Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-01, 22:16
  #13
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Det är klart att det finns logik, annars tror man inte alls på prismekanismen överhuvudtaget. Hur mycket röker du exempelvis om varje paket kostar 100 kr? Hur mycket röker du om de kostar 5 kr?

Du kan inte jämföra tobak med fett, fett är essentiellt för människokroppen. Du blir inte tjock av fett utan av kalorier, stor skillnad. Alltså ska man i så fall beskatta allt som innehåller kalorier.

Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Angående Mcdonalds så är det deras fel, i den mån att de serverar och marknadsför en produkt som inte i grunden är nyttig eller positiv för samhället som helhet. Ett vanligt Bigmac-mål har över 1000 kalorier med cola. Och Mcdonalds affärsidé går ut på att sälja så mycket av sina produkter som möjligt. Det är klart att det inte är en slump att t.ex. barn börjar bli allt fetare även här i Sverige när utbudet inom högkaloriprodukter är förändrat.

Jaha, så det är deras fel att du väljer att gå in i deras butik, där du sen väljer vilken mat du vill äta. Det är ingen annan än du som är den felande länken om du blir överviktig. Men visst är det enkelt att skylla ifrån sig på andra?

Var någonstans har McDonalds onyttig mat? En hamburgare innehåller proteiner, fetter och kolhydrater. De säljer inte ens produkter innehållande transfetter längre.

Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Om företagens mål då är att sälja så mycket som möjligt, då kan staten på samma sätt styra marknaden mot nyttigare produkter, om det ligger i samhällets intresse. Om man beskattar feta produkter, så blir alternativen plötsligt mer attraktiva. Kanske känns den där taco-middagen med köttfärs hemma, inte så dum, om det börjar kännas dyrt att ta ungarna till donken.

Sen när blev fett onyttigt?

Nyttigare produkter... ta ansvar för ditt eget liv istället.
Citera
2011-10-01, 22:19
  #14
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Fast nu utgår du ju ifrån att det enbart kommer finnas ekonomiska incitament till att gå ner i vikt. Klarar man av att gå ned till den nivå som skattetabellen anger vara hälsosam så vill man nog gärna stanna där för sin egen skull.

En fettskatt kan naturligtvis inte jämföras med skatt på tobak, alkohol och bensin. Fett är ett livsviktigt ämne att få i sig medan tobak, alkohol och bensin inte är livsviktigt för människan utan enbart negativt för hälsan.

USA har ju redan haft detta i och med deras sjukförsäkringssystem (som iofs är påväg bort nu).

Men blir det inte precis samma sak som inför nyårslöftena, eller militärens årliga fyskontroller. En liten uppgång och hets strax innan provtillfället. Varför skulle människor kunna behärska sig nu helt plötsligt, när de inte kan det annars?

Fett är livsviktigt, visst, men högkaloriprodukter är det inte. Du behöver inte chips, hamburgare eller pizza för att överleva, så jag förstår inte argumentet. Fett finns ju i fisk, nötter och allt möjligt också. Däremot kan man argumentera för att lägga en skatt på produkter som uppfattas som skadliga för folkhälsan, precis som med cigaretter eller alkohol. Man kan knappast argumentera för att det inte skulle finnas substitutprodukter om man höjer priset på snask.

Och hur bra har det egentligen gått för amerikansk folkhälsa? Ett USA som dessutom har världens dyraste sjukvård.
Citera
2011-10-01, 22:22
  #15
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Med ditt resonemang ska alla livsmedel som innehåller kalorier beskattas i så fall.

Varför är högre procentuell fetthalt mer onyttigt? Det är mängden kalorier hos den enskilda individen fallet som är väsentligt, ingenting annat.
Håll käft din idiot, du tillför inget till diskussionen genom att medvetet misstolka det jag säger, om du ens läste vad jag skrev till att börja med.

Detta är första steget till att straffbeskatta alla livsmedel som har hög energihalt "per capita". Chips, choklad och lösvikt har ca: 500kcal/100g. Det är MYCKET om man jämför med andra livsmedel. Det är även dom här livsmedlena som leder till fetma, som i sin tur leder till enorma kostnader för vården. Helt rätt att beskatta med andra ord.
Citera
2011-10-01, 22:30
  #16
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du kan inte jämföra tobak med fett, fett är essentiellt för människokroppen. Du blir inte tjock av fett utan av kalorier, stor skillnad. Alltså ska man i så fall beskatta allt som innehåller kalorier.

