2011-10-03, 22:58
Medlem
1945s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Hoppas innerligt att den andre vakten som la benen på ryggen utreds gällande detta. De är väl inte två för intet? Jag ser inte hur det på något sätt, baserat på yrkesrollen de hade kan vara godtagbart att springa därifrån i denna typ av situation. Jag förstår att man kan bli rädd, men då har man nog valt fel jobb.

Precis vad jag menar. De har uppenbarligen anställt någon som inte kvalificerar sig. Blir man rädd i trängda situationer ska man kanske inte jobba med sådant här?
Citera
2011-10-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumatra
Förre GD var den som fokuserade på säkerheten. Batonger och oc-spray blev allt vanligare på både anstalt och häkten. När ansvarige för säkerhetsbedömningen gör en fullkomligt felaktig bedömning så kan det sluta så tragiskt som i detta fall. Jag kan inte förstå att folk inte fattar att hårdhet föder hårdhet och kärlek föder kärlek när det gäller "vanliga" kriminella. Att det sen jobbar unga tjejer på anstalter och på häkten, har ju att göra med att de tjejerna har oftast en högre adekvat utbildning än killar i den åldern.
Om man får välja mellan 100 kg muskler och en liten tjej som har kunskap och som bemästrar någon form av samtalsmetodik, så vinner tjejen varje gång. Däremot så kan ju killar också studera och då skulle fler killar välkomnas med öppna armar till kriminalvården.

Och det gick bra för henne? Lever hon idag?
Citera
Medlem
essohasses avatar
LT.se: Mordanhållen attackerade vakt
Citat:
En anhållen för mordförsök försökte *strypa en av polisens vakter under onsdagskvällen. Mannen sitter sedan i måndags anhållen för mordförsök. Den anhållna mannen greps efter att en annan man knivskurits på Östergatan i *måndags.

Det var i samband med ett toalettbesök som den *anhållna mannen gav sig på arrestantvakten. När de *skulle in i arresten igen gav sig mannen på vakten och försökte strypa honom. *Vakten lyckades komma åt larmknappen och fick hjälp av sina kollegor att över*manna den anhållna *mannen. Vakten fick dock åka till sjukhus med skador på halsen.

Fin snubbe.
Först ett antal mordförsök på stan, sen det mot arrestvakten som nämns i denna artikel. Efter det beväpnar han sig med en halv sax på rättspsyk, man befarar då att han planerade att attackera personal och därför sänds han till häktet där man inte vidtar bättre säkerhet än att han kan ha ihjäl en vårdare.

Det är ta mig fan ofattbart slappt.
Senast redigerad av essohasse 2011-10-03 kl. 23:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
Precis vad jag menar. De har uppenbarligen anställt någon som inte kvalificerar sig. Blir man rädd i trängda situationer ska man kanske inte jobba med sådant här?

Alltså ska ingen tjej eller tanig kille jobba på ett häkte/anstalt, för vilken tjej skulle kunna brotta ner denna snubbe?
Citera
Medlem
fuckerofmotherss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeareefer
tro mig, vissa plitar förtjänar att få sig en omgång men man låter självklart bli att ge dom det när man sitter inne, man vill ju inte få påbackning etc. mördaren kanske inte pallade plitens attityd eller liknande och gav henne en omgång hon sent skulle glömma.....eller så var han bara allmänt sjuk i huvudet :P

Håller med, hade det inte varit för att GM varit sjuk i huvudet hade jag trott att han har blivit provocerad, som folk oftast blir av uppkäftiga plitar.
Citera
2011-10-03, 23:02
Medlem
Som blivande vikarie går du en introduktion på två veckor. Av dessa två veckor består en vecka i teori såsom självskydd, relevant lagstiftning osv. Den andra veckan "går du bredvid" på det ställe du kommer placeras. Efter detta går du skarpt. Dock krävs det särskild utbildning för OC och batong, något som knappast erbjuds en vikarie.
Citera
2011-10-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Vi tackar för att du tog på dig denna utgift. Vet du hur det har gått för hans syster?
Hon gick fri som sagt.
Tror att hon försökte leva ett normalt liv, men hur lätt kan det vara när en hel stad vet vad hon gjort och uppenbarligen är kapabel till...
Citera
2011-10-03, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelsula
Ja, blanda inte ihop oprovocerat med oöverlagt/spontant. GM kan ha planerat dådet i månader, men attacken är fortfarande oprovocerad. BO gjorde ju inget.

OM det nu stämmer, som någon i tråden skrev, att GM har aspberger så behövs det inte någon tanke el planering för honom att få raseriutbrott. Att han tidigare gav sig på en vårdare i samband med toalett räcker om man räknar in aspbergers integritet som är grymt sjuklig och tvångsmässig i vissa avseenden. Vi vet eg inte vad som hänt el sagts i samband med situationen, det räcker med att GM frågat BO om en liten enkel sak, och hon enl reglerna avvisat en begäran el lämnat besked om något som svar på fråga: för en aspberger med dokumenterad våldstendens blir ivartfall jag inte förvånad , och det ligger ju också i linje till att det eg inte finns ngt " motiv " till gm handlande. Fanns det något skäl el logiskt motiv till den där snubben han knivskar ?

Det finns en annan aspberger GM i Malmö ( minns inte vad han heter, men är i FB trådarna )
Skulle dränka småungar och slagit ner en äldre kvinna + flertal våldsincidenter helt spontant.

oavsett så tycker jag, att det är högst märkligt att man inte bedömt riskerna högre med tanke på diagnos ( isåfall aspberger ) + tidigare våldsinslagen + mordhotet han förflyttades för.
Citera
2011-10-03, 23:03
Medlem
Jeppe Soons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
I Aftonbladet står nu lite om vad som hände på rättspsyk:

En sax på rättspsyk, tillgänglig för patienterna??????? De har väl inte ens riktiga speglar på toaletten, utan polerade metallskivor?

Svenska kriminalvården är specialicerade på att överträffa sej själva, du får inte klippa dina egna tånaglar, men du får andvända spikpistol när du ska spika pall i deras snickeri för att ha sysslesättning.
Citera
2011-10-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillisar
en familjemedlem kände en släkting till han som mördade fångvakten. han heter Erik Ljungström och är bosatt i södertälje... mer vill jag inte säga, för övrigt så bor jag i flemingsberg och en helikopter snurrade runt över häktet under hela eftermiddagen !

Själv bott i "Flempan" (visättra).
Fick höra att det hade stormat snutbilar och ambulanser till häktet.
Har du hört nått snack om incidenten?
Citera
2011-10-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alterego-1
alldeles riktigt (kollega), oftast får kvinnorna försöka avstyra i första hand, tro det eller ej detta funkar oftast!

Frågan är väl varför det ens ska försöka avstyras?

Om en kriminell, bedömd farlig person, brusar upp och blir hotfull mot tjänsteman så är det onödigt att ta risken.

Låt idioten skrika sig trött i ett par handfängsel istället.

Det är onödigt att riskera trauma för en oskyldig person, när det enda som behövs är en mindre "kränkning" utav en redan skadad individ som är VÄL medveten om vad de gör och konsekvenserna utav det.

Att det inte skulle kunna vara försvarbart är skitsnack då alla som jobbar inom berörda arbetskårer likaså kriminella som utsatts för tjänstemannavåld vet att det är en skrivteknisk fråga i rapporten.

Tyvärr måste ni väl åka på en lavett själva för att dämpa eran övertro på eran lugnande effekt.
Citera
2011-10-03, 23:07
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
Alltså ska ingen tjej eller tanig kille jobba på ett häkte/anstalt, för vilken tjej skulle kunna brotta ner denna snubbe?

Naturligtvis ska man vara tillräckligt tuff för att arbeta på ett sådant ställe. Jag skulle till exempel behöva blöjor eftersom jag skulle kissa på mig av rädsla. Så jag har som tur är ett annat jobb.

Men att lösa problemet genom att sätta dit tuffa killar som kan brottas är ingen lösning. Det måste handla om riskbedömningar, (vilket man inte gjort här), tekniska lösningar och tillräcklig personaltäthet så att varken vakter eller galna intagna kommer till skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in