Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-04, 02:07
  #1
Medlem
Guitarsmokes avatar
Ytterligare en fåntratt som tror sig vara påläst nog för att uttala sig om huruvida injektionskliniker är bra eller inte. Mats Gerdau (m) har varit och sett att danskarna ger vissa heroinister möjlighet att få gratis heroin. I en debattartikel i expressen uttalar han sin rädsla för att detta ska komma till Sverige, vilket den svenska missbruksutredningen som kom för några månader sedan mer eller mindre rekommenderar.

http://www.expressen.se/debatt/1.257...oinklinik-vard

Citat:
Eller som en av läkarna sa: vi behandlar ju andra välfärdssjukdomar, till exempel högt blodtryck, med livslång medicinering, varför då inte tungt missbruk? Men är det verkligen samma sak? Med blodtrycksmedicin sänks blodtrycket och risken för stroke minskar. Vilket medicinskt problem löser man med heroin?

Mats och många av hans politikerkollegor är inte insatt i den verklighet som många heroinister lever i. Han förkastar en svensk utredning, på beordran av regeringen, skriven av ett flertal professorer, han förkastar en evidensbaserad trend som fler och fler länder hakar på (Norge, Danmark, Tyskland, Kanada, Storbritannien, Nederländerna, Schweiz, Belgien) och han förkastar statistiken som visar på att injektionsrum har en positiv inverkan på missbrukare och samhälle.

Citat:
Nej, vi måste säga stopp nu. Vi moderater vill inte se mer knark på gatorna, vare sig illegalt eller legalt.

Bara för att man ogillar något och inte vill veta av det så innebär det inte att problemet upphör. Skulle det räcka att bara hoppas så skulle vi väl leva i en utopi för länge sedan?

Vad tycker du? Ska man ge bort gratis heroin till heroinister? Vilka krav ska man ställa på de som ställer upp i programet? Är det okej att komma påverkad av andra droger? Hur gammal bör man vara?
__________________
Senast redigerad av Guitarsmoke 2011-10-04 kl. 02:09.
Citera
2011-10-04, 02:53
  #2
Medlem
Detta ämne är så dumt så ingen kommer orka svara. Ger man 0,2 g till en heronist så fixar de resten nån annanstans. Nolltollerans för alla, det är olagligt och sudda på gränser blir aldrig bra. Jag vill gärna ha gratis alkohol i min utopi tack.
Citera
2011-10-04, 03:00
  #3
Medlem
Är för en avkriminalisering av av droger för personligt bruk, är dock inte tillräckligt insatt kring just heroin för att göra en bedömning.
Spontant känns det som att många heroinister kommer gå dit, få gratis heroin och fortsätta leva som vanligt utan att må bättre.
Citera
2011-10-04, 03:19
  #4
Medlem
Raketlennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajah
Är för en avkriminalisering av av droger för personligt bruk, är dock inte tillräckligt insatt kring just heroin för att göra en bedömning.
Spontant känns det som att många heroinister kommer gå dit, få gratis heroin och fortsätta leva som vanligt utan att må bättre.

Många heroinister, precis. Men dem få som det faktiskt hjälper då? Räknas inte dem?
Citera
2011-10-04, 03:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mampo
Detta ämne är så dumt så ingen kommer orka svara. Ger man 0,2 g till en heronist så fixar de resten nån annanstans. Nolltollerans för alla, det är olagligt och sudda på gränser blir aldrig bra. Jag vill gärna ha gratis alkohol i min utopi tack.
Det handlar inte om att hjälpa heroinisterna, det handlar om att sluta ge statligt bistånd till organiserad brottslighet.

Vad väljer du själv, att ha en heroinist på gatan och kriminella gäng som tjänar pengar

eller

Ha en heroinist på gatan, mer skattepengar att lägga på vård och skola och mindre pengar till organiserad brottslighet?

Heroinisten kommer ALLTID gå på gatan och skjuta heroin. Det du väljer är om pengar ska gå till vård och skola, eller till att smuggla in prostituerade och planera bankrån.
Citera
2011-10-04, 16:15
  #6
Medlem
Jernvantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mampo
Detta ämne är så dumt så ingen kommer orka svara. Ger man 0,2 g till en heronist så fixar de resten nån annanstans. Nolltollerans för alla, det är olagligt och sudda på gränser blir aldrig bra. Jag vill gärna ha gratis alkohol i min utopi tack.

Om du bjuds på en gratis festmåltid en gång per dag, varför skulle du då gå iväg och leta efter en varmkorv för 500kr efter att ha avslutat festmåltiden?

Det stora problemet med heroin (i jämförelse med alkoholen) är att heroinet är dyrt då kriminella "blodsugare" håller i detta och inte direkt vill göra samhället en tjänst genom att hålla nere priserna och detta skapar all omkringliggande kriminalitet (stölder/rån etc) pga dess det abnorma sug denna opiat skapar.

Vi skulle kunna göra en jämförelse att en alkis öl typ Stockholms 7.2% på glasflaska kostade just 72kr istället för 9.90kr som nu, hur många alkisar skulle kunna dricka dagligen 10st utan att utföra kriminella handlingar för att dra ihop den summan?
Citera
2011-10-04, 22:12
  #7
Medlem
Inget snack om valfrihet där inte

Men varför skulle man inte kunna skriva ut heroin på recept när man ändå skriver ut tusentals andra beroendeframkallande droger varje år.

Pajas moderat.
Citera
2011-10-05, 11:32
  #8
Medlem
Long-John-Silvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mampo
Detta ämne är så dumt så ingen kommer orka svara. Ger man 0,2 g till en heronist så fixar de resten nån annanstans. Nolltollerans för alla, det är olagligt och sudda på gränser blir aldrig bra. Jag vill gärna ha gratis alkohol i min utopi tack.


Titta, folk svarar! Det finns risker, som t ex att heroinister medvetet knarkar mer för att få plats i programet. Men alternativet som vi provat i Sverige, att snåĺa på rena sprutor, metadon, subutex medan människor dör på offentliga toaletter och får hiv är inte bara dumt, det är kallt och elakt. Signalpolitik har vi haft nog av. Det dödar.
Citera
2011-10-05, 11:46
  #9
Medlem
Long-John-Silvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajah
Är för en avkriminalisering av av droger för personligt bruk, är dock inte tillräckligt insatt kring just heroin för att göra en bedömning.
Spontant känns det som att många heroinister kommer gå dit, få gratis heroin och fortsätta leva som vanligt utan att må bättre.


Förmodligen blir det ungefär så, tanken är nog inte att det löser precis alla problem på en gång. Skillnaden blir väl att de inte dör på gator och torg medan samhället ser på och gör ingenting.
Citera
2011-10-05, 18:14
  #10
Medlem
Titta på andra europeiska länder, samla ihop fakta, välj ut fungerande procedurer. Jämför, replikera, förbättra. Ja, det är på tiden att Sverige börjar bry sig om alla i samhället och använder sig av vetenskap i sin narkotikapolitik. Ja, man ska ha dessa injektionskliniker.

Sverige är ett i övrigt så progressivt land att man alltid skäms så in i Norden när man tänker på vår narkotikapolitik och dess brist på vetenskap.
Citera
2011-10-05, 20:49
  #11
Medlem
Long-John-Silvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hypothesis
Titta på andra europeiska länder, samla ihop fakta, välj ut fungerande procedurer. Jämför, replikera, förbättra. Ja, det är på tiden att Sverige börjar bry sig om alla i samhället och använder sig av vetenskap i sin narkotikapolitik. Ja, man ska ha dessa injektionskliniker.

Sverige är ett i övrigt så progressivt land att man alltid skäms så in i Norden när man tänker på vår narkotikapolitik och dess brist på vetenskap.

Kunde inte sagt det bättre själv. Förövrigt tror jag att signalpolitiken är till för att impa på medelklassväljare i bromma, jönköping och täby.
Citera
2011-10-05, 21:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Long-John-Silver
Kunde inte sagt det bättre själv. Förövrigt tror jag att signalpolitiken är till för att impa på medelklassväljare i bromma, jönköping och täby.

Jag är från Jönköping, jag blir inte impad...

Signalpolitiken är kristallklar, om du är en knarkare så låter vi dig genomlida en lång och kvalfylld död.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback