• 1
  • 2
2011-10-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Hmm, bra fråga. Nu är detta inom social sciences, vilket har en annan typ av forskarkarriärsväg än vad som finns inom naturvetenskapen (vilket är där jag befinner mig).
Inom mitt område hade detta annonserats ut som en postdoc-tjänst, dvs en position där man fortsätter forska efter sin disputation. För en postdoc sker detta vanligen vid ett annat universitet och ett annat land, och det verkar som om dessa "research assistants" motsvarar en postdoc inom social sciences.
Ok, skumt var ordet. Så du menar att man i så fall bedriver en post-doc parallellt med sin doktorandutbildning? Eller att man gör motsvarande och sedan får "tillgodoräkna" detta efteråt som ett slags post-doc?

Evolute, eller någon annan som är insatt i denna värld, några tankar?
Citera
2011-10-29, 13:07
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Ok, skumt var ordet. Så du menar att man i så fall bedriver en post-doc parallellt med sin doktorandutbildning? Eller att man gör motsvarande och sedan får "tillgodoräkna" detta efteråt som ett slags post-doc?

Evolute, eller någon annan som är insatt i denna värld, några tankar?

Tror detta är en forskningstjänst för folk som har disputerat eller kommer att disputera inom närmsta tiden, där man antagligen inte får tillträde till tjänsten förrän efter man har disputerat.
Postdoc går per definition inte att göra förrän efter man disputerat (postdoc = post doctoral), där poängen med postdocen är att visa att man kan nå forskningsresultat på andra ställen än det ställe man har disputerat vid.
Citera
2011-10-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Tror detta är en forskningstjänst för folk som har disputerat eller kommer att disputera inom närmsta tiden, där man antagligen inte får tillträde till tjänsten förrän efter man har disputerat.
Postdoc går per definition inte att göra förrän efter man disputerat (postdoc = post doctoral), där poängen med postdocen är att visa att man kan nå forskningsresultat på andra ställen än det ställe man har disputerat vid.
Fast i det här fallet efterfrågar man ju folk som är förhållandevis "unga" samtidigt som det poängteras att de måste vara doktorander, vilket talar emot att det skulle röra sig om sådana som redan disputerat.

Jovisst är det så att post-doc per definition kommer efter, men det jag undrade i det här fallet var om det var tänkt att man skulle göra någonting likvärdigt med en post-doc för att sedan tillgodoräkna den senare?

Hur fungerar det förresten med anställning osv.? Man är väl redan anställd som doktorand på det egna läroverket, då får man väl inte helt plötsligt börja jobba för någon annan eller?
Citera
2011-11-06, 00:45
Medlem
Någon annan insatt som vet mer om rutinerna kring detta?
Citera
2011-11-06, 03:59
Medlem
encephalizations avatar
Kan tyvarr inte svara pa de senare fragorna. Kanske inte hjalper mycket men om det ar nagot jag kan svara pa sa hojta till.

Dock kommer jag ga som RA med borjan efter jul. Det ar en tjanst pa 20 timmar/vecka men det verkar vara relativt generost (las: 10-15 timmar). Utover lon (ingen hojdare) sa betalar RA:t aven sjukforsakring och studieavgifter.

Kampanil gick igenom hur det funkar annars i USA.
Citera
2011-11-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Kan tyvarr inte svara pa de senare fragorna. Kanske inte hjalper mycket men om det ar nagot jag kan svara pa sa hojta till.

Dock kommer jag ga som RA med borjan efter jul. Det ar en tjanst pa 20 timmar/vecka men det verkar vara relativt generost (las: 10-15 timmar). Utover lon (ingen hojdare) sa betalar RA:t aven sjukforsakring och studieavgifter.

Kampanil gick igenom hur det funkar annars i USA.
Då tolkar jag det som att du läer Ph.D. utomlands? Hur länge håller RA-tjänsten på? Hade du tagit det om du haft studieavgifterna betalda (som de är i Sverge dvs.)?
Citera
2011-11-07, 09:03
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Fast i det här fallet efterfrågar man ju folk som är förhållandevis "unga" samtidigt som det poängteras att de måste vara doktorander, vilket talar emot att det skulle röra sig om sådana som redan disputerat.

Jovisst är det så att post-doc per definition kommer efter, men det jag undrade i det här fallet var om det var tänkt att man skulle göra någonting likvärdigt med en post-doc för att sedan tillgodoräkna den senare?

Hur fungerar det förresten med anställning osv.? Man är väl redan anställd som doktorand på det egna läroverket, då får man väl inte helt plötsligt börja jobba för någon annan eller?

Tja, ung forskare kan innebara en alder upp till 45 ars alder , sa det ligger inte sa mycket i det. De flesta som disputerar ar 30 ar och uppat, vilket passar in pa max aldern 36 ar i annonsen.

Min asikt ar fortfarande att vad de vill ha som research assistant ar en disputerad. Har du inte disputerat har du ingen formell forskningstitel. Att ha doktorerat ar inte sa mycket vart om du inte har titeln i slutet. Med tanke pa konkurrensen inom social sciences lar det dessutom vara svart att bli antagen utan ordentliga meriter.

Postdoc ar ingen utbildning, det ar forsta steget i en forskningskarriar. Det som spelar roll vid en postdoc ar vad man producerar i forskningsresultat. Spelar mindre roll var du gjort postdoc om du inte har nagot att visa for det.

Hamnar man pa denna tjanst lar man inte vara anstalld av sitt gamla universitet langre, utan man far en tidsbegransad tjanst vid det nya universitet.
Citera
2011-11-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ok, nu har jag äntligen fått tag i något som jag tror illustrerar ganska bra vad jag menar, där jag är osäker på vad de menar med "research assistant"

Nu är detta inte mitt ämne, men det här är inte något som skulle kallas post-doc i min värld. För mig så är en post-doc en tjänst som är tänkt att man "mjukstartar" lite som självständig forskare. Man får en mer senior forskare till nån slags mentor, som handleder en lite i början av karriären. Man får kanske syssla med något projekt som mentorn sysslar med, fortfarande med viss handledning, men mycket mer självständigt än när man var doktorand. Tanken är väl att man ska förfina de färdigheter som krävs som en forskare, genom att man ser och lär av mentorn.

I det här fallet så söker man 35(!) personer. Det går knappast att vara mentor till 35 post-docs samtidigt. Så jag skulle inte kalla de för en post-doc, utan för något annat.
Citera
2011-11-07, 21:45
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Då tolkar jag det som att du läer Ph.D. utomlands? Hur länge håller RA-tjänsten på? Hade du tagit det om du haft studieavgifterna betalda (som de är i Sverge dvs.)?
Ja, jag ar vid ett amerikanskt universitet for tillfallet. RA-tjansten ar endast en termin men kan forlangas efter den nuvarandes slut. Just nu har jag en TA-tjanst (vilket majoriteten av studenterna har) och RA rankas definitivt hogre i status. Istallet for att lara ut en introduktionskurs till 19-ariga snorungar gor man nagot som (forhoppningsvis) ligger ens egna intresse nara.

Om jag hade tagit en RA-tjanst obetald? Nja, det ar nog att ta i. Men det finns definitivt fordelar. Projektet for RA-tjansten kommer producera atminstonde en publikation som har mitt namn pa. Hade jag suttit pa ett fellowship (lon utan motprestation) sa hade jag med storsta sannolikhet inte fatt den chansen. Med det sagt, jag kommer soka ett par fellowships nasta ar. Prestigen dar slar RA och det ser bra ut pa CV:et.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in