Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-26, 18:31
  #1
Medlem
Euforins avatar
Skulle behöva lite hjälp här! Har en Ford Focus 06a med en vanlig Radio 6000CD.
Har använt en FM sändare för att spela musik från iPhonen direkt i "radion" men tycker det fungerar dåligt och den gick precis sönder så jag tänkte testa annat nu!
På Radion finns en "AUX"-knapp som inte används och efter att monterad ut radion så ser jag att alla kablar är framdragna till handskfacket där det i vissa modeller sitter ett uttag. Det är 3 kablar som går till en liten kontakt. Vill inte klippa i några kablar så jag beställde AUX-uttaget på bilia, kostar 70:- (fattar inte varför dom drar fram alla kablar utan att sätta dit uttaget, tar nog längre tid att dra kablarna mot va de skulle tagit att sätta dit uttaget..)
De enda jag behöver göra är sen att borra ett hål där uttaget är tänkt att sitta inne i handskfacket och montera dit uttaget.. MEN.. Jag vill ha uttaget under radion där det sitter en tom bricka!
Denna killen här har gjort det lite mer avancerat än vad jag hade tänkt mig
http://web.mac.com/zifnab/Visteon_60...n_a_C-Max.html

De jag tänker mig är att jag sätter dit AUX-uttaget innanför handskfacket, sätter in en kortare 3.5mm hane-hane kabel (fortfarande bakom handskfacket) som sedan går till en 3.5mm hona-hona adapter som jag skruvar dit på den tomma platsen nedanför radion, men var köper jag en sådan adapter? finns det att köpa? Bör inte detta vara det bästa sättet om man inte vill hålla på att klippa i kablar?
__________________
Senast redigerad av Euforin 2011-09-26 kl. 18:33.
Citera
2011-09-26, 18:39
  #2
Medlem
Kalle81s avatar
vet inte vad du köper en sån adapter, men du kan eventuellt fixa en sjölv om du tar sönder två gamla radioapparater/datorer och fixar samman två därifrån
Citera
2011-09-26, 18:43
  #3
Medlem
Euforins avatar
Hm, men hur kopplar man samman ? Kan jag kanske köpa en 3.5mm kabel hane-hane och klippa enda änden och fästa den i en kontakt från en radio? Men måste man löda då?

Annars är detta är något jag hade i tanken
http://www.kabelbutiken.com/adapter-...-5mm-tele-hona
Men den är ju inte tänkt att monteras, klart går väl borra ett hål, trä in den i hålet och fästa den med limpistol?
__________________
Senast redigerad av Euforin 2011-09-26 kl. 18:48.
Citera
2011-09-26, 19:01
  #4
Medlem
Hejsan!
Gjorde en aux installation på min FordFocus -08 i sommras.
Jag hade också tänkt o köra på en egen auxingång och löda lite, men så blev det inte.
Enklast var att gå in till Ford och be de ta hem orginal-aux-ingången, som har rätt kontakt och alltihopa.
Sen är det ju meningen att aux-ingången skall sitta i handsfacket, men det kändes som att under radion var en bättre plats.
Så gå till ford och säg vad du vill ha så tar de säkert hem det (om de inte har det hemma), så får du rätta prylar direkt.
Det enda som krävs är en liten "platta" som du limmar på aux-ingången och passa in i en tom plats under radion.
Inget som behöver lödas eller något, enda som krävs är kanske då en limpistol att få fast allt med.

ps. kabeln som sitter bakom handsfacket är hyfsat enkel att klippa av buntbanden på och trä tillbaka in under radion så att den räcker. (iallafall på min focus -08, borde vara liknande)

blev riktigt bra, och funkar utmärkt.
Citera
2011-09-26, 19:53
  #5
Medlem
Euforins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hpnisse
Hejsan!
Gjorde en aux installation på min FordFocus -08 i sommras.
Jag hade också tänkt o köra på en egen auxingång och löda lite, men så blev det inte.
Enklast var att gå in till Ford och be de ta hem orginal-aux-ingången, som har rätt kontakt och alltihopa.
Sen är det ju meningen att aux-ingången skall sitta i handsfacket, men det kändes som att under radion var en bättre plats.
Så gå till ford och säg vad du vill ha så tar de säkert hem det (om de inte har det hemma), så får du rätta prylar direkt.
Det enda som krävs är en liten "platta" som du limmar på aux-ingången och passa in i en tom plats under radion.
Inget som behöver lödas eller något, enda som krävs är kanske då en limpistol att få fast allt med.

ps. kabeln som sitter bakom handsfacket är hyfsat enkel att klippa av buntbanden på och trä tillbaka in under radion så att den räcker. (iallafall på min focus -08, borde vara liknande)

blev riktigt bra, och funkar utmärkt.

Härligt! Ja jo jag beställde den där Original Aux Ingången! Kostade ju inget, bör ha den om någon dag! Och den tanken slog mig också att den där Aux Ingången kanske kan användas direkt i de tomma hålet under radion! Såg att den satt med två buntband som säkert är dom enda som håller den där!
Förstod dock inte riktigt va du menade med att man skulle limma på Aux-ingången på en platta, tänker du på den plattan/täck-locket som sitter för hålen som inte används? Eller vad använde du för platta? Är inte den Aux - Ingången mycket större än vad en sådan hål är förresten?

Tack för svaret!

ps, en avgift på 400 väntar dock imorgon då jag inte har något lösenord till min radio, känns riktigt segt att betala det för att dom ska slå upp något i en dator.. fast kanske är ford själva som tar avgift?
Citera
2011-09-26, 20:08
  #6
Medlem
Jo ja kände att jag ville behålla "orginal-blindlocket" som sitter brevid fönstervärmarna.
Så jag tog vad jag hade, en skärbräda, styv plast... borrade så att den nya aux-ingången passar samt "försänks" in i plasten, så att inget stack ut.
Sen några lager svart sprayfärg funkade utmärkt.
Lite svårt att förklara men du kommer säkert på nåt bra, om inte annat kanske ja kan göra nån liten guide...

... tråkigt det där med radiokoden, tappat bort det där lilla kortet som koden står på?... fan va dyrt föresten...
Citera
2011-09-26, 20:12
  #7
Medlem
Euforins avatar
Aha, ok.. får ta fram skärbrädan också då och försöka fixa ihop något, annars så kanske jag återkommer och ber dig lite snällt att göra en guide

Japp 400 kostar det, och då var det för att radion redan var ute, normalt går det på 600 sa han.

Vilken lapp förresten? Vet inget om någon lapp! Hm.. Får kolla upp!

Tack igen!
Citera
2011-09-26, 20:22
  #8
Medlem
Vänta såklart med skärbrädan till du fått aux-ingången

Sen så fanns det en liten lapp i den där fodralet där min instruktionsbok o massa papper (försäkringar etc har hammnat). En liten lapp (som ett kreditkort typ) står nåt med "Key-Code" eller nåt sånt. Borde ju följt med bilen, fast är du inte första ägare kanske de inte är du som slarvat bort den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback