inte, det faller ju som sagt under "lat eller bekväm". Ska man räkna timpengar på matlagning så hamnar man i ett helt annat läge.
Oavsett om man gör pytt på rester eller inte så blir det billigt. Potatis, lök och falukorv är ju inte direkta lyxvaror.
Citera
2012-09-06, 10:55
Awaiting Email Confirmation
KvadratNegerBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Det fanns chocolate chip cookies för 6:- också, dom var helt okej.
Deras cookies är otroligt goda!
Citera
2012-09-06, 11:26
Medlem
gitterintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför? Det kan väl knappast räknas in i om det är billigt eller inte, det faller ju som sagt under "lat eller bekväm". Ska man räkna timpengar på matlagning så hamnar man i ett helt annat läge.
Oavsett om man gör pytt på rester eller inte så blir det billigt. Potatis, lök och falukorv är ju inte direkta lyxvaror.

Klart tiden det tar att laga måste räknas in, tid är pengar för de flesta.
Om man tycker matlagning är väldigt roligt kan det ju räknas in som "hobbytid", men om man är en helt ordinär laga-för-att-det-är-nödvändigttyp så är det lite annorlunda.

Tänk dig att du är heltidsarbetande förälder som hämtar barnen från fritids/dagis och kommer hem vid sex-snåret. Du skall få middag på bordet i hygglig tid. Skall du ställa dig och skala lök och potatis, steka, skära kött, steka lite till... Om jag skall höfta den tid det tar att förbereda och tillaga en pytt skulle jag gissa runt 45 minuter. Den tiden kostar närmare en hundring för de flesta om du går tidigare från jobbet för att hinna

Kostnadskalkyl för ett kilo pytt, även om du inte räknar in elkostnad och tiden som kostnad blir nog knappast billigare heller.

700 g potatis - 6:50
2 lökar - 5:-
Halv ring falukorv - 10:-

Bara råvarorna är dyrare än den färdigköpta, men hemlagad är helt klart godare och har man köttrester sedan tidigare blir det en annan femma
Citera
2012-09-06, 11:53
Medlem
gitterintes avatar
Tillbaka till ämnet
Tycker att Basics krossade tomater är riktigt bra, och bra pris!
Citera
2012-09-06, 11:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
Klart tiden det tar att laga måste räknas in, tid är pengar för de flesta.
Om man tycker matlagning är väldigt roligt kan det ju räknas in som "hobbytid", men om man är en helt ordinär laga-för-att-det-är-nödvändigttyp så är det lite annorlunda.

Tänk dig att du är heltidsarbetande förälder som hämtar barnen från fritids/dagis och kommer hem vid sex-snåret. Du skall få middag på bordet i hygglig tid. Skall du ställa dig och skala lök och potatis, steka, skära kött, steka lite till... Om jag skall höfta den tid det tar att förbereda och tillaga en pytt skulle jag gissa runt 45 minuter. Den tiden kostar närmare en hundring för de flesta om du går tidigare från jobbet för att hinna

Kostnadskalkyl för ett kilo pytt, även om du inte räknar in elkostnad och tiden som kostnad blir nog knappast billigare heller.

700 g potatis - 6:50
2 lökar - 5:-
Halv ring falukorv - 10:-

Bara råvarorna är dyrare än den färdigköpta, men hemlagad är helt klart godare och har man köttrester sedan tidigare blir det en annan femma

Oj vilket dumt resonemang.
Minska ditt TV-tittande 30 minuter så tjänar du tillbaka pengarna.
Det handlar väl mer om vad du väljer att prioritera, laga mat eller något annat.

Dessutom kan man faktiskt planera. Skala, tärna och koka potatisen kvällen innan.
Att sedan hacka lök, skiva lite kött/korv/köttfärs och fräsa ihop allt tar max en kvart.

Jag skulle aldrig komma på tanken att servera mina barn "ICA BASIC pytt".
Jag vill vara ett föredöme för dem och att de lär sig att hemlagad mat är billigare, godare, roligare, nyttigare och bättre.
Senast redigerad av madtop 2012-09-06 kl. 12:14.
Citera
2012-09-06, 12:09
Medlem
gitterintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Oj vilket dumt resonemang.
Minska ditt TV-tittande 30 minuter så tjänar du tillbaka pengarna.
Det handlar väl mer om vad du väljer att prioritera, laga mat eller något annat.

Dessutom kan man faktiskt planera. Skala, tärna och koka potatisen kvällen innan.
Att sedan hacka lök, skiva lite kött/korv/köttfärs och fräsa allt ihop tar max en kvart.

Jag skulle aldrig komma på tanken att servera mina barn "ICA BASIC pytt".
Jag vill vara ett föredöme för dem och att de lär sig att hemlagad mat är billigare, godare, roligare, nyttigare och bättre.

Personligen prioriterar jag matlagningen, det är ett av mina intressen, men vad jag försöker poängtera är att för alla är inte detta en möjlighet eller ett intresse samt att priset på den färdiga pytten inte är högre än på råvarorna till den.

Alla väljer vad de vill lägga sin tid på. I mitt fall handlar det ofta om att laga mat eller baka, för att jag tycker att det är roligt, men det är en helt annan tråd.
Citera
2012-09-06, 12:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Personligen prioriterar jag matlagningen, det är ett av mina intressen, men vad jag försöker poängtera är att för alla är inte detta en möjlighet eller ett intresse samt att priset på den färdiga pytten inte är högre än på råvarorna till den.

Alla väljer vad de vill lägga sin tid på. I mitt fall handlar det ofta om att laga mat eller baka, för att jag tycker att det är roligt, men det är en helt annan tråd.

Jag tror nog att de allra flesta har möjlighet.
Men många saknar vilja och intresse både när det gäller mat och matlagning.
Det ska helt enkelt vara enkelt, billigt och mätta. Smak, näring, miljö och etik är sekundärt.
Och det är väl i den målgruppen som Ica basic hittar sina kunder.
Citera
2012-09-06, 23:19
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Tillbaka till ämnet
Tycker att Basics krossade tomater är riktigt bra, och bra pris!

Jag brukar köpa Ica Basics passerade tomater istället. Även dessa är riktigt bra, och bra pris. Ännu bättre att det var extrapris denna vecka. Bara 2 kr styck
Citera
2012-09-07, 16:02
Bannlyst
euroshopper var helt okej, saknar dom...

ica basic är enligt mig skit !
Citera
2012-09-07, 18:48
Medlem
Åt några "basic" produkter idag, och nog fan är det euroshopper alltid, den äckliga smaken och känslan av att det är en dålig produkt som eurshopper hade över sig är svår att gömma undan med att bara byta namn.
Om 2-3 år har nog ica basic lika dåligt anseende som euroshopper hade när det var som värst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in