Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-27, 16:48
  #2029
Medlem
Fan vad jag kan sakna Radio1 Aschberg ibland. Har några avsnitt sparade i telefonen (Friåkning) som jag drar igång ibland. Lyssnade så mycket på den kanalen på eftermiddagarna när de höll på. Förgyllde verkligen vardagen. Och vad nån garvade åt alla stammisar, vilken jävla cocktail av karaktärer.

En stor orsak till att de lade ner var ju för att digitaliseringen aldrig skedde i Sverige. Är detta på gång? Någon som vet?

Har någon hört några rykten om att de eventuellt kommer tillbaka?
Citera
2018-07-29, 22:42
  #2030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMungo
Fan vad jag kan sakna Radio1 Aschberg ibland. Har några avsnitt sparade i telefonen (Friåkning) som jag drar igång ibland. Lyssnade så mycket på den kanalen på eftermiddagarna när de höll på. Förgyllde verkligen vardagen. Och vad nån garvade åt alla stammisar, vilken jävla cocktail av karaktärer.

En stor orsak till att de lade ner var ju för att digitaliseringen aldrig skedde i Sverige. Är detta på gång? Någon som vet?

Har någon hört några rykten om att de eventuellt kommer tillbaka?

Håller med dig.
Saknar också Aschberg, Sporten och Gert.
Brukar leta upp något gammalt program på I Like Radio och lyssna ibland.

Har inte hört något om Radio 1 kommer tillbaka, det enda ryktet jag hört, var när DAB-radio diskussionen var uppe för några år sedan, då hade Radio 1 en frekvens.
Det där med DAB-radio verkar heller inte vara aktuellt med MP vid rodret för radion.

Trodde Radio 1 skulle komma tillbaka nu när det blir nya frekvenser för reklamradion den 1:a Aug-18 och NENT har fått många frekvenser i riket, men det är Star FM som tar den.... och Rix FM tar en rikstäckande.

Såg även att Lugna Favoriter släcks ner som FM-kanal den 31:a Juli-18.
Vet inte om den kommer att leva kvar på I Like Radio.
http://radionytt.se/nyheter/lugna-favoriter-laggs-ned/
Citera
2018-08-10, 00:55
  #2031
Medlem
konstigkonsts avatar
Det där med DAB-radio var bara en undanflykt. Varken NENT (tidigare MTG Radio, som drev Radio 1) eller Bauer Media är intresserade av en digitalisering i Sverige. Radio 1 kostade helt enkelt mer än vad det smakade.

Läget ser om än något värre ut nu när NENT bara förfogar över fyra tillstånd i Stockholm, jämfört med fem under "Radio 1-tiden". De har redan gett upp Lugna favoriter som ändå får ses som en tung spelare hos mediehuset. Om något skulle de eventuellt kunna ge upp Power Hit Radio om något år om inte lyssnarsiffrorna blir bättre, för Rix, Bandit eller Star FM tror jag inte de kommer släppa.

Möjligtvis ser NENT och de andra aktörerna större möjligheter för talat innehåll i poddar. Dock har poddar aldrig "live-momentet" som Radio 1 hade. Synd! Saknar kanalen ibland.
Citera
2018-08-10, 14:05
  #2032
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkonst
Det där med DAB-radio var bara en undanflykt. Varken NENT (tidigare MTG Radio, som drev Radio 1) eller Bauer Media är intresserade av en digitalisering i Sverige. Radio 1 kostade helt enkelt mer än vad det smakade.

Läget ser om än något värre ut nu när NENT bara förfogar över fyra tillstånd i Stockholm, jämfört med fem under "Radio 1-tiden". De har redan gett upp Lugna favoriter som ändå får ses som en tung spelare hos mediehuset. Om något skulle de eventuellt kunna ge upp Power Hit Radio om något år om inte lyssnarsiffrorna blir bättre, för Rix, Bandit eller Star FM tror jag inte de kommer släppa.

Möjligtvis ser NENT och de andra aktörerna större möjligheter för talat innehåll i poddar. Dock har poddar aldrig "live-momentet" som Radio 1 hade. Synd! Saknar kanalen ibland.

Tröttsamma lögner: "För de två kommersiella radiobolagen, MTG Radio och SBS Discovery Radio, är digitalradioprojektet enormt viktigt. "

https://www.dagensmedia.se/medier/ra...radion-6088196
Citera
2018-08-10, 17:59
  #2033
Medlem
konstigkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Tröttsamma lögner: "För de två kommersiella radiobolagen, MTG Radio och SBS Discovery Radio, är digitalradioprojektet enormt viktigt. "

https://www.dagensmedia.se/medier/ra...radion-6088196

2015, ja. 2018, nej. Det är klart de slängde sig med att Radio 1 inte gick runt på grund av avsaknaden av digitalradio i ett försök att påverka makthavarna. "Titta, vi kan producera jättedyrt radioinnehåll, men då måste vi ha digitalradio!" Samtliga aktörer på marknaden har idag tillstånd att sända digitalradio, men startskottet för tillstånden skjuts ständigt på framtiden på grund av obefintligt intresse.

Förra veckan var radiolyssnandet under 50% i Norge för första gången i modern tid. Norge domineras av samma aktörer som på den svenska radiomarknaden. Jag tror inte de vågar sig på samma digitalisering som har skett där.

Det kan även vara värt att nämna att Christer Modig på NENT (som drev Radio 1) i senaste Medierna i P1 helt verkar avfärda tanken på att de ska syssla med någon slags journalistik (alltså talat innehåll) på sina radiokanaler.
__________________
Senast redigerad av konstigkonst 2018-08-10 kl. 18:08.
Citera
2018-10-11, 22:22
  #2034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkonst
2015, ja. 2018, nej. Det är klart de slängde sig med att Radio 1 inte gick runt på grund av avsaknaden av digitalradio i ett försök att påverka makthavarna. "Titta, vi kan producera jättedyrt radioinnehåll, men då måste vi ha digitalradio!" Samtliga aktörer på marknaden har idag tillstånd att sända digitalradio, men startskottet för tillstånden skjuts ständigt på framtiden på grund av obefintligt intresse.

Förra veckan var radiolyssnandet under 50% i Norge för första gången i modern tid. Norge domineras av samma aktörer som på den svenska radiomarknaden. Jag tror inte de vågar sig på samma digitalisering som har skett där.

Det kan även vara värt att nämna att Christer Modig på NENT (som drev Radio 1) i senaste Medierna i P1 helt verkar avfärda tanken på att de ska syssla med någon slags journalistik (alltså talat innehåll) på sina radiokanaler.

Du hade delvis rätt.
SBS och NRJ avvaktar, men NENT (MTG), Skärgårdsradion och DB Media börjar sända DAB-radio 1 Jan-19.

http://radionytt.se/nyheter/nent-bor...auer-avvaktar/
Citera
2018-10-11, 22:36
  #2035
Medlem
konstigkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma60
Du hade delvis rätt.
SBS och NRJ avvaktar, men NENT (MTG), Skärgårdsradion och DB Media börjar sända DAB-radio 1 Jan-19.

http://radionytt.se/nyheter/nent-bor...auer-avvaktar/
Det förvånade mig. Tror ändå att utsikterna för en återkomst för Radio 1 ser mörka ut, även om jag önskar att jag har fel. I Norge verkar digitalradio-övergången haft negativ inverkan på radiolyssnandet: http://radionytt.se/nyheter/norge-in...adiolyssnandet Men man kanske tänker sig en annan strategi för en lanseringen av digitalradio i Sverige, mer som ett komplement. Lite som... internet?
__________________
Senast redigerad av konstigkonst 2018-10-11 kl. 22:39.
Citera
2018-10-11, 22:55
  #2036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkonst
Det förvånade mig. Tror ändå att utsikterna för en återkomst för Radio 1 ser mörka ut, även om jag önskar att jag har fel. I Norge verkar digitalradio-övergången haft negativ inverkan på radiolyssnandet: http://radionytt.se/nyheter/norge-in...adiolyssnandet Men man kanske tänker sig en annan strategi för en lanseringen av digitalradio i Sverige, mer som ett komplement. Lite som... internet?

Hoppas du har fel även där, att Radio 1 inte skulle komma tillbaka. Skulle vara kul om den kom tillbaka.
Tyvärr blir det nog inte som förut, då det gått snart 5 år sedan nerläggningen och programledarna 5 år äldre. Tänkte mest på Gert som är en bit över 70...
Det är 15 kanaler som ska starta, och NENT har 11 av de.

EDIT: Radio 1 finns med på denna lista, men inte STAR FM, så den kanske tar den platsen.
Om inte någon av de andra kanalerna får stryka på foten för STAR FM.

