Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-12-10, 17:14
  #1
Medlem
Jag fick ett erbjudande från Bredbandsbolaget (BBB) om att skaffa mig telefon genom bredbandsjacket. Enligt informationen behöver man inte ha ett bredbandsabonemang för att nyttja erbjudandet. Eftersom jag är snål tänkte jag nu säga upp mitt bredband och istället använda modem för att koppla upp mig genom BBB:s telefonabonemang.

BBB skriver så här på sin hemsida:

"...rent tekniskt kan du ansluta ett modem till telefonidosan men vi rekommenderar inte att använda ett uppringt modem på det viset och vi garanterar inte att det fungerar på ett tillfredsställande sätt."

Varför skulle det inte fungera på ett "tillfredsställande" sätt? Är det tekniskt och juridiskt möjligt för BBB att straffa mig för att jag kopplar upp mig genom deras konkurrenter? Kan de t.ex. ha en annan taxa för min modemuppkoppling än för mina andra samtal?
Citera
2004-12-10, 17:19
  #2
Medlem
Som de skriver lär du få problem. På nåt vänster kommer alltså din analoga modemsignal enkapsuleras i din analoga adsl-trafik
Du lär få problem med både lagg och hastighet. Jäkligt intressant att testa, synd att man inte har telefoni från dem.
Citera
2004-12-10, 17:19
  #3
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2000ad
Jag fick ett erbjudande från Bredbandsbolaget (BBB) om att skaffa mig telefon genom bredbandsjacket. Enligt informationen behöver man inte ha ett bredbandsabonemang för att nyttja erbjudandet. Eftersom jag är snål tänkte jag nu säga upp mitt bredband och istället använda modem för att koppla upp mig genom BBB:s telefonabonemang.

BBB skriver så här på sin hemsida:

"...rent tekniskt kan du ansluta ett modem till telefonidosan men vi rekommenderar inte att använda ett uppringt modem på det viset och vi garanterar inte att det fungerar på ett tillfredsställande sätt."

Varför skulle det inte fungera på ett "tillfredsställande" sätt? Är det tekniskt och juridiskt möjligt för BBB att straffa mig för att jag upp kopplar upp mig genom deras konkurrenter? Kan de t.ex. ha en annan taxa för min modemuppkoppling än för mina andra samtal?

Om telefonummret till modempolen är ett vanligt lokalsamtal så bör taxan tas därefter - men jag kan inte förstå dig alls. Kör 10mbit istället.
Citera
2004-12-10, 17:45
  #4
Medlem
Tack för svaren. Jag är som ni märker en teknisk idiot som gör allt för att göra min tillvaro komplicerad i informationsåldern. Huvudanledningen till att jag vill bli kvitt bredbandet är att jag tycker att det kostar för mycket. Den enda verkliga nyttan jag har av det är när jag kollar min mail, betalar räkningar och när jag shoppar. Resten av tiden använder jag till att porrsurfa och skriva meningslösa inlägg på lika meningslösa debattforum.

Citat:
Ursprungligen postat av no1atall
Som de skriver lär du få problem. På nåt vänster kommer alltså din analoga modemsignal enkapsuleras i din analoga adsl-trafik
Du lär få problem med både lagg och hastighet. Jäkligt intressant att testa, synd att man inte har telefoni från dem.

Jag brukar köra med telefonmodem från min sommarstuga. Kommer min uppkoppling genom BBB automatiskt att bli sämre än den genom det vanliga telefonnätet? Om jag fattat saken rätt så är väl ändå de telefonsamtal som kommer in i BBB:s digitala nät analoga. Då borde det väl inte spela någon roll om samtalet är ett vanligt telefonsamtal eller om det är ett modem som ringer upp?

Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Om telefonummret till modempolen är ett vanligt lokalsamtal så bör taxan tas därefter - men jag kan inte förstå dig alls. Kör 10mbit istället.

BBB har lite olika abonnemangsformer bl.a. ett som låter mig ringa hur mycket jag vill på kvällar och helger för 100kr/mån. Kan BBB börja ta ut minutavgift under denna tid om jag använder ett modem?
Citera
2004-12-10, 19:43
  #5
Medlem
Ok, jag kollade igenom mer information på www.bredband.net och hittade följande:

Fråga: "Kan jag använda min telefonsvarare, fax,
nummerpresentatör och högtalartelefon?"


Svar: "Ja, precis som vanligt. Enda undantaget är modem anslutna
till telejacket. Vi rekommenderar istället vår bredbandstjänst."


Jämför ovanstående med citatet i mitt första inlägg. Det här motsäger väl det som BBB säger på andra håll på sin hemsida? Låter lite grand som att BBB försöker mörka att det visst går att ringa med modem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback