2011-10-01, 19:08
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Sobril innehåller substansen bensodiazepin som är beroendeframkallande. Det är anledningen till varför läkare ska vara mycket restriktiv med att skriva ut såna mediciner. Drabbas man av tillvänjning vilket man gör tids nog så ökar ens tolerans vilket du gjort och detta misstänker nog din läkare och inte vill ge dig mer, med all rätt, utan hitta alternativ.
KBT är det bästa du kan bli erbjuden, piller bara dämpar besvären. Atarax kan hjälpa dig tills du lärt dig kbt-övningarna. Även meditation innan flygningen och annat som ger dig ångest, kommer hjälpa dig.
Citera
2011-10-01, 19:11
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energidricka
Dem frågar mig varje gång jag hemtar ut Sobril om jag vill ha Atarax ist och att det ger samma effekt som Sobril. Så varför säja att det är ångestdempande om det inte är det? Dom på apoteket borde ju veta sånt?

Du blandar ihop namnen, Atarax har helt skilda substanser än Sobril. Apoteket skulle aldrig göra en sån tabbe, det är riktigt tjänstefel i så fall.
Oxascand är samma typ som Sobril.

Läs mitt svar till TS.
Senast redigerad av SkitArgDuva 2011-10-01 kl. 19:14.
Citera
2011-10-01, 19:13
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Dem frågar mig varje gång jag hemtar ut Sobril om jag vill ha Atarax ist och att det ger samma effekt som Sobril. Så varför säja att det är ångestdempande om det inte är det? Dom på apoteket borde ju veta sånt?

Jag har tror det är sämre än sobril. Är iaf inte samma sak. därför som jag inte ville byta
Citera
2011-10-01, 19:19
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Sobril innehåller substansen bensodiazepin som är beroendeframkallande. Det är anledningen till varför läkare ska vara mycket restriktiv med att skriva ut såna mediciner. Drabbas man av tillvänjning vilket man gör tids nog så ökar ens tolerans vilket du gjort och detta misstänker nog din läkare och inte vill ge dig mer, med all rätt, utan hitta alternativ.
KBT är det bästa du kan bli erbjuden, piller bara dämpar besvären. Atarax kan hjälpa dig tills du lärt dig kbt-övningarna. Även meditation innan flygningen och annat som ger dig ångest, kommer hjälpa dig.
Kan man verkligen bli det om man äter så sporadiskt ? Varje gång det är lång tid mellan tabletterna, ofta över en månad borde väl få ner toleransen till noll igen?
Citera
2011-10-01, 19:38
Medlem
Energidrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Du blandar ihop namnen, Atarax har helt skilda substanser än Sobril. Apoteket skulle aldrig göra en sån tabbe, det är riktigt tjänstefel i så fall.
Oxascand är samma typ som Sobril.

Läs mitt svar till TS.

Nej är 100% säker, jag får frågan om att antingen ta Atarax eller Sobril när jag går til apoteket, och när jag frågade om vad det var så var det samma läkaremedel och ger samma effekt bara att det är ett nytt och billigare medesin som är mindre beroendeframkallande.

Men om sobril är så beroende varför tar dom inte bara bort det medelet i sobrilen som gör dig beroende?
Citera
2011-10-01, 19:39
Medlem
Energidrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evelin733
Kan man verkligen bli det om man äter så sporadiskt ? Varje gång det är lång tid mellan tabletterna, ofta över en månad borde väl få ner toleransen till noll igen?

Beror på hur lenge du har ätit dom, om du har ätit benso i ca 10 år så kan det ta flera månader innan du når 0 igjen.
Citera
2011-10-01, 19:47
Medlem
Citat:
Nej är 100% säker, jag får frågan om att antingen ta Atarax eller Sobril när jag går til apoteket, och när jag frågade om vad det var så var det samma läkaremedel och ger samma effekt bara att det är ett nytt och billigare medesin som är mindre beroendeframkallande.

Men om sobril är så beroende varför tar dom inte bara bort det medelet i sobrilen som gör dig beroende?
?

OnT: Det är ofta en smaksak hos läkaren om de vill ge dig bensodiazepiner eller antihistaminer, vissa förspråkar benso eftersom det har en bevisat bra klinisk effekt. De som föredrar antihistaminer tycker att benso är beroendeframkallande och att det därför säkrare att använda t.ex. prometazin (lergigan) eller hydroxizin (atarax). Dock skulle jag gissa på att din läkare svängt lite i frågan eftersom att du tagit preparat under så lång tid nu, och du har uppenbarligen inte blivit bättre. Därför att det bättre om du väljer att gå på KBT då du behandlar roten till problemet och inte bara symtomen vilket du gör med bensodiazepiner.
Citera
2011-10-01, 19:48
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Beror på hur lenge du har ätit dom, om du har ätit benso i ca 10 år så kan det ta flera månader innan du når 0 igjen.

Men jag äter ju aldrig dagligen. Hur kan det ta flera månader då? Det låter ju helt sjukt?!?

Jag äter alltså nästan bara när jag flyger. I snitt kanske 2 gånger per månad. Flera månader noll gånger. Någon enstaka månad flyger jag mycket och då blir det kanske 8-10 gånger, men det kanske händer två månader per år.

Kan man verkligen få någon toleransökning av det eller nåt beroende?

Jag kan fatta att man blir lite psykiskt beroende, för det ger ju så¨bra hjälp, men något annat måste ju vara omöjligt?
Citera
2011-10-01, 19:51
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
?

OnT: Det är ofta en smaksak hos läkaren om de vill ge dig bensodiazepiner eller antihistaminer, vissa förspråkar benso eftersom det har en bevisat bra klinisk effekt. De som föredrar antihistaminer tycker att benso är beroendeframkallande och att det därför säkrare att använda t.ex. prometazin (lergigan) eller hydroxizin (atarax). Dock skulle jag gissa på att din läkare svängt lite i frågan eftersom att du tagit preparat under så lång tid nu, och du har uppenbarligen inte blivit bättre. Därför att det bättre om du väljer att gå på KBT då du behandlar roten till problemet och inte bara symtomen vilket du gör med bensodiazepiner.

Jag vill inte det
Citera
2011-10-01, 19:59
Medlem
Du vill inte vad? Sluta ta sobril eller gå till KBT?
Citera
2011-10-01, 20:06
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evelin733
Skrev du inte att du behöver något starkare? Det är det tydligaste tecknet på tillvänjning.
Citera
2011-10-01, 20:11
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Du vill inte vad? Sluta ta sobril eller gå till KBT?

Främst inte KBT. Sluta ta sobril kan jag tänka mig såklart, men det känns lite jobbigt då att flyga. Jävligt jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in