2009-02-16, 21:21
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadrise
Bra webshop när det gäller parfymer/edt etc...?
behöver inte den översta länken vid en googlesökning, vill hellre ha tips från folk som ha lite tidigare erfarenheter.

Tack på förhand
http://www.strawberrynet.com/
http://www.fragrancenet.com/

Och om du är ute efter nischdofter:
http://www.luckyscent.com/
Citera
2009-02-16, 22:11
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Och om du är ute efter nischdofter

Vad menas med nischdofter?

Mvh,
Citera
2009-02-16, 22:15
Medlem
Citat:
JPG är ett varumärke och inte ens en doft. Jag tror vi talar om Le Male från JPG, och det är som sagt ingen parfym. Gå in på deras hemsida så ser du att det står klart och tydligt att det är en EdT. Hade det varit en riktig parfym hade den kostat betydligt mer och JPG hade inte varit sena med att marknadsföra den som en sådan. Dessutom är det extremt ovanligt med riktiga parfymer bland manliga designerdofter. Vad jag vet är det bara YSL och Chanel som ens erbjuder EdP-versioner av vissa mansdofter, och då är det alltså EdP och inte riktig parfym.

Här är en artikel som förklarar skillnader mellan parfym, EdP, EdT och EdC:
http://ezinearticles.com/?EDT,-EDP,-...rfume&id=20441
Tack för info du har rätt kanske har jag blandat ihop den med en annan sida jag har läst, man blir alltid klokare på FB
Du verkar kunna din grej vet du om YSL Kouros är en parfym?
Citera
2009-02-16, 22:16
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Vad menas med nischdofter?

Mvh,
Sådana som skapas av personer/företag som enbart sysslar med dofter. Motsatsen är designerdofter, som skapas av modehus. Skillnaden är att designerdofterna skapas för att tilltala så många som möjligt för att maximera inkomsten för företagen. Nischdofterna skapas oftast av högkvalitativa ingredienser och har mer "personlighet" och är inte så mainstream, plus att de oftast är rena doftmässiga konstverk (med allt vad det innebär). Sedan är de vanligtvis dyrare, dels för att ingredienserna är av högre kvalitet, men även för att de inte tillverkas i så stor upplaga.
Citera
2009-02-16, 22:31
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Sådana som skapas av personer/företag som enbart sysslar med dofter. Motsatsen är designerdofter, som skapas av modehus. Skillnaden är att designerdofterna skapas för att tilltala så många som möjligt för att maximera inkomsten för företagen. Nischdofterna skapas oftast av högkvalitativa ingredienser och har mer "personlighet" och är inte så mainstream, plus att de oftast är rena doftmässiga konstverk (med allt vad det innebär). Sedan är de vanligtvis dyrare, dels för att ingredienserna är av högre kvalitet, men även för att de inte tillverkas i så stor upplaga.

Har alltid velat ha en parfym som ingen(kanske nagon?) annan har! Kan du rekomendera nagon storre butikskedja som saljer "nisch"parfymer? Bor i London sa borde finnas affarer har som gor det.. vet ju dock inte hur jag ska googla pa "nisch"dofter och sen hitta butiker i London

Mvh,
Citera
2009-02-16, 22:33
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R.R
Tack för info du har rätt kanske har jag blandat ihop den med en annan sida jag har läst, man blir alltid klokare på FB
Du verkar kunna din grej vet du om YSL Kouros är en parfym?
Är ganska säker på att Kouros är en EdT, den enda manliga EdP från YSL som jag kommer på är Opium Pour Homme (finns både som EdT och EdP). För övrigt var Kouros en av mina första dofter. Har fortfarande kvar en halvfull flaska av den. Den har ganska hög kultstatus på gott och ont bland doftintresserade. Vissa älskar den över allt annat, medan de flesta hatar den och påstår att den luktar diverse kroppsvätskor (svett och urin). Själv tycker jag den luktar rökelse och för mycket numera .
Citera
2009-02-16, 22:39
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Har alltid velat ha en parfym som ingen(kanske nagon?) annan har! Kan du rekomendera nagon storre butikskedja som saljer "nisch"parfymer? Bor i London sa borde finnas affarer har som gor det.. vet ju dock inte hur jag ska googla pa "nisch"dofter och sen hitta butiker i London

Mvh,
I London lär det finnas en hel del sådana dofter. Två UK-baserade tillverkare är Czech & Speake samt Penhaligon's. Gillar speciellt Penhaligon's. Sedan tror jag det finns en hel del butiker där som säljer t.ex. Bond No 9, Creed, Amouage, L'Artisan, Montale och Serge Lutens. Kolla i yellow pages, borde finnas en hel uppsjö av nischparfymbutiker. Annars kan jag rekommendera www.luckyscent.com, man kan beställa doftprover där ganska billigt och sniffa på i lugn och ro hemma.
Citera
2009-02-16, 22:41
Medlem
Citat:
Är ganska säker på att Kouros är en EdT, den enda manliga EdP från YSL som jag kommer på är Opium Pour Homme (finns både som EdT och EdP). För övrigt var Kouros en av mina första dofter. Har fortfarande kvar en halvfull flaska av den. Den har ganska hög kultstatus på gott och ont bland doftintresserade. Vissa älskar den över allt annat, medan de flesta hatar den och påstår att den luktar diverse kroppsvätskor (svett och urin). Själv tycker jag den luktar rökelse och för mycket numera .
Okej för ja tycker den håller länge kan lukta i flera dagar. I now den är kult, antigen älskar man den eller hatar den finns inget annat. Själv gillar jag den ar haft den sen jag var 16 nu är jag 20 och den funkar alltid
Citera
2009-02-17, 08:28
Medlem
Gucci Rush

Ngn som har ngt tips på en erättare till denna favorit som dessvärre inte verkar saluföras längre.

Jag är alltså ute efter en ny doft som luktar liknande.
Senast redigerad av Ponyboynation 2009-02-17 kl. 08:29. Anledning: komplettering
Citera
2009-02-17, 08:46
Medlem
Mina favoriter:

Gucci Pour Homme II, viol karaktär på den doften. riktigt nice.
David Beckham, god doft, håller länge.
Väntar även på hugo boss "bollen" från taxfree shoppen.

Någon tips på en parfym efter gymmet?
Kör för tillfälligt någon adidas för 100kr :P
Citera
2009-02-17, 22:36
Medlem
GamleBobbans avatar
Använder mig av Ralph Lauren's Polo Sport-modell. (Blå flaska)
En inte alltför stickande lukt, vilket jag anser att dagens parfymer ofta har. Kan också påpeka att den är relativt ungdomlig.

Rekommenderas starkt.
Citera
2009-02-19, 22:26
Medlem
Shambolics avatar
Citat:

Finns ju kihls och commes des garcon som har "basdofter", sedan blandar du själv för att få en personlig doft...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in