Jaha, så det är deras fel att du väljer att gå in i deras butik, där du sen väljer vilken mat du vill äta. Det är ingen annan än du som är den felande länken om du blir överviktig. Men visst är det enkelt att skylla ifrån sig på andra?

Var någonstans har McDonalds onyttig mat? En hamburgare innehåller proteiner, fetter och kolhydrater. De säljer inte ens produkter innehållande transfetter längre.

Sen när blev fett onyttigt?

Nyttigare produkter... ta ansvar för ditt eget liv istället.

Vem pratar om fett, jag pratar om högkaloriprodukter. Det vore knappast svårt att identifiera sådant som kan betraktas som onyttigt, eller medför en ökad risk för fetma. Sedan gör du dig löjlig, varför skulle man beskatta allt som innehåller kalorier? Hela frågan är ju fullständigt meningslös. Man kan naturligtvis sätta en gräns, låt säga 500 kalorier per 100g hamnar i en specifik kategori onyttighet, 400 kalorier per 100g hamnar i en annan. En skala av onyttighet, och sedan kan man välja hur man vill beskatta dem. Livsmedelsverket har redan tabeller över alla matvaror så det är knappast något bekymmer. Så jag undrar åter: varför är inte det precis samma sak som alkohol eller tobak? Vad är skillnaden? Att det är mat? Ja, men du måste inte äta just den maten som är mest onyttig, eller hur. Hela poängen är ju att det finns mat som är snålare, som man vill premiera. Men du kanske inte överlever utan pizza och potatischips? Så på vilket sätt skiljer det sig mot alkohol?

Du har ett underligt resonemang måste jag säga. Med din logik kan vi ju släppa allting fritt då. Det är ju bara individens fel om han drabbas av någonting. Varför inte sälja heroin vid fiskdisken? Varför inte kokain ur plocklådor med extrapris på stora gula skyltar? Varför tror du inte att Systembolaget gör alkoholreklam? Tänk vad mycket pengar staten skulle tjäna. Det är ju ändå bara individen som betyder något. Ingenting annat påverkar tydligen, varken reklam, pris, eller tillgänglighet. Det är ju det du säger. I annat fall så har jag rätt, om marknadsföring påverkar, om pris påverkar, då skulle en ändring göra att färre blir feta, och folkhälsan bättre, inte sant?

Mcdonalds produkter innehåller oerhört mycket kalorier, det är ingen hemlighet, alltså kan de betraktas som onyttiga, därför att man otvivelaktigt blir fet om man äter där för mycket, såvida du inte är elitidrottsman och gör av med brutalt mycket kalorier. Det borde vara en självklarhet, jag förstår inte varför du ens tar upp det.

Jag kan vidare ytterligare förtydliga att jag inte säger att jag är för en beskattning, jag menar bara att den inte skiljer sig mot annan beskattning man håller på med, och att det skulle ha sina fördelar.
__________________
Senast redigerad av zizacon 2011-10-01 kl. 22:34.
Citera
2011-10-01, 22:39
  #17
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
En utmärkt första åtgärd till ett större problem, och helt i linje med hur vi västerländska länder hanterar liknande problem. Vi beskattar tobak tokmycket också, av precis samma anledningar, dvs. att de leder till skador som i slutändan kostar samhället mycket pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Håll käft din idiot, du tillför inget till diskussionen genom att medvetet misstolka det jag säger, om du ens läste vad jag skrev till att börja med.

Är det lingonveckan måntro?

Hur ska detta kunna misstolkas, du säger klart och tydligt att fett beskattas av samma anledning som tobak. Fett leder inte till skador som i slutändan kostar samhället mycket pengar, det är kalorierna som är boven.

Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Detta är första steget till att straffbeskatta alla livsmedel som har hög energihalt "per capita". Chips, choklad och lösvikt har ca: 500kcal/100g. Det är MYCKET om man jämför med andra livsmedel. Det är även dom här livsmedlena som leder till fetma, som i sin tur leder till enorma kostnader för vården. Helt rätt att beskatta med andra ord.

