2011-10-03, 19:34
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Du vet, Evelin, jag har anmrkt p Duvas vrderingar genom den hr trden, men samtidigt s r hon sund och hjlpsam i mina gon. Grejen r den ocks att jag inte har velat tolka in s mycket i dina svar, utan om man ter nn gng vid sidan om ( vilket ju nd kanske framgr ), s tycker jag det r ok. Men Duvas fruntimmer-intuition har kanske ngot rtt, om du brjar med sn hr attityd?:

Sen s skulle jag fortfarande inte g p KBT om jag inte knner fr det till 100%, inte skert att snt dr funkar alls. Och jag tror fortfarande att du kan ta lugnande tabletter, men din attityd till dom r jag mer tveksam. Frst och frmst:

Ruset kan du glmma efter en viss tid ( jag vet att Duva sger att du tit i nrmare 10 r ). Men ruset tas nd bort ver tid.

Det dr med "guldkant" och "jag mr ju inte s dligt i utgngslget" lter heller inte positivt. ( jag vet jag mrker ord nu, men sdr kan du ju absolut inte sga till nn doktor ialla fall, men det vet du ju sjlv.... )

Du br anvnda tabletterna till endast flygning tycker jag, d kommer det att funka. Om du kan hlla det, s r det inga problem. Om du har panikattacker annars ocks, s fr du vl ta oftare eller testa nt annat alternativ. Det finns ju dessa SSRI ocks, vet inte om du ter snt? Jag har en stor avigsida mot sn medicin, men jag tvingas ju ta det sjlv mot depression ( ska funka mot panikattacker ocks ) s jag ska kanske inte sga s mycket om det.

Jag har inga panikattacker annars n nr jag flyger. Och ingen depression heller. S jag kan klara min vardag bra utan piller knner jag. Men det betyder ju inte att jag fr det jmt mr bra ven om jag kanske numera utt sett ser ut att gra det.

S lnge jag kan minnas har jag haft en grym ngest som bara ligger och lurar men som jag alltid tryckt undan (s knns det fast det kanske lter dumt). En stor svart skugga som lurar och som d och d frsker bryta sig ut och som jag alltid stoppat. Antngen med ett jvla supande eller med skrande i armarna eller med att lta andra skta skrandet eller vad man ska kalla det, typ skaffa misshandlande mn eller om inte sna finns till hands tminstone skaffa lite destrukiv sex. Senaste ren har jag lmnat det mesta av snt och istllet sysselsatt tankarna p jobb och fokuserat p jobb och anvnt jobb fr att inte tnka. Det funkar det med, men till och frn kommer ngesten nd, inga panikattacker men en smygande cklig knsla av att tas upp av ett stort svart hl, andnd, hjrtklappning och tankar som mste stoppas p ngot stt. Jag brukar ibland, inte alltid, i sna lgen ta ngon enstaka sobril.

Det r det jag menar med guldkant. Det r s jvla sknt att f m bra. Och jag tror inte det r skadligare n alkohol i det lget. Det handlar om enstaka gnger per r. Och visst, jag mr inte s dligt i utgngslget s jag mste ha piller de gngerna, jag fixar utan. Kan trycka i mig nt kg choklad om inte annat s knns det iaf lite,lite bttre. Det r allts inget allvarligt eller ens i nrheten av s hemskt som attackerna nr jag flyger. Men nd sknt att ngon gng ibland f slippa.Jag vill kunna unna mig det. Jag tar inte sobril hemma bara fr att f kul eller nt, har inte ens den erfarenheten av effekten, fr mig r den iaf inte sn frmst? Och jag gillar iofs ruset, men det r inte heller det jag frmst r ute efter nr jag enstaka gnger de senaste ren tagit sobril hemma.

Men mest viktigt r det fr mig att ha till flyget. Men det r s sknt att veta att det finns ngra hemma. Oftast tar jag inte nd, fr lite halvngest har vl de flesta dagligen. Jag tar inte ens varje gng ngesten r lite strre, men ngon gng ibland.

Sjlvklart sger jag inget om guldkanter och snt till lkaren
Senast redigerad av evelin733 2011-10-03 kl. 19:56.
Citera
2011-10-03, 19:41
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Grejen r ju bara att snt hr r lite komplext. I princip s mste mnga av oss ta lugnande tills det tar stopp, du kanske inte har testat dina grnser nog nnu? Sen nr man nr den dr grnsen eller botten eller vad man vill kalla det, s ser man allt med lite nya gon, och brjar helt pltsligt bli mer restriktiv med tabletterna, eller s slutar man helt som i Duvas fall. Du frstr ju sjlv detta teoretiskt, men man mste nog uppleva det sjlv, och frst hur lugnande tabletter verkligen fungerar. Nu vet ju inte jag hur mycket du ter vid sidan av flygningarna, det har jag inte med att gra heller.

Men vissa mste ta, s r det bara.

Jag mste oftast gra saker till det tar stopp och jag ntt MIN botten. Eller frr var jag sn. Nu har jag mer diciplin och mr bttre och har en vilja att leva ven om ett r. Snt sket jag i frr och d var det bara att rusa in i all skit man kunde hitta s mycket och hrt och fort som mjligt. S r det inte nu.

Nr det gller sobrilen har jag inte en plan i helvetet att n botten, ven om det skert vore det bsta fr mig, d kunde jag suga jrnet ur just detta och iaf en period bara m bra och sen lmna det bakom mig efter att ha sett negativa sidor. Men eftersom det verkar rtt jobbigt att ta sig frn den botten s r det inget alternativ alls.

S istllet blir det ta vid flygning och kanske unna mig ngon gng d och d att f m bttre n jag annars skulle gjort just d. Jag r ganska sker p att det kommer funka. Iaf funka om lkaren vill ge mig tabletter annars funkar det ju smre.
Senast redigerad av evelin733 2011-10-03 kl. 19:45.
Citera
2011-10-03, 22:39
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Fr DIN del hoppas jag att du inte fr mer benso, det kan lta taskigt men ju mer du skriver ju mer vertygar du mig om att jag har rtt. Du mr uppenbarligen inte bra psykiskt i tanke p ditt sjlvskadebeteende och ngesten ven utanfr flygplanet. Be om en remiss till psykiatrin istllet dr du kan f mer skrddarsydd hjlp.

Du r motsgelsefull i dina inlgg, ena meningen r du inte beroende och andra meningen vill du ha dom som en guldkant i tillvaron, rent pundarsnack faktiskt. Ta dig i kragen och inse att du behver ngon form av hjlp.

Det r ltt att sitta och sga att man ska sluta i tid osv, men nr man vl r dr s kan man inte. Du kan inte sluta med dom nu rent mentalt, hur ska det g d ven din kropp kommer krva dom?

Frvrigt kan jag ocks sga att jag var helt emot kbt frut, det lt flummigt och obeprvat men jag gav det en chans samma som jag gjort med annat jag haft frutfattade meningar om och det har hjlpt mig enormt.

Idag hade jag frresten en attack som jag bara arbetade mig igenom med mina verktyg, ren lycka varje gng man gr det.
Senast redigerad av SkitArgDuva 2011-10-03 kl. 23:10.
Citera
2011-10-03, 23:12
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Fr min del hoppas jag att du inte fr mer benso, det kan lta taskigt men ju mer du skriver ju mer vertygar du mig om att jag har rtt. Du mr uppenbarligen inte bra psykiskt i tanke p ditt sjlvskadebeteende och ngesten ven utanfr flygplanet. Be om en remiss till psykiatrin istllet dr du kan f mer skrddarsydd hjlp.

Du r motsgelsefull i dina inlgg, ena meningen r du inte beroende och andra meningen vill du ha dom som en guldkant i tillvaron, rent pundarsnack faktiskt. Ta dig i kragen och inse att du behver ngon form av hjlp.

Det r ltt att sitta och sga att man ska sluta i tid osv, men nr man vl r dr s kan man inte. Du kan inte sluta med dom nu rent mentalt, hur ska det g d ven din kropp kommer krva dom?

Frvrigt kan jag ocks sga att jag var helt emot kbt frut, det lt flummigt och obeprvat men jag gav det en chans samma som jag gjort med annat jag haft frutfattade meningar om och det har hjlpt mig enormt.

Idag hade jag frresten en attack som jag bara arbetade mig igenom med mina verktyg, ren lycka varje gng man gr det.

Sjlvskadebeteendet var fr flera r sen. och jag har ingen riktig ngest utanfr flygande. Inte nt som r ens i nrheten av flygngesten. Mest bara en halvngest som kommer och gr och nstan hela tiden ligger i bakgrunden svagt iaf. Jobbig iofs men hittills har det ju aldrig blossat upp helt (som det ibland knns som att det ska gra. jag inbillar mig att det finns en stor jvla sammanbrottsngest som vntar p att slppas ut, fast det lter sjukt
Men eftersom det inte sker s mr jag ju verlag helt ok.

r det pundarsnack bara fr att jag skrev ordet guldkant? Det var kanske ett lite konstigt ordval, menade bara att det r trevligt att kunna kurera sig ibland om man mr dligt. och hlsosammare att gra det m medicin n med alkohol eller knivar .

Jag vet inte hur jag skulle fixa om kroppen krvde benso . Antagligen dligt. Men min tanke r ju inte att ngonsin hamna i det lget.

Brjar fundera lite p om jag r naiv. vet inte. Jag knner ju nd att jag ltt fixar att inte ta mer piller n nu.

Det r imponerande med dina attacker. Verkar ju vrre n mina och mina knns d inte botningsbara alls.
Om ngot ftt mig iaf lite sugen p kbt s r det du. Eller sugen r jag inte alls gr jag tror inte riktigt det funkar p mig och s knns det som att det isf tar 15 r minst och s vill jag helst ha kvar sobrilen. Men en liten gnutta nyfiken p kbt har jag blivit av det du skriver.
Citera
2011-10-03, 23:16
Medlem
evelin733s avatar
Gr kbt bara ut p att prata om saker som berr flygrdslan eller grvs det i annat ox?
Senast redigerad av evelin733 2011-10-03 kl. 23:20.
Citera
2011-10-04, 07:04
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evelin733
Gr kbt bara ut p att prata om saker som berr flygrdslan eller grvs det i annat ox?

Inser att jag nog hamnat en bit off-topic med KBT. Kanske bst att ta det i annan trd, startar en fr jag har faktiskt blivit lite nyfiken p kbt. Men r fortfarande inte sugen p det iofs.

Du fr grna svara dr nd. r ju som imponerad ver att du verkar fixa 1000 ggr vrre attacker n mina och utan benso frivilligt
Citera
2011-10-05, 13:25
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Du bestmmer sjlv vad du vill bertta men fr att f maximal hjlp s br du bertta allt som har med flygrdslan att gra, ven om det ligger lngt borta i tiden.

Om du nu ska ge det en chans, s se till att du fr gra det via psykiatrin, dr r dom mest kunniga. I ett senare skede kan du ocks om du vill f prata om dina andra problem som bidragit till dina skadebeteende, allt jobbigt br man prata om och lra sig hantera fr att minska risken fr terfall. Dom har ju trots allt tystnadsplikt.
Citera
2011-10-05, 13:38
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Sjlvskadebeteendet var fr flera r sen. och jag har ingen riktig ngest utanfr flygande. Inte nt som r ens i nrheten av flygngesten. Mest bara en halvngest som kommer och gr och nstan hela tiden ligger i bakgrunden svagt iaf. Jobbig iofs men hittills har det ju aldrig blossat upp helt (som det ibland knns som att det ska gra. jag inbillar mig att det finns en stor jvla sammanbrottsngest som vntar p att slppas ut, fast det lter sjukt
Men eftersom det inte sker s mr jag ju verlag helt ok.
Eftersom du knner att du vill eller mste ta benso ven nr du inte flyger fr den ngesten s kan du ju inte hantera det och borde isf tala om det fr lkaren, fr allt undanhllande om medicineringen r ett stort tecken p beroende.
Citat:
r det pundarsnack bara fr att jag skrev ordet guldkant? Det var kanske ett lite konstigt ordval, menade bara att det r trevligt att kunna kurera sig ibland om man mr dligt. och hlsosammare att gra det m medicin n med alkohol eller knivar.
Ditt sett att resonera r som en pundare, inte just ordvalet. Urskta om jag lter vass men vill verkligen f dig att frst vidden av det hr.
Citat:
Jag vet inte hur jag skulle fixa om kroppen krvde benso . Antagligen dligt. Men min tanke r ju inte att ngonsin hamna i det lget.
Man kan inte styra om man ska bli bereonde eller inte om man ter benso s som du gr. Tids nog ramlar man dit, och det har du uppenbarligen redan gjort.
Citat:
Brjar fundera lite p om jag r naiv. vet inte. Jag knner ju nd att jag ltt fixar att inte ta mer piller n nu.
Dags att bevisa det d, eller ja att till och med bara ta den doseringen du ska, nr du vl flyger.
Citat:
Det r imponerande med dina attacker. Verkar ju vrre n mina och mina knns d inte botningsbara alls.
Om ngot ftt mig iaf lite sugen p kbt s r det du. Eller sugen r jag inte alls gr jag tror inte riktigt det funkar p mig och s knns det som att det isf tar 15 r minst och s vill jag helst ha kvar sobrilen. Men en liten gnutta nyfiken p kbt har jag blivit av det du skriver.
Det gr bara man vill, och r man inte slav under tabletterna s vill man hitta sundare metoder till att kunna hantera problemen fr att senare bli helt fri dom. Om jag kan s kan du Evelin!
Citera
2011-10-05, 17:47
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Du bestmmer sjlv vad du vill bertta men fr att f maximal hjlp s br du bertta allt som har med flygrdslan att gra, ven om det ligger lngt borta i tiden.

Om du nu ska ge det en chans, s se till att du fr gra det via psykiatrin, dr r dom mest kunniga. I ett senare skede kan du ocks om du vill f prata om dina andra problem som bidragit till dina skadebeteende, allt jobbigt br man prata om och lra sig hantera fr att minska risken fr terfall. Dom har ju trots allt tystnadsplikt.

Det finns ju inte s mkt som har med flygrdslan att gra. Jag var med om en otck flygresa och sen hade jag panik nsta gng, och alla gnger efter det, frutom nr jag tit sobril.

Ja om det ska bli nt s vill jag g via psykiatrin, eller jag vill g till ngon som r psykolog eller nt. Inte till en sjukskterska eller kurator. Fast det kanske man inte fr vlja. Men min lkare verkar ju s p om det hr med terapi s han kanske gr med p att remittera dit man vill om jag nu gr med p ett frsk.

"Felet" r att jag har inga andra problem, bara i skallen. Det finns inget srskilt som hnt mig som jag kan se som orsak till att jag har smngest som ligger och pyr hela tiden. Har accepterat att det bara r s, och det r ju inget som frstr livet eller pverkar livet s som ngestattacker gr.

Citat:
Eftersom du knner att du vill eller mste ta benso ven nr du inte flyger fr den ngesten s kan du ju inte hantera det och borde isf tala om det fr lkaren, fr allt undanhllande om medicineringen r ett stort tecken p beroende.
Ditt sett att resonera r som en pundare, inte just ordvalet. Urskta om jag lter vass men vill verkligen f dig att frst vidden av det hr.
Man kan inte styra om man ska bli bereonde eller inte om man ter benso s som du gr. Tids nog ramlar man dit, och det har du uppenbarligen redan gjort.
Dags att bevisa det d, eller ja att till och med bara ta den doseringen du ska, nr du vl flyger.
Det gr bara man vill, och r man inte slav under tabletterna s vill man hitta sundare metoder till att kunna hantera problemen fr att senare bli helt fri dom. Om jag kan s kan du Evelin!

Jag knner ju inget mste att ta benso nr jag inte flyger, men eftersom de nu finns och ger s bra effekt s vljer jag att ta dem ibland. Det har ju inte s mkt med flygrdslan att gra tror jag? Och sen knns det ju som att om jag nmner snt fr en psykolog s rapporterar han det till min lkare? Eller?

Det kan ju inte vara mjligt att ALLA som ter bensopreparat p recept, d och d, frr eller senare fastnar? Isf skulle det ju inte skrivas ut snt i sna situationer.

Jag kan ju inte ta bara den doseringen som jag ordinerats nr jag flyger fr den r ju fr liten, isf undviker jag hellre att flyga helt. Men visst hller jag med om att det bsta ju r att lsa sina problem s sunt som mjligt. Och ok, om kbt funkar s r det vl ett sunt stt att lsa flygandet. De f ggr jag tar tabletter utanfr flygandet s tycker jag att av alla mer eller mindre osunda alternativ s knns tabletter sundast. De skadar mig mkt mindre n tidigare stt jag haft att dva bort ngest p. Iofs har jag ju numera mindre ngest n frr s det gr vl att gra ingenting alls ox, bara trycka tillbaka det stora svarta hlet dr det kommer frn eller nt. Men det gr ju inte komma ifrn att det r mkt trevligare att slippa m dligt.

Men jag knner mig ganska frvirrad nu. Vet inte hur man ska gra. Jag vill ju helst ta som jag gr resten av livet. Ingen skada med det alls tycker jag. Men om det nu r s ltt att fastna r det ju kanske ngot som nd mste sluta frr eller senare, jag har liksom inte tnkt fastna i nt. Eller s mste det sluta pga lkaren, antagligen r det ju s det blir.

Och kbt som jag aldrig ens vervgt knns p ett stt lite som ett alternativ efter att ha hrt dig. Samtidigt som jag inte alls r sugen p det p ett stt och samtidigt som jag grna vill ha kvar mina tabletter. Och d kommer ju tanken om det kanske nd r s att strsta hindret mot kbt r att jag vill ha kvar mina tabletter som ngon skrev. Det r ju inte s bra isf, men jag knner inte att det r s, utan jag knner mig mest rtt skeptisk mot att det skulle kunna bota flygrdsla.

h jag vet inte
Men iaf fr man ju ngest av lkaren och hans tjat. Och det knns som att jag mste gra nnting, Och spontant vill jag ju helst gra nnting som ger mig piller i en mngd som rcker och som inte r som lkarens miniordination. Kbt lockar mindre. Och just nu knns det som att jag knappt vgar boka ngon flygresa heller fr den stora piller restritkionen som verkar vara p g....

Tack iaf fr att du vckt lite tankar hos mig, det skadar skert inte.
Citera
2011-10-05, 22:30
Medlem
evelin733s avatar
Citat:

Jag tnkte idag att det kanske r lsningen: att brja ta ordinerad dos. Kanske lkaren inte blir s tjatig om kbt om pillrena rcker lngre tid. Iaf s har jag testat det ikvll. ;Min ordinerade dos r 1-2 tabl s jag har tagit 2 st. Men knner ju inte av ngot alls ungefr, s inte en chans att jag kan flyga p s lite (och d har jag ven testat nu att ta lite alkohol till det fr att om mjligt f mer effekt)

Frgan r om det fr evigt r s att jag inte fixar att flyga p hans dos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in