2011-10-04, 10:54
Medlem
Psyncs avatar
Mycket tragisk och onödig händelse
Det finns en orsak till varför plitar går minst två och två bland högrisksnubbar. Tyvärr verkar inte rutinen här har klaffat ordentligt.
Citera
2011-10-04, 10:58
Bannlyst
Jag arbetar inom akutpsykiatrin och ibland känns det som att ju tjockare rutinpärmen blir, ju mindre av fysiska resurser, sunt förnuft och vanligt vett blir det kvar i verksamheten.
Citera
2011-10-04, 11:01
Medlem
brotucks avatar
Givetvis bör cheferna för BO åtalas för tjänstefel. Sån slapp inställning de tycks ha är fan i mig inte förenligt med att vara högt uppsatt inom kriminalvården. Hur fan kan de låta ett farligt fullblodspsyko gå med endast 1 liten späd vårdare? Snacka om naivt!

Cheferna måste bort och det snarast. De är ansvariga för att tjejen kunde bli mördad. Hade de inte varit så snikna och giriga så hade tjejen levt idag. Besparingar i all ära, men att låta det gå ut över vårdarnas säkerhet är fan sjukt.
Citera
2011-10-04, 11:10
Medlem
Osmanvallos avatar
Som jag ser det finns det tre anledningar till varför killen fick ett spel på pliten på rastgården och dessa tre är de vanligaste orsakerna

- Pliten ropar in fången för tidigt innan hela tiden gått ut
- Fången får inte gå in tidigare om det tex är dåligt väder då man måste stanna ute minst 30 min
- Pliten nekade den intagne eld till hans cigg

Personligen tror jag på det med tiden för promenad, antagligen fick han inte stanna längre eller inte gå in tidigare.
Citera
2011-10-04, 11:12
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Som jag ser det finns det tre anledningar till varför killen fick ett spel på pliten på rastgården och dessa tre är de vanligaste orsakerna

- Pliten ropar in fången för tidigt innan hela tiden gått ut
- Fången får inte gå in tidigare om det tex är dåligt väder då man måste stanna ute minst 30 min
- Pliten nekade den intagne eld till hans cigg

Personligen tror jag på det med tiden för promenad, antagligen fick han inte stanna längre eller inte gå in tidigare.

Han var på väg ut till sin rast, alltså nyss påbörjad rast..Verkar inte så troligt mao. Han är psykstörd så vad som helst kan nog ha retat upp honom, oprovocerat verkar det ha varit, men i sin knäppa hjärna fanns det säkert en motivering till hans agerande.
Citera
2011-10-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
9 dagar av 10 händer ingenting. Då är det bra med kvinnlig personal som faktiskt gör att stämningen mellan banditer och plitar blir lite lättsammare.

Det kallas dumnaivt och retarderat.
Citera
2011-10-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur många personal har du råkat på som har inlett förhållande med intagna?

Personligen tror jag ärligt att du bara rapar en klyscha som all ung manlig personal av hävd brukar rapa ur sig -- det gäller ju att markera att "killar är bäst".

Om du ursäktar.

Jag är helt 100% säker på att du ljuger när du säger att du har många år inom yrket. Du har helt fel på så många punkter så du kan inte ha arbetat speciellt länge om du har arbetat alls med detta.

Man har i snitt ett fall om året på varje mellanstor anstalt/häkte där en anstäld får sluta för att dom haft otillbörligt umgägnge med en intagen. Då man inte vill att detta ska komma ut och det tar allt för lång tid att dra det genom PAN så får den anställde ALLTID chansen att säga upp sig sälv innan man drar det vidare. (en chans dom oftast tar)

Det betyder inte att alla kvinnor är odugliga eller att män är mycket bättre eller att denna tjejen hade det.
Citera
2011-10-04, 11:27
Medlem
Citat:
Du har fel. En kille som våldtagit ett barn hade tvingats äta plastskedar, och en annan särdeles obehaglig våldtäktsman (långvarig misshandel + förnedring) fick en rejäl smäll på rastgården. Tyvärr såg vi plitar inte vem som slog

