• 1
  • 2
2011-09-29, 09:12
Medlem
elgholms avatar
Jag har haft samma problem sedan jag först kontrollerade mig (15 år sedan nu). Inte roligt. I är alla byggda olika. Några lite sämre
Citera
2011-09-29, 12:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Hej
Gjorde en röngten av buken eftersom jag fick en njursten, då hittade fettet i levern. Skall få träffa en läkare och kolla upp blodfetter.
Vad det gäller alkohol menar jag max 3 fester/år. Rödvin försöker jag dricka ett glas per helg då det skall vara bra för hjärtat. Brukar dock bara bli ett halvt glas då jag inte tycker om det.
Men visst i det här läget känns inte alkohol aktuellt.
Betyder reversibelt att den kan gå tillbaka till normalt?

Tack för ditt svar!

Levern producerar fett av kolhydrater, men normalt transporteras detta fett till fettdepåer och ansamlas inte enbart runt levern. Så det är inte säkert att du har särskilt höga nivåer av blodfetter.

Rekommendationen är att dra ner på kolhydratintag, inte bara läsken utan även andra kolhydrater och försöka öka andelen kolhydrater till fibrer istället, dvs mer fullkorn och mindre pasta/vitt bröd. Fullkornspasta är dock bättre.

I övrigt så kan du ha normalt fettintag. Det fett som du äter hamnar inte kring levern utan antingen direkt till musklerna som bränsle eller i fettdepåer. Äter man för lite fett så kan man stimulera leverns fettproduktion så därför är det viktigt att följa dietistens råd när det gäller konsumtion av fett.
Citera
2011-09-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutsteg
Men, jag blir paff, utan hepatit och alkohol, det måste vara nåt mer än övervikt, har jag fel?
Väldigt intr av ämnet. mvh
Okej
I tidigare åldrar 18-25,26,27 festade jag på ordentligt ungefär som alla i 20 årsåldern.
Vad det gäller övervikt har jag varit uppe på 95 kg och är 180 cm lång, jag är aktiv i mitt dagliga liv utan att för den delen träna så kanske därför jag inte varit direkt fet någon gång. Mindre "ölmage" nivå i så fall.
Mitt problem borde varit godis, pizza och enorma mängder Coca Cola. Det har jag helt slutat med nu och är nere på 88 kg och väntar för närvarande på läkartid.
Citera
2011-09-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Levern producerar fett av kolhydrater, men normalt transporteras detta fett till fettdepåer och ansamlas inte enbart runt levern. Så det är inte säkert att du har särskilt höga nivåer av blodfetter.

Rekommendationen är att dra ner på kolhydratintag, inte bara läsken utan även andra kolhydrater och försöka öka andelen kolhydrater till fibrer istället, dvs mer fullkorn och mindre pasta/vitt bröd. Fullkornspasta är dock bättre.

I övrigt så kan du ha normalt fettintag. Det fett som du äter hamnar inte kring levern utan antingen direkt till musklerna som bränsle eller i fettdepåer. Äter man för lite fett så kan man stimulera leverns fettproduktion så därför är det viktigt att följa dietistens råd när det gäller konsumtion av fett.
Hej
Vill börja med att säga att du verkar vara en vänlig person som ofta ger andra flashbackare goda råd (i många trådar). Heder för det!
Kan du förklara lite mer hur du menar med: "Äter man för lite fett så kan man stimulera leverns fettproduktion..."
Har nu dragit ner på ALLT fett, men det kanske är fel!?
Har pratat med dietist över telefon och hon menade att har du gått helt från dricka & godis är mycket vunnet. Sen kunde hon bara uttala sig generellt då hon inte sett min journal än.
Citera
2011-09-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgholm
Jag har haft samma problem sedan jag först kontrollerade mig (15 år sedan nu). Inte roligt. I är alla byggda olika. Några lite sämre
Hej
Hur står det till med dig nu då? Har du kommit ifrån dina problem? Hur gjorde du i så fall då?
Citera
2011-09-30, 12:36
Medlem
Jag fick för några år sen diagnosen Cirros.
180cm, 75kg och varken röker eller dricker.
Cyklar mest, men har en liten "pepsimage".

Det upptäcktes tidigt av en slump, så den
utvecklades inte så mycket att man kunde
se vad som var orsaken.

Fast jag misstänker kemikalier.

Käkar Ursofalk vilket hjälper, mår bättre idag.
Citera
2011-10-01, 00:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Kan du förklara lite mer hur du menar med: "Äter man för lite fett så kan man stimulera leverns fettproduktion..."
Har nu dragit ner på ALLT fett, men det kanske är fel!?
Har pratat med dietist över telefon och hon menade att har du gått helt från dricka & godis är mycket vunnet. Sen kunde hon bara uttala sig generellt då hon inte sett min journal än.

i princip är det så att om kroppen tror att det är svält på gång så kan den stimuleras att försöka bygga och skapa fett av det man äter. Det är därför det ofta är så svårt att gå ner i vikt. Motion brukar ofta hjälpa eftersom kroppen då istället koncentrerar sig på att bygga upp och underhålla muskler än bygga fettlager.

Naturligtvis skall du minska på allt fett, men inte utesluta fett helt och hållet. Man mår bäst av en bra mix och det är också de råd du kommer att få från dietisten. Exakt vilka råd du får beror lite på om diestisten följer de senaste rönen eller ej.
Citera
2011-10-01, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutsteg
Men, jag blir paff, utan hepatit och alkohol, det måste vara nåt mer än övervikt, har jag fel?
Väldigt intr av ämnet. mvh

Tyvärr har du fel. Visst bör man utesluta ovanstående men det räcker gott med övervikt och metabolt syndrom med allt vad det innebär. Är du intresserad benämns tillståndet Non-alcoholic steatohepatitis, NASH.

http://www.uptodate.com/contents/pat...hepatitis-nash
Citera
2011-11-04, 00:49
Medlem
Okej. Till er som är intresserade att veta hur det går.
Har nu gått ner 13 kg och minskat midjemåttet från 102 till 95. Alla prover visar bra utom "fettleverprovet". (det tar mycket längre tid att få ner det fettet än det "på" kroppen) Min läkare säger att det är ganska vanligt i vår del av världen. (tydligen Ryssland/Finland/Sverige/Kanada) 1 på 5 har problemet. I USA är det b e t y d l i g t högre frekvens....
Anledningen att jag blev kallad till läkare var för att få hjälp med att förebygga risken att få diabetes och hjärt/kärl sjukdommar i framtiden. Skall på 2 st uppföljande provtagningar under nästa år och jag får remiss till dietist då det efter nu ca 2 månader är SKITsvårt att hålla dieten. I början gick det bättre då man blev skraj av röngtenresultatet.
Till er alla: Håll koll på era midjemått, det är det fettet som är farligt!
Citera
2011-11-04, 08:34
Medlem
Citat:
Till er alla: Håll koll på era midjemått, det är det fettet som är farligt!
Trevligt att höra att det går åt rätt håll, hoppas det håller i sig!

Och ja, det jag citerar ur ditt inlägg är helt sant. Att väga säg, räkna ut BMI är i princip ointressant. Midjemåttet är mycket viktigare indikator på hälsan.
Infettning av midjan, och även organen innanför, är farligt, påverkar starkt risken för hjärt-kärl-sjukdomar och diabetes exempelvis.

Midejmått
Kvinnor
Under 80 centimeter = Bra
Mellan 80-88 centimeter = Se upp
Över 88 centimeter = Hälsorisk

Män
Under 94 centimeter = Bra
Mellan 94-102 centimeter = Se upp
Över 102 centimeter = Hälsorisk

Källa Toppform
Citera
2011-11-04, 14:30
Medlem
Bra att det går åt rätt håll, grattis.

Jag tror konditionsträning, löpning med mera, är minst lika viktigt som kosten. Försök hitta en träning du trivs med och ta det försiktigt i början. Även om det känns tungt i början så tänk på att det antagligen känns mycket lättare efter några månaders träning.
Citera
2011-11-04, 17:21
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Alla prover visar bra utom "fettleverprovet"

Citat:
Har pratat med dietist över telefon och hon menade att har du gått helt från dricka & godis är mycket vunnet.

Jag är ganska säker på att din fettlever beror på ett för högt intag av fruktos (som är 50 % av sackaros, strösocker). Fruktos fyller på leverglykogenet, och blir sedan fett som lägger sig runt levern.

Glukos och stärkelse fungerar visso på samma sätt, men då när glykogendepåerna är helt fulla, och man fortsätter trycka i sig kolhydrat, vilket är sällsynt att man gör.

Trevligt att du är på rätt väg!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in