• 1
  • 2
2011-09-26, 21:34
Medlem
Fettlever.
Så heter min diagnos. Och det känns inte alls bra.
Jag är man mellan 30-40 år, 180 cm lång väger ca 90kg (har varit uppe på 95 kg) inte speciellt fet (bara ölmage). Dricker knappt sprit, kanske 4 ggr/ år..max. Äter allt möjligt. Min enda last är överkonsumtion av läsk, vilket jag slutat med helt vid diagnos. Blir snart kallad till läkare men fått rådet brevledes att ändra mina kostvanor!
Så min fråga till er visa flashbackare:
Vad får jag äta och vad får jag inte äta? Minskar fettet i levern i samma takt som jag går ned i vikt?
Citera
2011-09-26, 21:46
Medlem
HarmonicAces avatar
Vad har du gjort för undersökningar, biopsi, ultraljud eller bara prover och palpation?

Dricker knappt sprit, men hur är det med övrig alkohol? Alkoholstopp rekomenderas.

Ät mycket vegetarisk och gå ned i vikt så ordnar det sig. Leversteatos är förvisso ett förstadie till levercirros (skrumplever) men är reversibelt. Din lever har mer än 200 livsuppehållande funktioner, ta hand om den
Citera
2011-09-26, 21:51
Bannlyst
Bara sådär? Har du hepatit?
Citera
2011-09-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Vad har du gjort för undersökningar, biopsi, ultraljud eller bara prover och palpation?

Dricker knappt sprit, men hur är det med övrig alkohol? Alkoholstopp rekomenderas.

Ät mycket vegetarisk och gå ned i vikt så ordnar det sig. Leversteatos är förvisso ett förstadie till levercirros (skrumplever) men är reversibelt. Din lever har mer än 200 livsuppehållande funktioner, ta hand om den
Hej
Gjorde en röngten av buken eftersom jag fick en njursten, då hittade fettet i levern. Skall få träffa en läkare och kolla upp blodfetter.
Vad det gäller alkohol menar jag max 3 fester/år. Rödvin försöker jag dricka ett glas per helg då det skall vara bra för hjärtat. Brukar dock bara bli ett halvt glas då jag inte tycker om det.
Men visst i det här läget känns inte alkohol aktuellt.
Betyder reversibelt att den kan gå tillbaka till normalt?

Tack för ditt svar!
Citera
2011-09-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutsteg
Inte vad jag vet iaf. Tror själv att det beror på en rejäl överkonsumtion av dricka (Coca Cola) under måånga år.
Citera
2011-09-26, 21:55
Medlem
elgholms avatar
1. Gå ner i vikt: Ät enligt tallriksmodellen; 1/3 grönt, 1/3 ris/potatis/pasta och 1/3 kött. Ät regelbundet. Hoppar inte över måltider. Ät normala portioner och ta mellanmål.

2. Börja träna.

3. B3-vitamin och fiskleverolja (omega-3)

It works.
Citera
2011-09-26, 21:57
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutsteg

Mer "metabola syndromet", vilket också kan ge leverförfettning.
Citera
2011-09-26, 21:59
Medlem
HarmonicAces avatar
Reversibelt betyder att skadorna kommer att läka ut, men det tar längre tid än själv viktnedgången, men sköter du dig har du förhoppningsvis en normal lever om 6- 8 månader.
Citera
2011-09-26, 22:01
Bannlyst
Citat:
Mer "metabola syndromet", vilket också kan ge leverförfettning.

Ja jäklar, men det måste vara fett, salt, påfrestning av njurar/bukspottskörtel med? el har jag fel tro?
Citera
2011-09-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgholm
1. Gå ner i vikt: Ät enligt tallriksmodellen; 1/3 grönt, 1/3 ris/potatis/pasta och 1/3 kött. Ät regelbundet. Hoppar inte över måltider. Ät normala portioner och ta mellanmål.

2. Börja träna.

3. B3-vitamin och fiskleverolja (omega-3)

It works.
Okej.
Skall man hålla sig till fullkorn av ris & pasta? Kan man äta allt kött eller skall man undvika något?
Citera
2011-09-26, 22:13
Medlem
Citat:
Reversibelt betyder att skadorna kommer att läka ut, men det tar längre tid än själv viktnedgången, men sköter du dig har du förhoppningsvis en normal lever om 6- 8 månader.
Det lät ju positivt. Tack!
Citera
2011-09-29, 06:55
Bannlyst
Men, jag blir paff, utan hepatit och alkohol, det måste vara nåt mer än övervikt, har jag fel?
Väldigt intr av ämnet. mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in