Följande programtjänster får tillstånd att börja sända från den 2 oktober 2014.
Nationella programtjänster:

DB Media AB-Dansbandskanalen

RBS Broadcasting AB-Radio Nostalgi
RBS Broadcasting AB-NRJ+

SBS Discovery Radio AB-The Voice Digital
SBS Discovery Radio AB-Vinyl Digital
SBS Discovery Radio AB-Rockklassiker Digital
SBS Discovery Radio AB-Party People
SBS Discovery Radio AB-Radio 107,5 Digital
SBS Discovery Radio AB-Mix Megapol Digital
SBS Discovery Radio AB-We love 80's

Kilohertz AB-Retro
Kilohertz AB-Bilradion
Kilohertz AB-Malung Forever
Kilohertz AB-Viasat Sport
Kilohertz AB-Svenska Favoriter
Kilohertz AB-Power Hit Radio
Kilohertz AB-Radio 1
Kilohertz AB-Bandit Rock Digital
Kilohertz AB-Lugna Favoriter Digital
Kilohertz AB-RIX FM Digital
Kilohertz AB-Indie 100

Lokala/regionala programtjänster
(Det sändningsområde som anges motsvarar den regionala nedbrytning som är möjlig i sändarnäten 3 och 4 enligt bilaga A till beslutet):

DB Media AB-Guldkanalen Skåne-Regionerna Malmö, Helsingborg och Kristianstand

Norrköpings Radio & Co AB-East-Regionerna Kalmar, Visby, Västervik, Jönköping, Linköping, Norrköping, Nyköping, Eskilstuna, Stockholm, Uppsala, Kiruna och Luleå.

SBS Discovery Radio AB-Mix Megapol Göteborg Digitalt-Regionerna Göteborg, Trollhättan, Halmstad/ Varberg, Borås, Skövde

Skärgårdsradion AB-Skärgårdsradion digitalt-Regionerna Stockholm och Visby.
__________________
Senast redigerad av Hemma60 2018-10-11 kl. 23:15. Anledning: Hittade mera fakta... ;)
Citera
2019-01-14, 12:38
  #2037
Medlem
Någon som vet om NENT och de övriga har dragit igång sina DAB+-sändningar?
Jag kan tyvärr inte höra det där jag bor.
Har inte sett någonstans att de skulle börjat sända.
Citera
2019-05-12, 12:18
  #2038
Medlem
Är inte detta en trogen Radio1 ringare som hörs vid 15:03 in i detta Karlavagnen program?
https://sverigesradio.se/avsnitt/72190

Tycker jag känner igen rösten.
Citera
2019-10-05, 12:00
  #2039
Medlem
Någon som vet om det blir något av Radio1 eller om rykterna om en ny DAB-kanal bara var skitsnack som alltid?
Verkligen synd att en så bra och osvensk kanal som Radio1 inte kunde få fortsätta!
Citera
2019-10-17, 12:14
  #2040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
Någon som vet om det blir något av Radio1 eller om rykterna om en ny DAB-kanal bara var skitsnack som alltid?
Verkligen synd att en så bra och osvensk kanal som Radio1 inte kunde få fortsätta!

Dessa kanaler sänder NENT via DAB+. 11 egna och 2 samarbetspartners.
------
Bandit Rock (FM/DAB+/App/Webb)
RixFM (FM/DAB+/App/Webb)
STAR FM (FM/DAB+/App/Webb)
Power Hit Radio (FM/DAB+/App/Webb)
------
Dansbandsfavoriter (DAB+/App/Webb)
Svenska Favoriter (DAB+/App/Webb)
Bandit Classic (DAB+/App/Webb)
Lugna Favoriter (DAB+/App/Webb)
Gamla Favoriter (Ny) (DAB+/App/Webb)
Power Millenium (Ny) (DAB+/App/Webb)
Radio Rainbow (Ny) (DAB+/App/Webb)
------
Skärgårdsradion
Guldkanalen
------
Är de FM-kanaler de har sedan innan + några som funnits på appen och några nya. Inte några av de kanaler som de skulle ha enligt ansökan.
Har lyssnat lite på dessa nya, och de verkar vara samma som de gamla kanalerna, men i liten annan form...eller inte...

Så Radio 1 kan vi nog glömma. Tyvärr...
Gert-Åke och Aschberg har ju kommit upp i åren nu och kanske inte är så sunga att sända längre.
Ewa Russ bor väl utomlands, (ingen jag saknar).
Cissi Wallin verkar hålla på med annat , (ingen jag saknar).
Kindmark och Lissol vet jag inte vad de gör nu.
Federley är i Bryssel.
Kim Kärnfalk bor väl på kusten igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback