Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-09, 16:09
  #1
Medlem
mongokillers avatar
Tja! Har inskaffat mig ett simkort nu eftersom jag har ingen lust att springa i regn o blåst!!
Men till saken, är simning en bra träning om man vill få bort fettet?

Jag ligger på 93 kg, har dock tränat i flera år o går till gymmet 4-5 gånger/vecka så jag hoppas att mycke är muskler av dessa 93kg. Men som sagt förbränner man mycket om man simmar intensivt i 45 minuter? Hur mycket ungefär? Någon som vet?

Tack i förhand!!
Citera
2011-10-09, 16:22
  #2
Medlem
tallmisters avatar
http://www.dietandfitnesstoday.com/c...d-swimming.php
Citera
2011-10-09, 19:56
  #3
Medlem
Mannuss avatar
Betänk dock att armar och axlar inte kan använda fett som bränsle, och när glykogendepåerna i nämnda muskler är slut så är det muskelprotein som får stå för energiförsörjningen.
Citera
2011-10-09, 20:01
  #4
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mannus

Vad yrar du nu om?
Citera
2011-10-09, 20:11
  #5
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Mannus

Vad yrar du nu om?
Att armar och axlar inte kan använda fett som bränsle.
Citat:
In a 12-hour swimming event, an athlete with constant body weight lost 1.1 kg of muscle mass and 21 of total body fluids whereas fat mass remained stable


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18065048
Citera
2011-10-09, 20:21
  #6
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mannus

Det är inte vad studien handlar om. Var står det specifikt att de var ute efter att se om armarna och axlarna inte kunde använda fett som bränsle?
Citera
2011-10-09, 20:24
  #7
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Mannus

Det är inte vad studien handlar om. Var står det specifikt att de var ute efter att se om armarna och axlarna inte kunde använda fett som bränsle?
Det står att fettmassan förblev konstant under 12 h, medan muskelmassan minskade med 1,1 kg.
Citera
2011-10-09, 20:27
  #8
Medlem
Mannuss avatar
Här finns en bild som illustrerar exakt hur mycket som förbränns: http://bjsm.bmjjournals.com/content/.../sm2121.f1.gif

Väldigt lite fett.
Citera
2011-10-09, 20:37
  #9
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mannus

Det står även att intramuskulärt fett försvann, så hur förklarar du det?
Citera
2011-10-09, 20:40
  #10
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Mannus

Det står även att intramuskulärt fett försvann, så hur förklarar du det?
Jag länkade en bild som visade hur mycket fett som förbranns, och det var väldigt lite. Intramuskulärt fett skiljer sig dock en hel del från underhudsfett.
Citera
2011-10-09, 20:45
  #11
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mannus

Inte när det väl fettet förbränns. Hela studien är både för knapphändig och missvisande.
Citera
2011-10-09, 21:05
  #12
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Mannus

Inte när det väl fettet förbränns. Hela studien är både för knapphändig och missvisande.
Nej. Studien talar sitt tydliga språk: simmar man länge så förbränner man inte bort en massa fett, utan man förbränner bort först kolhydraterna, och sedan muskelproteinet. Givetvis små, små mängder fett också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback