2011-10-03, 23:26
Medlem
Jag blir inte klok på en grej. Somliga säger att hon var Väktare, somliga säger att hon var anställd av kriminalvården som Väktare. Vad stämmer egentligen? Någon som är på det klara?
Citera
2011-10-03, 23:27
Medlem
Eddietheeagles avatar
Varsågoda:
Erik Morgan Petter Ljungström
Nysättravägen 17 B lgh 1101, 152 49 Södertälje
Fyller 29 år om 96 dagar, född den 7 januari 1983
Citera
2011-10-03, 23:28
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Jag blir inte klok på en grej. Somliga säger att hon var Väktare, somliga säger att hon var anställd av kriminalvården som Väktare. Vad stämmer egentligen? Någon som är på det klara?
Rätt titel är kriminalvårdstjänsteman. Inte väktare, inte vakt osv.

I dagligt tal kan man ju säga vakt. Dock inte väktare eftersom väktare är en befattning som är särskilt reglerad.
Citat:
Ursprungligen postat av Eddietheeagle
gamla nyheter
Idiot.
Citera
2011-10-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe Soon
Som jag hade blivit lärd, av en intagen på anstalt. För att få bära batong får man då handskas med dom tyngre internerna eller bara att bära batong?

Kan man efter två veckors utbildning få komma till ett ställe som detta häkte utan att bära batong??

Jag fick efter dessa två veckor arbeta på ett av Sveriges säkerhetshäkten. Det var endast ett fåtal som hade batong och OC. Promenadsläppen är problematiska. Det är helt enkelt för få personal för att kunna lösa det på ett säkert sätt. Ibland fick vi be personal från andra avdelningar att hjälpa oss men man drog sig samtidigt för det eftersom alla är så stressade att hinna med det man ska på sin egen avdelning.

De intagna är ofta oerhört noga med att få den timmes promenad som de har rätt till (vilket jag iofs kan förstå). Det är inte ovanligt att det blir tjafs om den intagne anser att man avslutar promenaden fem minuter tidigare, samtidigt som intagna nere i bostadsrummen gnäller om deras promenad förskjuts med fem minuter.
Ett stort problem är att det är så jävla stressigt hela tiden. Risken blir då stor att säkerheten blir lidande.
Citera
2011-10-03, 23:30
Medlem
tjenaretjenares avatar
Bild på gm?
Citera
2011-10-03, 23:31
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
det skulle vara intressant att höra vad lars "fittan" nylen har att säga om detta med hårdare tag som han har lyft upp så himla mycket.

resultatet av hans hårdare tag är:
att 100 tal miljoner har gått åt att bygga hans super bunkrar samt kasta upp elstängsel.
rymningarna upphörde inan dessa idioti byggen påbörjades dom behövde bara ändra på lite rutiner.
den nya kumlabunkern har minst kostat 250 miljoner kr som man kunde ha gjort något mycket bättre för.
fler självmord på häkten och anstalter. är pga att det har blivit tuffare att få tillstånd att ringa och ta imot besök samt att det är så inhumant på sveriges häkten med långa restriktions tider mm.
vapen bland personal som teleskopbatonger och oc spray.våld föder våld se bara vad som hände i dag är inte sista gången

Självmorden har inte ökat inom Kriminalvården. De har minskat, bl.a tack vare det suicidpreventiva arbetet. Suicidbedömningar görs på nyintagna i häkte och anstalt, vid förflyttningar samt vid behov, ex. om en intagen får en ny dom eller om något annat "negativt" händer honom eller henne.

http://www.kriminalvarden.se/Statistik/Sjalvmord/Statistik-over-sjalvmord-suicid/

Det är väl snarare så att kriminalvårdsklientelet begår självmord i större omfattning "på utsidan" än inne på häkte och anstalt procentuellt sett.

(Det är lite svårt att begripa vad du försöker förmedla då slumpvist utslängda punkter, särskrivningar, felstavingar och avsaknaden av versaler gör din text svårläst).
Senast redigerad av Pajosv 2011-10-03 kl. 23:51.
Citera
2011-10-03, 23:33
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
BO hade jobbat på häktet i över ett år.

På TV4-nyheterna sa de att hon jobbat på häktet sedan Juli. Det blir ca 3 månader.
Citera
2011-10-03, 23:35
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tack för tröjan
På TV4-nyheterna sa de att hon jobbat på häktet sedan Juli. Det blir ca 3 månader.
Juli förra året.
Citera
2011-10-03, 23:36
Medlem
purity666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Det är inte batongen det är fel på skulle jag vilja säga. 2 st 120 kilos manliga vårdare hade enkelt tagit ner denna galne GM väldigt snabbt och det troligen utan att använda sina batonger ..... att sätta 2 kvinnor utrustade med batonger i situationen med GM är ju generalfel av deras chef

.... här borde huvuden rulla på chefsnivå. Jag tror inte detta är ett resultat av nedskärningar utan snarare ett resultat av att kvinnor tillåts göra jobba de inte borde pyssla med

Det här var på ett häkte. hur har du tänkt att intagna kvinnor ska visiteras om det inte finns kvinnlig personal?
Man har även sett att 120kg manliga vårdare kan framkalla ännu mer provokation. Det blir som ett gäng tuppar som ska möta sig mot varandra.

Jag har för övrigt en kollega som är kvinna, typ 1.50 lång och smal. Hon kommer direkt från Kumlaanstalten där hon jobbade som väktare. Aldrig blivit utsatt för våld.

Kort sagt kan man väl säga att en kvinna kan hjälpa till att avstyra bråk innan. Många män väljer att lämna situationen hellre än slå en tjej. MEN jag kan hålla med om att när det väl brakar loss, ja då har jag hellre en stark karl vid min sida. Så man kanske ska vara en av varje vid alla tillfällen?

Jag har jobbat på ett låst kvinnohem där det förekom utbrott av alla de slag. Personalen var alltid upplagd så att en man och en kvinna jobbade samtidigt. Aldrig enbart två män eller enbart två kvinnor på en avdelning.

Här verkar det väl som att rutiner har brustit. Batong fanns tillgänglig, man kanske missbedömt mannen, eller kanske hade man tidigare sett att han var lugnare med kvinnor och därför valde två kvinnor?
En tragedi hursomhelst.
Citera
2011-10-03, 23:43
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Juli förra året.

Är du säker? Hörde det som sagt på TV4:

http://www.nyheterna.se/tv?videoid=2075239&treeId=5050101

00:57 in i klippet. Man ska kanske inte förvänta sig för mycket trovärdighet av den kanalen.
Citera
2011-10-03, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dknerk
GM blir absoliut inte populär, plitmördare spottas det på...

De allra flesta intagna - även på de tyngre anstalterna - har en förhållandevis god relation till personalen. Väldigt få av personalen är översittartyper och de som är det gör sig inom kort omöjliga bland såväl intagna som kollegor och avpolleteras därmed. Jag dristar mig till och med att påstå att en plitmördare - och som i detta fall när offret lär vara en ung, söt tjej - knappast välkomnas på någon avdelning där det vanliga buset inhyses. För att inte tala om hur personalen kommer att reagera. Jag ser fram emot den dagen GM kommer inom mitt räckhåll !
Citera
2011-10-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas75
Han behöver inte nödvändigtvis ha befunnit sig på rättspsyk för en RPU och även om det vore så är det inte självklart - i det fall han befunnits allvarligt psykiskt störd - att han kvarstannat under psykiatrisk vård då det är domstolen som beslutar om den tilltalade ska dömas till rättspsykiatrisk vård. Häkten och anstalter - eller rättare sagt läkare anknutna till kriminalvården - beslutar då och då om att förflytta intagna till rättspsyk om det finns skäl därtill. Vanligtvis skrivs dessa intagna ut av läkare (psykiatriker) inom kort och återförs till kriminalvården.

Skärpning! Läser ni inte tidningarna? Står ju klart och tydligt att han blev utslängd från rättspsyk för att han hade beväpnat sig med en halv sax, och personalens säkerhet inte kunde garanteras. Han var alltså inte "frisk"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in