Så alla som vill ha sitt lördagsgodis ska bli "bestraffade" för att du inte kan behärska dig, tycker du det verkar rimligt så. Vad är det som säger att fetma skulle minska om det blev dyrare med chips.
Citera
2011-10-01, 22:44
  #18
Medlem
Typisk högerregering som tror att vi måste styras i allt vi gör.
Citera
2011-10-01, 22:46
  #19
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Men blir det inte precis samma sak som inför nyårslöftena, eller militärens årliga fyskontroller. En liten uppgång och hets strax innan provtillfället. Varför skulle människor kunna behärska sig nu helt plötsligt, när de inte kan det annars?

Fett är livsviktigt, visst, men högkaloriprodukter är det inte. Du behöver inte chips, hamburgare eller pizza för att överleva, så jag förstår inte argumentet. Fett finns ju i fisk, nötter och allt möjligt också. Däremot kan man argumentera för att lägga en skatt på produkter som uppfattas som skadliga för folkhälsan, precis som med cigaretter eller alkohol. Man kan knappast argumentera för att det inte skulle finnas substitutprodukter om man höjer priset på snask.

Och hur bra har det egentligen gått för amerikansk folkhälsa? Ett USA som dessutom har världens dyraste sjukvård.

Nu gällde det ju just en skatt på näringsämnet fett och inte en skatt på högkaloriprodukter i allmänhet. Att införa en fettskatt på grädde, smör och fläskfärs är bara galet. En fettskatt borde ju rimligtvis även drabba lax och nötter. Många nötter skulle ju även drabbas av en skatt på högkaloriprodukter. Att införa skatter på pizza och chips är mer rimligt även om det verkar krångligt att skicka ut kontrollanter att kolla hos varenda kebabturk vad han lägger i pizzan.
Dessutom går det ju alldeles utmärkt att äta hamburgare och pizza och samtidigt vara hälsosam med kroppsfettprocenten på en lagom nivå, fina blodvärden osv.

Är det för övrigt rätt att definiera högkaloriprodukter efter antal kcal per 100 gram? Torr pasta och ris har ju ungefär samma kcal/100 g som godis. Medan läsk har väldigt låg kcal per 100 gram.

Jag hävdar inte att det gått bra i USA. Snarare är det ett bevis för att det inte fungerar att straffa bort tjockisar.

Angående din teori om en hets strax innan fetmakontrollen så kommer det inte ge resultat. Fetma är inget man blir av med på en månad innan provtillfället, speciellt inte om man inte kan kontrollera sig. På samma sätt tror jag inte att en skatt på mat och godis kan skrämma bort dom. Det krävs genuint och långsiktigt kämpande för att bli av med fetman och slippa en sådan skatt. Att man genom skatt ska göra så att folk inte längre har råd att konsumera sådant som fläskfärs och smör känns ju som U-landifiering. Vill man se till att folk inte har råd att vara tjocka så är Etiopien förebilden. Där är endast 2% av befolkningen överviktig.
Snacket om att det är så dyrt att vara smal och att man blir tjock om man ska äta billigt är ju endast tjockis-ursäkter som danska politiker gått på.
__________________
Senast redigerad av Hugh.Hefner 2011-10-01 kl. 23:07.
Citera
2011-10-01, 22:50
  #20
Medlem
mazdarikards avatar
Ett beslut som får storpolitiska konsekvenser. Danmark positionerar sig nu som skandinaviens politiska ledare och visar framfötterna på den politiska arenan.

I mina öron låter fettskatten som ett typiskt "svenskt" nördbeslut. Danskar har väl i alla tider uppfattas som goa och flummiga rökande öldrickare, något man med detta beslut sätter p för. Sveriges roll som storebror är allvarligt hotad.
Citera
2011-10-01, 23:05
  #21
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Vem pratar om fett, jag pratar om högkaloriprodukter. Det vore knappast svårt att identifiera sådant som kan betraktas som onyttigt, eller medför en ökad risk för fetma. Sedan gör du dig löjlig, varför skulle man beskatta allt som innehåller kalorier? Hela frågan är ju fullständigt meningslös. Man kan naturligtvis sätta en gräns, låt säga 500 kalorier per 100g hamnar i en specifik kategori onyttighet, 400 kalorier per 100g hamnar i en annan. En skala av onyttighet, och sedan kan man välja hur man vill beskatta dem. Livsmedelsverket har redan tabeller över alla matvaror så det är knappast något bekymmer. Så jag undrar åter: varför är inte det precis samma sak som alkohol eller tobak? Vad är skillnaden? Att det är mat? Ja, men du måste inte äta just den maten som är mest onyttig, eller hur. Hela poängen är ju att det finns mat som är snålare, som man vill premiera. Men du kanske inte överlever utan pizza och potatischips? Så på vilket sätt skiljer det sig mot alkohol?