Pga sådant som säkerheten hela tiden är prio1.. När inte plitar gör sitt jobb.. Att sen ha en egen åsikt om vad man tycker att våldtäktsmän m fl ska ha för straff är en helt annan sak. Så jag hoppas verkligen att din kommentar kommer från ett behov av att försöka hävda dig själv på något sjukt sätt. När en plit väl börjar blunda för olika händelser så skapar det en hel del olika säkerhetsrisker och till sist sådant som drabbar kollegor.
Citera
2011-10-04, 11:30
Medlem
King Pins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumatra
Pga sådant som säkerheten hela tiden är prio1.. När inte plitar gör sitt jobb.. Att sen ha en egen åsikt om vad man tycker att våldtäktsmän m fl ska ha för straff är en helt annan sak. Så jag hoppas verkligen att din kommentar kommer från ett behov av att försöka hävda dig själv på något sjukt sätt. När en plit väl börjar blunda för olika händelser så skapar det en hel del olika säkerhetsrisker och till sist sådant som drabbar kollegor.

Man ska inte smörja in våldtagna kvinnor med bajs. Då kan man få en smäll. Sorry om du misstycker.
Citera
2011-10-04, 11:36
Medlem
Även män kan ju ha otillbörliga relationer.

Citat:
Ursprungligen postat av kallbrand
Jag är helt 100% säker på att du ljuger när du säger att du har många år inom yrket. Du har helt fel på så många punkter så du kan inte ha arbetat speciellt länge om du har arbetat alls med detta.

Man har i snitt ett fall om året på varje mellanstor anstalt/häkte där en anstäld får sluta för att dom haft otillbörligt umgägnge med en intagen. Då man inte vill att detta ska komma ut och det tar allt för lång tid att dra det genom PAN så får den anställde ALLTID chansen att säga upp sig sälv innan man drar det vidare. (en chans dom oftast tar)

Det betyder inte att alla kvinnor är odugliga eller att män är mycket bättre eller att denna tjejen hade det.
Citera
2011-10-04, 11:41
Medlem
LaScalas avatar
Det är väldigt många här som aldrig satt sitt fot på ett häkte och ändå vet hur lokalerna, rutinerna mm ser ut, att den 60-åriga vårdaren gjorde fel mm.
Debatten om kvinnors lämplighet i yrket eller ej har varit största topic.
Nåra som har erfarenhet från kriminalvård, psyk och rättspsyk har skrivit att det är en fördel med blandade grupper.
Nu är det ju så att även manliga kriminalvårdare och poliser attackeras oberoende av vikt och volym.
Det är inte alltid poliser (manliga) kommer undan med livet i behåll.
Det är naivt att tro att en ensam vårdare oavsett kön ska kunna stoppa en rasande galen person.
Har den dessutom ett vapen (halv sax t ex som denne GM hade på Rättspsyk) så kan det vara klippt.
Naiviteten ligger helt hos ledningen som inte insett faran vid promenader. Trots påstötnignar.
Promenader är en lagstadgad rättighet för de intagna.
Det borde vara en lagstadgad rättighet att personalen får det skydd den behöver när den skall utföra sina arbetsuppgifter.
Citera
2011-10-04, 11:42
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Du har fel. En kille som våldtagit ett barn hade tvingats äta plastskedar, och en annan särdeles obehaglig våldtäktsman (långvarig misshandel + förnedring) fick en rejäl smäll på rastgården. Tyvärr såg vi plitar inte vem som slog

Det beror på vem det är. Många av de organiserade brottslingarna har varit åtalade och ofta också dömda för sexuella övergrepp på sin sambo eller andra tjejer. Att dessa kriminella klarar sig i häktet beror just på att de tillhör gäng. Ingen vågar sig på dem. Ett klassiskt exempel är en av ledarna för Uppsala maffian. Och bara en sådan sak: hur tror du alla dessa brottslingar som bedriver handel med prostituerade hanterar dessa kvinnor? Våldtäkt och åter våldtäkt så klart. Nä, man kan nog utgå från att de allra flesta grova kriminella har åtskilliga sexövergrepp på sitt samvete. Det patetiska är att man låtsas som att det finns en hederlighet och piskar då på sexbrottslingar som inte tillhör gäng eller är fysiskt svaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in