2011-10-07, 18:08
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Är det inte brottsligt att hantera ett tjänstevapen (batong) på så vis att någon obehörig kan komma över den? Jag menar att den vakt som skulle "hjälpa till" måste ju känna sig som en idiot som i princip ger vapnet till mördaren?

Du kan rent av riskera löneavdrag :
"Polis glömde pistolen på toaletten"

Citera
2011-10-07, 18:16
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Läs mitt inlägg igen, jag skiljer på stun guns och tasers...tasers är effektiva, stun guns är det inte. Dessutom gör killen i videon sig till.

Förklara gärna för mig hur någon ska lyckas använda en stun gun på någon som slåss?

Vanskligt, minst sagt...

Många korttänkta här i tråden har ju t.o.m föreslagit att "modig svensk man, 185cm" försedd med pistol/automatkarbin etc. ska stå på avstånd beredd att skjuta fången medans hans kollega (modig svensk man, också 185cm) befinner sig i fångens direkta närhet. Hur tänker de egentligen???? Hur f-n ska skytten kunna pricka fången, men inte kollegan, om de ligger och brottas.

Citat:
"Bara två saker är oändliga, universum och mänsklig dumhet. Och jag är inte säker på det förstnämnda."
- Albert Einstein
Citera
2011-10-07, 18:23
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Vanskligt, minst sagt...

Många korttänkta här i tråden har ju t.o.m föreslagit att "modig svensk man, 185cm" försedd med pistol/automatkarbin etc. ska stå på avstånd beredd att skjuta fången medans hans kollega (modig svensk man, också 185cm) befinner sig i fångens direkta närhet. Hur tänker de egentligen???? Hur f-n ska skytten kunna pricka fången, men inte kollegan, om de ligger och brottas.
Bra skrivet.

En del här verkar tro att det är fullt möjligt att anställa endast Chuck Norris-typer på landets häkten (och fängelser). Frågan är var alla dessa Chuck Norris-typer ska komma ifrån? Genomsnittsmannen i Sverige är en fredlig typ som hellre drar sig undan en våldssituation. Utöver detta verkar många här i tråden inte fattat att det faktiskt finns (men är mycket ovanligt!) intagna i landets häkten och anstalter som har en enorm våldskompetensnivå, vi talar alltså inte om Feg-Erik som vevar glatt med nävar utan om tex en människa som övat större delen av sitt liv med att snabbt avväpna och slå ner folk och som dessutom är tränade på att använda vapen. Lyckligtvis har sådana typer hittills varit någorlunda fredliga av sig när de varit intagna men tänk om en sådan person verkligen får för sig att gå bärsärk? Och personalen har tillgång till skjutvapen?

Betänk också vad det skulle kosta att utbilda och rekrytera alla de här Chuck Norris-typerna. Dels måste ju lönerna höjas enormt så att alla Chuck Norris-typer känner sig manade att jobba inom kriminalvården. Sedan måste alla dessa utbildas rejält på de vapen de ska hantera. Pengar pengar pengar.

Vissa här verkar ju se USA som ett föregångsland. Men det är faktiskt så att även där så är kriminalvårdarna till största delen feta män och tjocka kvinnor. Dessutom har de aldrig några skjutvapen bland intagna. Vissa fängelser har förvisso beväpnade perimetervakter (dvs runt om anstalten) men de flesta fängelser i USA har inga skjutvapen, skulle tro att endast de tyngre anstalterna har detta.
Senast redigerad av LakritstroIIet 2011-10-07 kl. 18:25.
Citera
2011-10-07, 19:02
Medlem
[quote=cavalier]Du kan rent av riskera löneavdrag :
Och det förtjänar att påpekas att t.ex 5 dagars löneavdrag (som "apajävel-poliserna" i Skåne fick) innebär att högst ca 3-4% av månadslönen dras av! Löneavdrag i offentlig anställning får nämligen ske med högst 25% av daglönen...!!
Sicket "straff"...
Citera
2011-10-07, 19:15
Medlem
skotten324s avatar
Varför behövs vakterna för att gå mellan cellen och tårtbiten? Tv-övervakning, fjärrstyrning av hiss och fjärröppning av dörrar kan väl inte vara så svårt. Dom intagna som missköter promenaderna blir utan!
Citera
2011-10-07, 19:16
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittnesskydd
Kvinnan blev attackerad bakifrån, ramlade ner sen fortsatte erik att mata sönder henne, han hade gjort samma sak med en 24-årig man antagligen kanske bara att mannen inte hade säckat ihop på första smällen men erik hade lagt ytterligare 2-3 smällar snabbt sen så hade det ju varit samma sak ??

Och sen så för er som tror att han ej hade vågat attackera en 95kg 1.90 lång Man, Ha-ha-ha helt uppenbart att ni aldrig träffat denna människa, han får kriminella att lägga svansen mellanbena ingen vill tjaffsa med erik han slaktar dig med kökskniven för det mest meningslösa och onödiga. Han har inget som helst konsekvenstänkande.

Han behöver medicineras och jag förstår att han aldrig kan komma tillbaka till samhället, han mår inte bra och lär inte vara redo för ett normalt liv någonsin....

En sådan person skall bära handfängsel (och fotfängsel) till och från sin rastplats på häktet. Tror detta kommer införas inom svensk kriminalvård inom en kort framtid. Ge en sådan kille chansen att få tag i dödliga vapen som batong är minst sagt naivt.
Citera
2011-10-07, 19:25
Medlem
magnificos avatar
Ytterst ansvarig för kaoset i kriminalvården är justitieminister Beatrice Ask (M), ska någon hållas ansvarig så blir det hon. Sverige har en tradition sedan 60-talet av att låta Kriminalvården förfalla tyvärr. Oavsett partfiärg (S, M).

Detta är oetiskt och skandalöst både mot framtida anställda, brottsoffer och intagna inom denna sektor. Ett samhälle som inte skyddar sina medborgare mot brottslighet är inte ett demokratiskt samhälle.
Citera
2011-10-07, 19:26
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Personalen kanske även har klausuler i sina anställningsavtal där de inte får uttala sig om händelser på arbetsplatsen.

Dessutom finns det sekretesslagar som de anställde jobbar under.

Ger verkligen meddelarfrihet immunitet mot alla andra lagar och regler.
Ja

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Det är förvisso inte tillåtet att leta efter en person som pratat med pressen, men det måste väl vara tillåtet att leta efter en person som har brutit mot sekretesslagen och sitt anställningsavtal.
Nej
Citera
2011-10-07, 19:31
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
som du själv skriver en buse begår inga brott när den är inlåst men du missar en viktig del det är att buset kommer ut en dag och är inte förändrad utan återfaller i brott.

en samhällsekonomisk vinst skulle vara att folk inte återfaller i brott
...

För en del är vård inte möjlig. Erik ska och kommer att sitta bakom lås och bom resten av livet.

Om det är möjligt tycker jag också det är bra. Dessutom tycker jag anstalterna borde lära internerna att kommatera!
Citera
2011-10-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rulletulle
Enligt en artikel i Aftonbladet nu, så får inte häktespersonalen prata med media. Det har skickats ut ett brev till de anställda. Chefen själv säger att det inte stämmer, att han bara skrev ut sin frustration.

Vad tror ni?

Har ej läst artikeln, men det låter... inte orimligt. Skulle kunna tänka mig att man i panik försöker styra upp vem som får säga vad. Kan för fan inte ha anställda (Gunilla Ternert) som sitter och skrattar på presskonferenser när en kollega precis blivit tagen av daga medelst det allra grövsta våld. Kanske har någon vaknat till liv och insett att "silencio stampa"/"damage control" vore på sin plats.

Saknar fortfarande info på vad det "ytterligare material" som fanns att tillgå enligt häktes chefen skulle vara för något, utöver batong och spray?
Citera
2011-10-07, 20:31
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
För en del är vård inte möjlig. Erik ska och kommer att sitta bakom lås och bom resten av livet.

Om det är möjligt tycker jag också det är bra. Dessutom tycker jag anstalterna borde lära internerna att kommatera!

exakt vissa är obotliga, Problemet ligger i det att det är ett fåtal som miss sköter sig och det får alla intagna straff för och det blir bara fel med kollektiv bestraffningar.

jag tycker att det är på tiden att kriminalvården gör en egen rannsakan och kommer på ett bra sätt hur dom ska handskas med psykiskt sjuka pesoner som tex erik.

kommatera??? vad e det?
Citera
2011-10-07, 20:36
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
En sådan person skall bära handfängsel (och fotfängsel) till och från sin rastplats på häktet. Tror detta kommer införas inom svensk kriminalvård inom en kort framtid. Ge en sådan kille chansen att få tag i dödliga vapen som batong är minst sagt naivt.

och du tror inte att man kan använda båda händerna till att klappa till någon bakifrån
och till och med använda handbojorna som ett vapen???
jag hoppas inte det kommer införas resultatet kommer bli helt tvärrt om plitarna kommer utsättas för ännu mer hot och våld.Där i mot tycker jag att dom får anställa ännu mer folk då tydligen kamerorna dom har satt upp inte kan ersätta en levande personal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in