Vi betalar redan skatt på allt som innehåller kalorier idag.
Du kan ju välja vilken mat du äter, så varför lägga på en extra fettskatt, eller chipsskatt. Du kan ju välja att avstå jordnötterna. Alkohol är inget som din kropp behöver, alkohol förstör din kropp, det gör inte fett.

Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Du har ett underligt resonemang måste jag säga. Med din logik kan vi ju släppa allting fritt då. Det är ju bara individens fel om han drabbas av någonting.

Vi pratar om fett här, det är inget dödligt knark. Fetma är ingen djungelfeber som du bara drabbas av över en natt. Du väljer själv hur mycket du äter.

Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Varför inte sälja heroin vid fiskdisken? Varför inte kokain ur plocklådor med extrapris på stora gula skyltar? Varför tror du inte att Systembolaget gör alkoholreklam? Tänk vad mycket pengar staten skulle tjäna. Det är ju ändå bara individen som betyder något. Ingenting annat påverkar tydligen, varken reklam, pris, eller tillgänglighet. Det är ju det du säger. I annat fall så har jag rätt, om marknadsföring påverkar, om pris påverkar, då skulle en ändring göra att färre blir feta, och folkhälsan bättre, inte sant?

Jag förstår inte varför du blandar in heroin i det här.

Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Mcdonalds produkter innehåller oerhört mycket kalorier, det är ingen hemlighet, alltså kan de betraktas som onyttiga, därför att man otvivelaktigt blir fet om man äter där för mycket, såvida du inte är elitidrottsman och gör av med brutalt mycket kalorier. Det borde vara en självklarhet, jag förstår inte varför du ens tar upp det.

Jag kan vidare ytterligare förtydliga att jag inte säger att jag är för en beskattning, jag menar bara att den inte skiljer sig mot annan beskattning man håller på med, och att det skulle ha sina fördelar.

Det gäller all mat, oavsett om du äter på McDonalds eller Lasses kött och sallad.
Citera
2011-10-01, 23:12
  #22
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Mcdonalds produkter innehåller oerhört mycket kalorier, det är ingen hemlighet, alltså kan de betraktas som onyttiga, därför att man otvivelaktigt blir fet om man äter där för mycket, såvida du inte är elitidrottsman och gör av med brutalt mycket kalorier. Det borde vara en självklarhet, jag förstår inte varför du ens tar upp det.

Cirkus 900 kcal för en Big Mac och stor pomme är ju inte så farligt för att vara snabbmat. Det går äta sådant ofta utan att bli fet, så länge man inte stoppar in mer kcal än man gör av med (säg 2000 kcal för en vanlig man). Dock är en varierad kost det bästa ur andra hälsoaspekter.
Citera
2011-10-01, 23:19
  #23
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Fett leder inte till skador som i slutändan kostar samhället mycket pengar, det är kalorierna som är boven. Vad är det som säger att fetma skulle minska om det blev dyrare med chips.
Bemödar mig inte svara på ett så idiotiskt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Dessutom går det ju alldeles utmärkt att äta hamburgare och pizza och samtidigt vara hälsosam
Det går att köra bil utan krångliga och obekväma bilbälten utan att råka ut för olyckor.
Det går att knarka kokain och amfetamin utan att bli beroende.
Det går att röka på såna nivåer att det inte påverkar hälsan mer än <inser vanlig sak här>.

Hade folk inte blivit feta av högkalorimat (däribland maten som den här skatten inriktar sig på) hade skatten aldrig funnits, men nu bor vi tyvärr inte i den världen, alltså är skatten rättfärdigad.
Citera
2011-10-01, 23:27
  #24
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Bemödar mig inte svara på ett så idiotiskt inlägg.


Så om allt dåligt blir dyrt försvinner problemen, bra resonemang där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback