Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Aaah, så din poäng är att styrda vapen är verkningslösa eftersom USA inte vet vart de skall styras?
Själva resonemanget är fullkomligt logiskt, men faller på det enkla faktumet att USA har spionsatelliter samt diverse andra sätt att inhämta information, vilket gör att de har rätt god koll på var de potentiella målen finns.
För att inte tala om att många aktuella mål
byggdes efter amerikanska instruktioner på shahens tid.
Sedan dess så har USA haft 32 år på sig att uppdatera olika mål.
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
motorbåtar!!!!!!!!! JDAM används inte i ett liknande scenario som jag tidigare beskrev.
JDAM med datalänk är framtagna just för att kunna bekämpa små rörliga mål såsom motorbåtar.
SDBII, som har MMW-radar, IIR och LGB i samma målsökare (och en CEP på 1 meter eller mindre)
fungerar även den utmärkt mot småbåtar, vilket f.ö. även trotjänaren Maverick,
eller det mot iranska småbåtar beprövade tricket med ostyrda multipelsplitterbomber gör.
Vi talar trotsallt om mycket sårbara och vad gäller luftvärn i praktiken obeväpnade plastjollar.
Att slå ut dem med JDAM är enklare, mera bränsleeffektivt och mera komfortabelt
än att gå ner på låg höjd och slakta båtarna med ostyrda bomber,
men det innebär inte att man måste använda JDAM.
JDAM är bara ett bekvämare sätt att hantera harmlösa måltavlor.
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Mot rörliga mål kan man använda updaterad JDAM - dvs LJDAM , lasermålsökare som kompletterar GPS-styrningen.
Som jag nämnt tidigare så har USA nu även tillgång till JDAM med datalänk,
som kan sänka båtar utan att ta till belysningsenhet.
Flygplanet målinmäter då med radar eller spaningskapsel,
varefter man via datalänk kontinuerligt uppdaterar målets koordinater till bomben/bomberna.
Hur många olika mål som man kan hantera samtidigt har jag inte sett några uppgifter på,
men möjligheten att bekämpa flera mål med varje flygplan samtidigt bör finnas där.
Personligen så vill jag nog påstå att Brimstone och radarstyrd Hellfire
är de attraktivaste vapnen mot dylika båtar, och det är då vapen som i dagsläget
kan levereras av USA, Storbritannien, Saudiarabien, Kuwait och FAE,
d.v.s. i princip samtliga länder som kan tänkas bli inblandade
i att slå ut den iranska flottan/operation Sälklubbning.
Inom några år så kan då Brimstone även tänkas ha införts även av Frankrike och USA,
vilket skulle ge en situation där både USA, Storbritannien och Saudiarabien
har både spetsnos med Brimstone och ahkp med radarstyrd Hellfire.