Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-13, 21:04
  #133
Medlem
[quote=AldoRaine]Tack detsamma!

Du jämför äpplen och päron, men iaf.

Ja det är lättja, det är bekvämare att gå 5 meter till bilen och parkera 5 meter från jobbet än att dels passa en tid och sen gå/cykla 2 km till bussen. För att sedan göra om samma procedur när du ska hem från jobbet. Vad beror det på om inte lathet?- svara på den frågan.

Människor prioriterar bort annat pga. sin lathet.

Är det din lokala pizzabagares fel att dina barn är feta? Du svarade aldrig på frågan.

Hur enkel och basal din argumentation än är, så kan jag inte annat än att hålla med dig.
Det är precis så.
Folk är inte tillräckligt motiverade för att ta sig ur sin komfortzon och då går det som det går. All mat som kroppen inte förbränner omvandlas till fett, som i sin tur leder till övervikt.
Givetvis är det föräldrarnas fel om deras barn blivit överviktiga, inte den lokale pizzabagaren.
Citera
2011-10-13, 21:16
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Jaha, så du ska agera något slags smakpolis och bedöma vilket fett som bör beskattas och inte?


Folk har blivit lata. För lata för att motionera och för lata för att ta tag i sin kosthållning.


Precis så, folk går på någon tramsig diet i tron att de ska se ut som Brad Pitt eller Kate Beckinsale utan vidare, sedan blir de ledsna när det inte går. Det beror inte på maten, det beror på människors lätja och ovilja att göra ett dyft mer än absolut nödvändigt för att klara sig genom dagen. Se bara på alla metoder och produkter för att gå ner i vikt på kort tid och med minimal ansträngning, de skulle inte finnas om det inte fanns folk som desperat försöker undvika all form av ansträngning.


Ok, vi kollar menyn på BK då eftersom de har en tämeligen bra förteckning över näringsinnehållet i maten som serveras.
En stor meny, Big King XXL, XL fries, XL cola, riktigt rejäl "skräpmat". 1.027 + 375 + 205 = 1.607 kcal. Det kan jag käka till lunch och middag och jag kommer ändå att gå ner i vikt. Ganska usel fördelning av protein/kolhydrat/fett, men inte katastrofal.


Tyvärr, jag vill inte bli omyndigförklarad bara för att en beklagligt stor del av det svenska folket är så patetiska att de inte ens kan ta hand om sin egen mathållning. Och det skulle aldrig falla mig in att skylla problemet på McDonalds eller något annat företag, äter man sig fet är det enbart sig själv man har att skylla. Undantag skulle vara allvarliga psykiska problem eller kroniska sjukdomar, men hur stor del av folket kan det vara? 5% om vi är generösa?

Vad tyckte du om mitt förslag på "folkhälsomultipeln" då? Det borde ju göra all nöjda, alla får ta ansvar för sin hälsa, något som inte är orimligt att förvänta sig av vuxna människor.

För övrigt skulle det vara kul att få höra vad du tycker är unversalt bra respektive dålig mat?

Yes, folk lider av behovstillfredställelse. Om de inte ser ut som Madonna efter två veckor på gymmet; ger de upp. Om de inte går ner 20 kilo på en månad utan att offra något; ger de upp. Allt ska gå snabbt och lätt. Om folk tänkte längre än vad näsan räcker skulle det se helt annorlunda ut.

De flesta som börjar att banta eller träna gör det av fåfänga, inte för att det är roligt eller för att hälsovinsterna kroppsligt och mentalt är enorma. Inte för att det är en investering i framtida hälsa.
Folk går på gympa, står och duttar lite lamt på gympagolvet i tron om att de förbränt tusentals kalorier så att de kan belöna sig själva med dålig mat i för stora mängder efteråt.
Ja, det är LÄTTJA vi pratar om och absolut inget annat.
Citera
2011-10-13, 21:40
  #135
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffemoster
Hur enkel och basal din argumentation än är, så kan jag inte annat än att hålla med dig.
Det är precis så.
Folk är inte tillräckligt motiverade för att ta sig ur sin komfortzon och då går det som det går. All mat som kroppen inte förbränner omvandlas till fett, som i sin tur leder till övervikt.
Givetvis är det föräldrarnas fel om deras barn blivit överviktiga, inte den lokale pizzabagaren.

Lata föräldrar orkar inte laga mat till sina barn i dagens samhälle, de sitter på sina feta rövar och skyller på samhället. Det är samhällets fel att jag är fet, det är samhällets fel att mina barn är feta. Den som säger att lättja inte är den stora boven har inte öppnat ögonen.
Citera
2011-10-13, 21:57
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Lata föräldrar orkar inte laga mat till sina barn i dagens samhälle, de sitter på sina feta rövar och skyller på samhället. Det är samhällets fel att jag är fet, det är samhällets fel att mina barn är feta. Den som säger att lättja inte är den stora boven har inte öppnat ögonen.

Att gamla och sjuka inte får den omsorg och vård de behöver, det är samhällets fel, men våra välfärdssjukdomar, de är vi själva upphovsmän till, tyvärr, och att skatta bort dem kommer inte att lösa problemet.
Citera
2011-10-15, 07:35
  #137
Medlem
ChristerNs avatar
Det finns nån undersökning, som visar på att de som äter mycket fet mat är i medeltal magrare än övriga.
En hypotes: De som äter lite fett, äter annat som ökar fettman, (T.ex. socker).

Slutsatsen bör kanske bli: Om folket äter mindre fet mat, så blir folket fetare.

Mäktiga på folkhälsoinstitutet och liknande i andra länder vet inte vad de gör, de vet inte vad bra vetenskap är, och tänker galet.

Ex. på vetenskap och humbug i spoilern:


Christer
Citera
2017-03-21, 11:15
  #138
Medlem
japanskbruds avatar
Jag har sett många bevis på att 18års gräns borde införas på godis. ..samt beskattas så ett hg lösgodis kostar minst 80kr. Fett borde också beskattas hårt, men bara produkter med mättat fett och transfett.
Citera
2017-03-21, 12:52
  #139
Medlem
Hursomhelstings avatar
Det är inget fel med att vara fet om man trivs med det är frisk och inte belastar vården på grund av att man är fet, en del är födda feta eller kraftiga vilket stämmer bättre på dem och de är kärnfriska .

Sedan har vi de feta, ser rätt många unga idag som saknar en stomme, benen deras pallar inte för tyngden och de håller samma tempo som folk i 70 års åldern, de här människorna kostar och kommer att kosta samhället och jag har svårt att se att en arbetsgivare är intresserad och det är då att se som en diskriminering.
Här är det självförvållat och de förväntar sig att vården ska ha en fix åt dem.
Vad som borde till är att skilja på fetma och fet av sin livsstil, det är inte rätt att skattebetalarna och vården ska belastas av folk som saknar en måttlighet, hämningslösa njutare som vägrar allt som betyder att de måste lägga en egen prestation i fatet.
Den här kategorin har att vända sig till den privata vården där de kan låta snörpa sig, suga sig och göra plastik ingrepp men för egna pengar.

Fettskatt är den skandinaviska modellen, ett kollektivt straff och en god affär där pengar kommer till staten på ännu ett sätt utan att det dämpar själva problematiken något nämnvärt så att nej detta är en dålig väg.
Citera
2017-03-22, 09:57
  #140
Medlem
DaEzzs avatar
Fokus på politiken bakom trådstarten om tråden ska få ligga kvar, dvs inte på pizzasorter och annat/Mod
Citera
2017-03-26, 03:46
  #141
Medlem
Lagen är idiotisk. Man blir inte fet av fet mat utan av kolhydrater.
Citera
2017-03-26, 04:00
  #142
Medlem
kinky_Ms avatar
Helknäpp lag som inte går att införa.
Alla som tränar någon sport kan skada sig. Skall de beskattas extra?
Alla som tar en promenad kan falla och skada sig. Skall de beskattas extra?
Eftersom cancer till stor beror på otur(nya rön). Skall alla med otur beskattas extra?
osv.
Det funkar helt enkelt inte. Det är farligt att leva.
Citera
2017-03-26, 05:36
  #143
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Jag har sett många bevis på att 18års gräns borde införas på godis. ..samt beskattas så ett hg lösgodis kostar minst 80kr. Fett borde också beskattas hårt, men bara produkter med mättat fett och transfett.
Varför då?
Man kan aldrig hinda människor från att äta onyttigt. Ensidig kost är inte bra oavsett vad man äter.

Vad vi stoppar i oss utgör förresten inte den farligaste riskfaktorn, det är rökning tätt följd av stillasittande livsstil, trea är övervikt.
Kanske man ska införa 50kr/timmen skatt på att slöa i soffan?
Citera
2017-03-26, 11:32
  #144
Medlem
Fett är livsviktigt, protein likaså. Ska något göras är det isånafall att lyfta fram och främja nyttig livsstil. Subventionerna träning/idrott och fräsch ekologisk mat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback