Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Hmm blir svårt då det handlar om mycket om utskick etc som kommer direkt i mailen där man söker genom att maila en adress. Det var därför jag gjorde en ansats att försöka beskriva vad jag menade lite mer utförligt annars hade jag länkat, men jag tror ni förstår vad jag menar med "research assistant".
Som andra redan sagt så är det svårt att veta vad det är som försiggår utan ett exempel, men en vild hypotes:
1) Tjänsten som ska tillsättas är egentligen en forskarassistent. Vilket, som evolute påpekat, inte är samma sak som forskningsassistent.
2) Nån som kanske inte hade helt hundra koll översatte utlysningen till engelska, och "forskarassistent" blev "research assistant". Dessa två termer betyder alltså ganska olika saker, men med tanke på att forskarassistent heter som det heter så är det ett lätt misstag att göra.
3) Man söker folk som har disputerat, eller doktorander, underförstått
som kommer disputera inom kort. Tjänsten kanske inte är öppen förrän några månader senare, och då kan det ju passa bra att nån doktorand i slutskedet av doktorandtjänsten söker, så att denna person kan hoppa på som forskarassistent med lagom tajming efter att han eller hon fått sin doktorshatt.