• 1
  • 2
2011-09-24, 20:53
Medlem
Kollar man stek-recept på internet finns det en del olika varianter på tillagandet och inte bara smaksättningen.
Gemensamt för de flesta recept är att först bryna steken och sen över i något annat kärl, men här är det som det skiljer sig
  • Stekgryta med lock, tillsätt lite vätska, in i ugnen
  • Stor gryta med lock, tillsätt lite vätska, sjuds på spis
  • Ugnsform, utan vätska, in i ugnen

Vilken metod föredrar ni och varför? Vad blir egentligen skillnaden?
Om steken sjuds på spisen eller i ugnen borde väl inte göra så stor skillnad, men att lägga den på en plåt utan vätska borde ju ge ett annat resultat.

Krispigare yta på en plåt? Torrare?

Föredrar ni olika metoder beroende på vilken stek ni lagar? Oxe, kalv, svin eller vilt?
Citera
2011-09-24, 21:07
Medlem
prinsessanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikio
Föredrar ni olika metoder beroende på vilken stek ni lagar? Oxe, kalv, svin eller vilt?

Ja, det gör jag absolut. Vad hade du tänkt dig?
Citera
2011-09-24, 21:12
Medlem
Mest aktuellt för tillfället är nog kalv, vi hade en livlig diskussion på jobbet om hur den skulle tillagas, där alla förespråkade olika metoder, och det slutade med att det inte blev nån stek alls!
Citera
2011-09-24, 21:48
Medlem
Dirges avatar
Jag kör uteslutet i järngryta med lock på spisen och spär på med kalvfond och lite bryggt kaffe med en skvätt grädde i o det blir en jäkligt god sky att göra sås på.
Citera
2011-09-25, 15:45
Medlem
Varför föredrar du den metoden då? Har du provat att slänga in den på en plåt i ugnen och märkt någon skillnad, eller är det tradition?
Bara för att få fantastiskt sky att göra sås på?

Inte menat spydigt alltså utan är intresserad av skillnaderna.

Kör man i stekgryta med lock kanske man kan köra med högre temperatur i ugnen och det går snabbare? Köttet brässerar och blir bra fast ugnen kanske är lite för varm?

Förutsätter att på ugnsplåt behöver steken lågtemperaturstekas för att få ett bra resultat.
Citera
2011-09-25, 16:07
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Varför föredrar du den metoden då? Har du provat att slänga in den på en plåt i ugnen och märkt någon skillnad, eller är det tradition?
Bara för att få fantastiskt sky att göra sås på?

Inte menat spydigt alltså utan är intresserad av skillnaderna.

Kör man i stekgryta med lock kanske man kan köra med högre temperatur i ugnen och det går snabbare? Köttet brässerar och blir bra fast ugnen kanske är lite för varm?

Förutsätter att på ugnsplåt behöver steken lågtemperaturstekas för att få ett bra resultat.

Bara ren tradition förmodar jag men vill gärna få en god sky till steken och som det är nu känner jag inget sug efter att bara ugn steka.
Citera
2011-09-25, 16:54
Medlem
christerys avatar
Köp 3 frusna kycklingar, tillaga dom med samma kryddning på dessa olika sätt. Alla fungerar, men till vissa köttsorter passar vissa processer bäst. Snabb/långsam tillagning omvandling av kollagen eller bindväv till... osv.. jag fattar inte men man gör som man brukar.

Du glömde att laga stek i glöd (stenåldersstek). Jag har inte receptet på det men bror min gjorde det i stugan tydligen. Häv steken inpackad i folie (stenålder?) och täck med glöd. Vänta x antal timmar och gräv upp

Vet inte om man ska elda ovanpå under tiden.
Citera
2011-09-25, 19:33
Medlem
dePauls avatar
Bästa sättet är diskutabelt lågtemperaturtillagning alt. Sous Vide.

Det gängse förfaringssättet är att först binda ihop köttet, ge det en fin yta, salta, peppra (kanske späcka) samt köra in den Sous Vide maskin. Det diskuteras huruvida vakuumeffekten hjälper till att ge köttet en mörare konsistens. Det finns spaltmetrar att läsa i ämnet.

Hur som helst, min röst går till Sous Vide.

~Paul~
Citera
2011-09-26, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bästa sättet är diskutabelt lågtemperaturtillagning alt. Sous Vide.

Det gängse förfaringssättet är att först binda ihop köttet, ge det en fin yta, salta, peppra (kanske späcka) samt köra in den Sous Vide maskin. Det diskuteras huruvida vakuumeffekten hjälper till att ge köttet en mörare konsistens. Det finns spaltmetrar att läsa i ämnet.

Hur som helst, min röst går till Sous Vide.

~Paul~

Absolut en intressant tillagningsmetod, och visst finns det relativt billiga maskiner att köpa också. Men inget som finns på plats till steken på fredag tyvärr.

Om du nu var tvungen att välja mellan de metoder jag angav, som enligt snabb googling och diskussion på jobbet är vanliga.
Hur skulle du då tillaga, kalv, svin respektive ox-stek?

Inte för att jag menar att sätta press på att du måste svara, men jag är verkligen nyfiken.

På fredag ser det iaf ut som att det blir en nätad kalvstek som bryns och läggs i stekgrytan, lock på, ingen tillsatt vätska, in i ugnen på 80-100°C tills den är färdig. Tyvärr vill vi inte äta kalvstek varje dag i en vecka, annars kunde jag provat massvis med tillagningsmetoder direkt efter varandra, när föregående stek fortfarande är i färskt minne.

Märks om det blir ätbart eller inte!
Citera
2011-09-26, 08:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Absolut en intressant tillagningsmetod, och visst finns det relativt billiga maskiner att köpa också. Men inget som finns på plats till steken på fredag tyvärr.

Om du nu var tvungen att välja mellan de metoder jag angav, som enligt snabb googling och diskussion på jobbet är vanliga.
Hur skulle du då tillaga, kalv, svin respektive ox-stek?

Inte för att jag menar att sätta press på att du måste svara, men jag är verkligen nyfiken.

På fredag ser det iaf ut som att det blir en nätad kalvstek som bryns och läggs i stekgrytan, lock på, ingen tillsatt vätska, in i ugnen på 80-100°C tills den är färdig. Tyvärr vill vi inte äta kalvstek varje dag i en vecka, annars kunde jag provat massvis med tillagningsmetoder direkt efter varandra, när föregående stek fortfarande är i färskt minne.

Märks om det blir ätbart eller inte!
Förstår. Din metod är mycket lämplig. Kalv har ganska neutral smak så därför skulle jag personligen lägga den i marinad innan tillagning.
Den bör dock inte ta över för mycket för då försvinner köttets naturliga karaktär. Jag hade kört på lime/citron, salt, krossad svartpeppar, rosmarin/timjan, en liten mängd vitlökssaft (rives och kramas ur i tygpåse), samt sirap/honung i liten mängd. Vill man snitsa till det ännu mer så kan man ge köttet rökt smak genom att lägga det på en tillsats i en tryckkokare och sota av det med lite te eller valfritt fruktträflis-spån.

Efter marinering hade jag torkat köttet och gett det fin yta för att sedan skicka in i ugnen på låg temperatur, dvs precis som du beskriver. En annan variant är att använda lergryta eller stekpåse (!). Denna trevliga tillagningsmetod är tyvärr kraftigt underskattad. Synd eftersom den lämnar ofta mycket fina resultat. Det blir inte lika bra i aluminiumfolie.

~Paul~
Citera
2011-09-26, 19:24
Medlem
nekers avatar
Ett smidigt sätt är att stoppa in den i ugnen på morgonen och sedan ta ut den när man kommer hem. Jag kör in allt i stekgryta i kall ugn och sedan vrider jag upp till 85 grader. När jag kommer hem från jobbet, 11 timmar senare, är köttet klart. Kryddning efter vad som faller in.

Smidigt när man jobbar och kommer hem sent och inte har lust att laga mat. Det är bästa sättet på vardagarna tycker jag. Helgerna är något annat
Citera
2011-09-26, 22:05
Medlem
Ryttarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neker
Ett smidigt sätt är att stoppa in den i ugnen på morgonen och sedan ta ut den när man kommer hem. Jag kör in allt i stekgryta i kall ugn och sedan vrider jag upp till 85 grader. När jag kommer hem från jobbet, 11 timmar senare, är köttet klart. Kryddning efter vad som faller in.

Smidigt när man jobbar och kommer hem sent och inte har lust att laga mat. Det är bästa sättet på vardagarna tycker jag. Helgerna är något annat

Långlagat är bäst !

Själv kör jag en variant på sk "tjälknöl" eller "tjälknul"
In med frusen stek a' 1,5 kg i kall ugn, vrid upp den till 80 grader och låt stå i 12 timmar.
Nån gång efter ca 4 timmar så är det ide' att ta ut den och gnida in den med exempelvis detta :
¾ msk salt
1 msk hela korianderfrön
1 msk hela gula senapsfrön
1 msk svartpepparkorn
1 msk milt paprikapulver
2 vitlöksklyftor

Sedan tillbaka in i ugnen ca 8 timmar på samma temp som innan.

Gott som fan för att använda rakt språk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in