2015-05-29, 23:38
Medlem
Grankulas avatar
alltså, har hört att eau fraiche ska vara lite taskig Longevity, men ska verkligen lukten försvinna efter 30 minuter typ... köpte min från beautystore för de hade fått rätt bra betyg på prisjakt ändå. Men börjar nästan undra om jag fått en fejk version eller om den vekrligen e så här kass i lukthållbar het? någon med egna erfarenheter ?
Citera
2015-05-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
alltså, har hört att eau fraiche ska vara lite taskig Longevity, men ska verkligen lukten försvinna efter 30 minuter typ... köpte min från beautystore för de hade fått rätt bra betyg på prisjakt ändå. Men börjar nästan undra om jag fått en fejk version eller om den vekrligen e så här kass i lukthållbar het? någon med egna erfarenheter ?
Hur länge en doft varar på en är individuellt. Eau Fraice är inget monster när det kommer till hållbarhet, men räcker åtminstone ett par timmar.
Citera
2015-05-30, 10:51
Medlem
LaCucarachas avatar
Eau Fraiche är som Ritinkin säger ganska svag, inget som direkt monsterprojicerar hela dagen. Det är ju så med många citrusfräscha dofter så att hitta en liknande doft som håller bra är svårt.
Citera
2015-05-30, 11:25
Medlem
irrblosss avatar
Rotade runt lite i min kasse med samples och hittade två - typ halvfulla - samples av L'Antichambres Le Tabac. Nu när jag har full flaska av den så tänkte jag att jag kan dela med mig av mina två samples. En sjukt bra piptobaksdoft enligt mig. Man måste uppskatta tobaksdofter för att få ut något av den. Så finns det någon här som är intresserad så kan jag skicka varsitt rör till två personer som är genuint intresserade (utan kostnad givetvis). Skicka PM om ni är intresserade.
Citera
2015-05-30, 14:36
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Rotade runt lite i min kasse med samples och hittade två - typ halvfulla - samples av L'Antichambres Le Tabac. Nu när jag har full flaska av den så tänkte jag att jag kan dela med mig av mina två samples. En sjukt bra piptobaksdoft enligt mig. Man måste uppskatta tobaksdofter för att få ut något av den. Så finns det någon här som är intresserad så kan jag skicka varsitt rör till två personer som är genuint intresserade (utan kostnad givetvis). Skicka PM om ni är intresserade.
Hur förhåller den sig till Feuilles de Tabac från Miller Harris?
Citera
2015-05-30, 14:49
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Hur förhåller den sig till Feuilles de Tabac från Miller Harris?
Feuilles de Tabac och Le Tabac är mina favoriter när det kommer till tobaksdofter. Feuilles de Tabac doftar mer cigarrr, och mer sofistikerat - friskare och mer komplext. Le Tabac är mer som att sätta näsan i ett paket len och mild piptobak. Det doftar helt enkelt mysigt och är mer en gourmanddoft då den har inslag av äpple och faktiskt lite vanilj tycker jag, även om det inte står i officiella noterna.
Citera
2015-05-30, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
I stort sett alla parfymer innehåller syntetiska ämnen, även de som påstås innehålla naturliga oljor innehåller syntetiska ämnen för att binda ihop dofterna liksom. Går inte göra en bra parfym med enbart eteriska oljor och alkohol. Oavsett hur man blandar dem kommer det dofta hippie om det.

Ja det verkar vara väldigt svårt att få det bra men jag ska pröva vidare. När man köper parfymer runt 500-600 kr så är det ju nästan alltid edt, vilket innebär att den inte kommer lukta så länge. Men det är väl bara att inse att bra parfymer kostar över1000..
Senast redigerad av b87365 2015-05-30 kl. 21:01.
Citera
2015-05-30, 22:01
Medlem
Klopeks avatar
Har alltid gillat armani aqua di gio och brudar säger alltid att jag luktar gott. Provade sedan one in a million pacco raban men gillade inte den, söt och sliskig lukt men brudarna verkar gilla den men själv så var den inget för mig.

Har läst mig till att man ska ha en dagparfym som är lite fräschare/sportig på dagen och på kvällar ska de var en tyngre variant. Men har kört armani aqua di gio både dagtid/kväll ja vilka tillställningar jag ens ska på. Är anledningen till detta att tyngre parfym i lukt håller hela kvällen, eller varför?

Vad tycker ni är en bra kvällsparfym? armani code har jag luktat på och den luktar gott och är mycket tyngre än aqua di gio. Skulle de kunna vara något?

Är det Boss eller armani som gäller nuförtiden som är bäst? finns ju hundratals parfymer att välja på och minst fem parfymer på alla märken känns de som.

Tänkte behålla aqua di gio som dagparfym men skulle behöva tips på bra kvällsparfym.

Menar såklart edt, skrev parfym men ni hajar.
Citera
2015-05-30, 23:16
Medlem
Cameltotems avatar
^

Testa och sampla några av de parfymer som skrivs mest om här i tråden.

Skulle säga det är värt då du lär hitta något du verkligen gillar.
Citera
2015-05-30, 23:40
Medlem
Grankulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Hur länge en doft varar på en är individuellt. Eau Fraice är inget monster när det kommer till hållbarhet, men räcker åtminstone ett par timmar.
jo, beställde sån här 5 ml refiller idag som jag kan ha med mig så jag slipper oroa mig över hållbarheten
Citera
2015-05-30, 23:51
Medlem
SoulAmazins avatar
En fråga - hur kommer det sig att så få parfymtillverkare inte går all-in på projektion och hållbarhet? Finns få saker som stör mig mer än svaga parfymer (tänk sketen citrus/sommardoft som är borta två timmar efter). Varför utgår inte alla företag från A*Men() som "mål" när det kommer till projektion och hållbarhet? De är ju trots allt företag som har vinst i åtanke.
Citera
2015-05-31, 13:17
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
En fråga - hur kommer det sig att så få parfymtillverkare inte går all-in på projektion och hållbarhet? Finns få saker som stör mig mer än svaga parfymer (tänk sketen citrus/sommardoft som är borta två timmar efter). Varför utgår inte alla företag från A*Men() som "mål" när det kommer till projektion och hållbarhet? De är ju trots allt företag som har vinst i åtanke.

Tror inte riktigt det är så det funkar när en parfymör tar fram en ny doft. Allt måste nog blandas perfekt annars luktar det troligtvis inte som det är tänkt. Att skruva upp koncentration osv brukar ju medföra att det luktar annorlunda. Sen tror jag att 99% av alla parfymköpare inte har en aning om hållbarhet, prestanda osv utan bara köper något som luktar gott när dom sprayar på papper på "Kicks" typ.
Troligtvis tjänas det rätt ordentliga pengar utan att behöva tänka maxad prestanda.

Sen finns det ju mängder med niche EdP som håller värdelöst i jämförelse med nån vanlig designer EdT så allt har ju inte med parfymkoncentration att göra heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in