2014-08-25, 14:13
Medlem
Har en del funderingar på att bygga upp en höst/vinterkollektion, tidsfråga innan jag kommer igång med livet nämligen så känns rätt smart att vara förberedd med ett gediget förråd när man kommer igång.

Då funderar jag på vad ni experter som provat det mesta rekommenderar till en seriös höst/vinterkollektion?
Citera
2014-08-25, 15:27
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4870X2
Har en del funderingar på att bygga upp en höst/vinterkollektion, tidsfråga innan jag kommer igång med livet nämligen så känns rätt smart att vara förberedd med ett gediget förråd när man kommer igång.

Då funderar jag på vad ni experter som provat det mesta rekommenderar till en seriös höst/vinterkollektion?
Några att kolla in närmre:
Creed Royal Oud
Tom Ford Tobacco Vanille
Puredistance M
Parfums MDCI Invasion Barbare
Miller Harris Feuilles de Tabac
Acqua di Parma Colonia Intensa
Michael Kors Michael for Men
Dior Fahrenheit Absolute
By Kilian Back to Black
Creed Green Irish Tweed (denna tycker jag är utmärkt till vinter/höst, även om andra ser den som mer vår/sommar)
Chanel Egoiste
Naomi Goodsir Bois d'Ascese
Citera
2014-08-25, 17:18
Medlem
irrblosss avatar
Idag efter hundrafemtio år fick jag mina samples från TPC, varav Creed Spice & Wood var den jag längtade att få testa mest. Har nu haft på den. Öppningen tyckte jag var lite halvtråkig, men sedan - mycket trevlig doft. Finns lite Millesime Imperial-DNA i den tycker jag. Personligen tycker jag att detta är vad MI borde ha varit . Frågan är om den är tillräckligt intressant för att köpa 250 ml-flaskan, just nu känns det inte så. Ska utvärderas mer .

Övriga beställda samples var Jeke från Slumberhouse och Tom Fords Plum Japonais. Ska testas längre fram.
Citera
2014-08-25, 17:20
Medlem
Cameltotems avatar
Sugen man blev att köpa Frapin - L'humaniste. Doftar ju helt otroligt men tycker inte den håller allt för länge på mig.

Någon här som har den?
Citera
2014-08-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Sugen man blev att köpa Frapin - L'humaniste. Doftar ju helt otroligt men tycker inte den håller allt för länge på mig.

Någon här som har den?

Jag, och den håller tyvärr inte länge på huden. Dock riktigt trevlig doft.
Senast redigerad av Ritinkin 2014-08-25 kl. 17:49.
Citera
2014-08-25, 17:50
Medlem
irrblosss avatar
Då har jag testat Tom Fords Plum Japonais. Doftar väldigt Serge Lutens-aktigt. För söt i början, men blir sedan en riktigt mysig doft av... hmm... godis/läsk . Alldeles för feminin för mig, men skulle nog vara fin på en kvinna.

Slumberhouse Jeke doftar nästan som en oud jag beställde från Indien för ett par år sedan. Lite smutsigt, trä (fast det inte finns i noterna) och tobak. Tyvärr är det mer trä än tobak för min del. Påminner även lite om L'Artisans Tea for Two - fast Tea for Two känns som den bättre av de två.

Av dessa tre samples så är nog Creed Spice & Wood den enda som känns intressant nog att eventuellt köpa en flaska av, tyvärr också den dyraste av de tre...
Citera
2014-08-25, 19:02
Medlem
Kumhos avatar
Citat:

Någon här som har den?
Får nog 4-5 h av den men fortfarande en väldigt trevlig doft.
Citera
2014-08-26, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumho
Finns på ebay från 350kr. Verkar vara där eller Amazon som den finns att köpa.

Ja, fast nu undrade jag ju också om parfymvaror.se var grön eller inte...
Citera
2014-08-26, 13:11
Medlem
Nic78s avatar
Citat:

Någon här som har den?

Har en flaska som har använt en del i sommar och jag har, som de flesta andra, tidigare tyckt att den har ganska dålig prestanda men den presterar bättre under riktigt varma förhållanden har jag märkt. Har under några tillfällen haft en hållbarhet på 7-8 timmar på mig nu i sommar, dock ganska hudnära de sista timmarna av livslängden. Riktigt bra doft men inget jag skulle bära under höst/vinter personligen.
Citera
2014-08-27, 00:27
Medlem
Hej, har en fråga angående Le Male! Det är så att jag sedan tidigare hade en Le Male flaska jag hade införskaffat från parfym.se. Jag tyckte den luktade förjävlig, alldeles för mycket alkohol vid början för att sedan tas över av nån blandning av söthet/kryddor och lite mint. Vaniljen var helt frånvarande, och det var just vaniljen hos Le Male jag sedan tidigare hade älskat som var ens anledningen varför jag köpte den.

Nu är det så att jag har fått en till Le Male-flaska i present, och denna gång såg inte flaskan ut som den jag köpte från parfym.se. Den grönblåa färgen är något mörkare och de vita ränderna var bra mycket diskretare än på min gamla flaska, där ränderna ser "påmålade" ut och mer vita. Jag kan liksom känna ränderna när jag rör på den gamla flaskan. På den nya så är ränderna en del av flaskan, jag kan inte känna dom. Flaskans material känns också betydligt lenare än på min gamla och lukten känns betydligt mer behagligare.

Kan det vara så att parfym.se har sålt mig en falsk flaska? De anses väl som en seriös återförsäljare?

Kommer upp med bilder imorgon om inte nån redan kan lösa mysteriet
Senast redigerad av ForvirradUnge 2014-08-27 kl. 00:30.
Citera
2014-08-27, 01:22
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Hej, har en fråga angående Le Male! Det är så att jag sedan tidigare hade en Le Male flaska jag hade införskaffat från parfym.se. Jag tyckte den luktade förjävlig, alldeles för mycket alkohol vid början för att sedan tas över av nån blandning av söthet/kryddor och lite mint. Vaniljen var helt frånvarande, och det var just vaniljen hos Le Male jag sedan tidigare hade älskat som var ens anledningen varför jag köpte den.

Nu är det så att jag har fått en till Le Male-flaska i present, och denna gång såg inte flaskan ut som den jag köpte från parfym.se. Den grönblåa färgen är något mörkare och de vita ränderna var bra mycket diskretare än på min gamla flaska, där ränderna ser "påmålade" ut och mer vita. Jag kan liksom känna ränderna när jag rör på den gamla flaskan. På den nya så är ränderna en del av flaskan, jag kan inte känna dom. Flaskans material känns också betydligt lenare än på min gamla och lukten känns betydligt mer behagligare.

Kan det vara så att parfym.se har sålt mig en falsk flaska? De anses väl som en seriös återförsäljare?

Kommer upp med bilder imorgon om inte nån redan kan lösa mysteriet

Det första du kan kolla är om det finns en batch-kod i botten på flaskan.
Sen kan du kontrollera denna på den här sidan för att kontrollera så att koden verkar äkta och du kan även se när flaskan producerades.
Min flaska har till exempel en batch-kod som är TYA48X och visar att den är från december 2011.
Citera
2014-08-27, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nic78
Det första du kan kolla är om det finns en batch-kod i botten på flaskan.
Sen kan du kontrollera denna på den här sidan för att kontrollera så att koden verkar äkta och du kan även se när flaskan producerades.
Min flaska har till exempel en batch-kod som är TYA48X och visar att den är från december 2011.

Kollade upp båda flaskorna. Den nya har batch-koden VSN10X och tillverkades september 2013. Den gamla har batch-koden UWR49X och verkar ha tillverkats november 2012. Förstår dock inte riktigt hur flaskornas utseende kan variera såpass, både i material/utseende (vad det känns som) och även lukt ifall de är äkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in