• 1
  • 2
2011-10-05, 02:06
Medlem
En grej som förvirrat mig på sistone. Jag har nyligen sett ett antal annonser på olika skolor och institut där de ibland efterfrågar s.k. ”research assistats”. Grejen med dessa är att de här efterfrågar sökanden som antingen är doktorander eller nyligen disputerat.

Vad är det för ”research assistants” detta rör sig om? Jag var alltid under förespeglingen att ”research assistant” var det som på svenska kallades ”forskarassistent” och var någonting som någon professor ibland kunde utlysa om det var något projekt där han behövde hjälp med lite grovgöra/skitgöra och där de som aspirerade på att en dag doktorera kunde söka till eftersom det kunde vara meriterande vid en doktorandansökan att ha haft en sådan tjänst. Mao rörde det här sig om vanliga ”lekmän” som sökte till ”forskarassistenter”. Det här som jag sett nu handlar alltså om det omvända, där man vill ha de som redan antagits. Sen undrar jag hur det skulle fungera rent praktiskt? För om man doktorerar så är man ju vanligtvis anställd vid ett lärosäte. Kan man då söka sådana här tjänster helt hux flux och få dubbel lön, eller blir de ”tjänstlediga” från sin doktorandtjänst under tiden det andra projektet löper. Kan notera att det vanligtvis står att det är forskningsprojekt som är finansierade med s.k. ”research grants” etc.
Citera
2011-10-05, 02:32
Medlem
Antar att det handlar om USA.

Där så får doktorander oftast inte doktorandlön, utan man betalas genom

1) stipendier
2) research assistantship
3) teaching assistantship.

Om man är duktig så kan man få stipendier utan motkrav, så att säga, men oftast så är doktorandprogrammen upplagda så att doktoranden förväntas arbeta för institutionen på deltid mot att han eller hon får pengar. Detta sker då oftast i någon av formerna 2) eller 3).

Det är också sällan slavgöra som man får göra som research assistant, utan ofta så är det ju så att det man sysslar med är (eller blir) ens egen forskningsprojekt. Så på så sätt så kan man ju se det som att man får pengar för att forska, vilket man skulle gjort i alla fall.

Detta handlar alltså om research assistant-tjänster där de söker doktorander inom institutionen. Sedan finns det andra tjänster som också kan kallas research assistant som är mer lika det vi i Sverige kallar forskningsassistent, där man söker någon utomstående, kanske med nån specifik teknisk kompetens, för att sköta labbutrustning eller dylikt. Men då tror jag inte tjänsten skulle riktas speciellt mot doktorander.
Citera
2011-10-05, 08:28
Medlem
evolutes avatar
Jag vill bara tillägga att en forskarassistent är en mycket kvalificerad flerårig tjänst i Sverige där man anställs just för att forska relativt självständigt. Det är alltså ett slags post-doc och leder ofta fram till docentkompetens. Det motsvarar ungefär det amerikanska assistant professor.

En tjänst som forskningsassistent kräver inte att du disputerat och är inte en forskningstjänst. Det handlar ofta om "marktjänst". Ibland anställs dock forskarstuderande som forskningsingenjörer innan man vaskat fram pengarna till en doktorandtjänst. Det är lite av en slaskhinksbenämning där man kan slänga in lite av varje.

Vad gäller research assistans i USA så är det ofta så att man börjar som teaching assistant vilket sedan övergår i research assistant så att undervisningsbördan minskar.
Citera
2011-10-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag vill bara tillägga att en forskarassistent är en mycket kvalificerad flerårig tjänst i Sverige där man anställs just för att forska relativt självständigt. Det är alltså ett slags post-doc och leder ofta fram till docentkompetens. Det motsvarar ungefär det amerikanska assistant professor.

En tjänst som forskningsassistent kräver inte att du disputerat och är inte en forskningstjänst. Det handlar ofta om "marktjänst". Ibland anställs dock forskarstuderande som forskningsingenjörer innan man vaskat fram pengarna till en doktorandtjänst. Det är lite av en slaskhinksbenämning där man kan slänga in lite av varje.

Vad gäller research assistans i USA så är det ofta så att man börjar som teaching assistant vilket sedan övergår i research assistant så att undervisningsbördan minskar.
Jag har sett vissa fall på svenska och skandinaviska högkolor där de i olika projekt eftersökt "research assistant" på stipendium. Där har de efterfrågat doktorander från andra universitet, både inom och utanför det egna landet. Kanske det förtydligar min fråga? Vad handlar detta om i så fall, och hur fungerar det rent konkret? Är man inte anställt av det egna universitetet där man doktorerar och har man inte förpliktelser mot dem i första hand?

Menar du att man kan bedriva post-doc studie parallellt med doktorandutbildningen? Hur fungerar det i så fall? Är det så att man får "tillgodoräkna" detta i efterhand då man disputerat, dvs. att man visar upp att man redan gjort dylikt arbete motsvarande det som kvalificeras som post-doc?
Citera
2011-10-05, 11:52
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Jag har sett vissa fall på svenska och skandinaviska högkolor där de i olika projekt eftersökt "research assistant" på stipendium. Där har de efterfrågat doktorander från andra universitet, både inom och utanför det egna landet. Kanske det förtydligar min fråga? Vad handlar detta om i så fall, och hur fungerar det rent konkret? Är man inte anställt av det egna universitetet där man doktorerar och har man inte förpliktelser mot dem i första hand?

Menar du att man kan bedriva post-doc studie parallellt med doktorandutbildningen? Hur fungerar det i så fall? Är det så att man får "tillgodoräkna" detta i efterhand då man disputerat, dvs. att man visar upp att man redan gjort dylikt arbete motsvarande det som kvalificeras som post-doc?

Har du en länk till något sådant exempel, så vi kan se själva vad de skriver?
Varför de efterfrågar från ett annat universitet kan ha att göra med interna regler. Tex vid Lunds universitet kan du inte anställas på stipendie om du har haft en riktig tjänst vid universitetet.
Ett stipendie innebär att du inte betalar skatt på din lön, men du har inte heller någon "social security". För en avdelning är det oftast mycket billigare att anställa på stipendie, där man kan få in 2 postdocs på stipendie jämfört med 1 postdoc (eller för den delen doktorand) på riktig anställning.

Postdoc kan man per definition inte bedriva innan disputation, eftersom postdoc är forskning efter disputationen. Vad som räknas vid en postdoc är vad du publicerar, och vilket labb du gjort postdoc vid.
Senast redigerad av Cardiac 2011-10-05 kl. 11:55.
Citera
2011-10-05, 16:21
Medlem
evolutes avatar
Citat:

Nej. Jag menar att en forskarassistent redan har disputerat.
Citera
2011-10-05, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Har du en länk till något sådant exempel, så vi kan se själva vad de skriver?
Varför de efterfrågar från ett annat universitet kan ha att göra med interna regler. Tex vid Lunds universitet kan du inte anställas på stipendie om du har haft en riktig tjänst vid universitetet.
Ett stipendie innebär att du inte betalar skatt på din lön, men du har inte heller någon "social security". För en avdelning är det oftast mycket billigare att anställa på stipendie, där man kan få in 2 postdocs på stipendie jämfört med 1 postdoc (eller för den delen doktorand) på riktig anställning.

Postdoc kan man per definition inte bedriva innan disputation, eftersom postdoc är forskning efter disputationen. Vad som räknas vid en postdoc är vad du publicerar, och vilket labb du gjort postdoc vid.
Hmm blir svårt då det handlar om mycket om utskick etc som kommer direkt i mailen där man söker genom att maila en adress. Det var därför jag gjorde en ansats att försöka beskriva vad jag menade lite mer utförligt annars hade jag länkat, men jag tror ni förstår vad jag menar med "research assistant".

Jo, jag förstår att högskolor ofta är mer villiga att anställa på stipendide än genom regelrätt anställning, men vad som konfunderar mig är varför man efterfrågar doktorander och inte sådana som redan disputerat. Rent praktiskt, hur går det till? Går det att vara arvoderad från två lärosäten samtidigt? Är det ens möjligt att vara anställd som doktorand på ett lärosäte, t.ex. Lund och som "research assistant" på ett stipendfinasierat projekt i t.ex. Uppsala samtidigt?
Citera
2011-10-05, 20:19
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Jo, jag förstår att högskolor ofta är mer villiga att anställa på stipendide än genom regelrätt anställning, men vad som konfunderar mig är varför man efterfrågar doktorander och inte sådana som redan disputerat. Rent praktiskt, hur går det till? Går det att vara arvoderad från två lärosäten samtidigt? Är det ens möjligt att vara anställd som doktorand på ett lärosäte, t.ex. Lund och som "research assistant" på ett stipendfinasierat projekt i t.ex. Uppsala samtidigt?

Med tanke på hur olika avdelningar behandlar anställningar skulle det inte förvåna mig om man kan vara arvoderad på två olika ställen.
Håller med om att det låter konstigt att man efterfrågar doktorander isf för disputerade. Men utan ett konkret exempel tror jag det är svårt att nästa ut vad som menas. Om du har ett sådant utskick kan du anonymisera det och publicera här.
Citera
2011-10-06, 02:15
Medlem
Citat:
Hmm blir svårt då det handlar om mycket om utskick etc som kommer direkt i mailen där man söker genom att maila en adress. Det var därför jag gjorde en ansats att försöka beskriva vad jag menade lite mer utförligt annars hade jag länkat, men jag tror ni förstår vad jag menar med "research assistant".

Som andra redan sagt så är det svårt att veta vad det är som försiggår utan ett exempel, men en vild hypotes:

1) Tjänsten som ska tillsättas är egentligen en forskarassistent. Vilket, som evolute påpekat, inte är samma sak som forskningsassistent.

2) Nån som kanske inte hade helt hundra koll översatte utlysningen till engelska, och "forskarassistent" blev "research assistant". Dessa två termer betyder alltså ganska olika saker, men med tanke på att forskarassistent heter som det heter så är det ett lätt misstag att göra.

3) Man söker folk som har disputerat, eller doktorander, underförstått som kommer disputera inom kort. Tjänsten kanske inte är öppen förrän några månader senare, och då kan det ju passa bra att nån doktorand i slutskedet av doktorandtjänsten söker, så att denna person kan hoppa på som forskarassistent med lagom tajming efter att han eller hon fått sin doktorshatt.
Citera
2011-10-06, 09:16
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampanil
3) Man söker folk som har disputerat, eller doktorander, underförstått som kommer disputera inom kort. Tjänsten kanske inte är öppen förrän några månader senare, och då kan det ju passa bra att nån doktorand i slutskedet av doktorandtjänsten söker, så att denna person kan hoppa på som forskarassistent med lagom tajming efter att han eller hon fått sin doktorshatt.

Då är frågan varför man inte kallar det för postdoc, särskilt med tanke på att det är på stipendie.

Kraven för att få en forskarassistenttjänst på ett större svenskt universitet är mycket höga pga hög konkurrens, och kräver i princip en postdoc vid ett bra labb, att man kan dra ihop pengar själv via ansökningar, samt ett antal bra publikationer.
Om jag inte har helt fel för mig har VR slutat ge pengar för dessa tjänster?
Citera
2011-10-28, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Med tanke på hur olika avdelningar behandlar anställningar skulle det inte förvåna mig om man kan vara arvoderad på två olika ställen.
Håller med om att det låter konstigt att man efterfrågar doktorander isf för disputerade. Men utan ett konkret exempel tror jag det är svårt att nästa ut vad som menas. Om du har ett sådant utskick kan du anonymisera det och publicera här.
Ok, nu har jag äntligen fått tag i något som jag tror illustrerar ganska bra vad jag menar, där jag är osäker på vad de menar med "research assistant"

OBS 1: Detta rör således ett lärosäte i skandinavien. OBS 2: att jag förvrängt och maskerat vissa uppgifter, men innebörden framgår likväl. Så vad handlar dylika annonser om? Hur kommer det sig att man söker efter antagna doktorander på andra ställen som "research assistants"?
Citera
2011-10-28, 09:28
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ok, nu har jag äntligen fått tag i något som jag tror illustrerar ganska bra vad jag menar, där jag är osäker på vad de menar med "research assistant"

OBS 1: Detta rör således ett lärosäte i skandinavien. OBS 2: att jag förvrängt och maskerat vissa uppgifter, men innebörden framgår likväl. Så vad handlar dylika annonser om? Hur kommer det sig att man söker efter antagna doktorander på andra ställen som "research assistants"?

Hmm, bra fråga. Nu är detta inom social sciences, vilket har en annan typ av forskarkarriärsväg än vad som finns inom naturvetenskapen (vilket är där jag befinner mig).
Inom mitt område hade detta annonserats ut som en postdoc-tjänst, dvs en position där man fortsätter forska efter sin disputation. För en postdoc sker detta vanligen vid ett annat universitet och ett annat land, och det verkar som om dessa "research assistants" motsvarar en postdoc inom social sciences.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in