Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-28, 22:33
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Japp. Vad vill du veta? Gillar personligen BdP bättre än Millesime Imperial, fast BdP kan komma av som en "äldre herre-doft", den är helt klart åt det "äldre" hållet. MI är en bra sommardoft, mycket omtyckt bland Creedfantaster. Kolla in lite recensioner på Tuben.

Var lite intresserad då många i basenotes-forumet verkar gilla BdP och det är en av de Creed jag inte har luktat på än. Spontant så känns ju inte "äldre herre-doft" kanske något jag eftersöker men jag får ta och kika på den och MI nästa gång jag är på NK.
Erolfa, Tabarome och Royal Oud är väl de som annars känns mest intressanta att skaffa sig i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av 3rd
Det fick jag också och blev så klart sugen på att beställa, fast vet inte om jag vågar efter senaste tidens diskussion om nya regler.

Den vanliga oud tycker jag växer mer å mer men är inget jag skulle köpa. Känns som det är hype med oud just nu.

Ja onekligen så finns det en hel del Oud där ute, känner lite på Incense Oud by Kilian igen och den är riktigt, riktigt bra. Mörk, krämig, träig. Tyvärr är den ju löjligt dyr, positiva är att man kan köpa refill till bra pris. Känns ändå skumt att betala 180€ för lådan och sprayfunktion.

Måste testa Royal Oud igen och se om den är lika bra som sist jag testade, sen om den står sig mot denna.
Citera
2013-02-28, 22:37
Medlem
NirvanAs avatar
Vill man dofta äldre herre, fast med en jävla klass, ska man köra Invasion Barbare. De som är tillräckligt gamla säger att den doftar väldigt likt doften som fanns hos de gamla barberarna
Citera
2013-02-28, 22:41
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Var lite intresserad då många i basenotes-forumet verkar gilla BdP och det är en av de Creed jag inte har luktat på än.
Det var just därför jag gjorde ett blindköp. Använder den väldigt sällan. Det är bra kvalitet på ingredienserna, men tyvärr doftar den för mycket "äldre herre", och lite bittert på ett gammalt vis.
Citera
2013-02-28, 23:06
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vill man dofta äldre herre, fast med en jävla klass, ska man köra Invasion Barbare. De som är tillräckligt gamla säger att den doftar väldigt likt doften som fanns hos de gamla barberarna

Har inte hunnit testa den på huden än, har fått för mig att sandalwood = old school barberare. Kanske för att jag köpte en rakcreme med sandalwood

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Det var just därför jag gjorde ett blindköp. Använder den väldigt sällan. Det är bra kvalitet på ingredienserna, men tyvärr doftar den för mycket "äldre herre", och lite bittert på ett gammalt vis.

Lite så kände jag att Parfumes de Nicolai - New York luktade. På något sätt påminde om AdP fast med en ännu "äldre herre-aura".
Citera
2013-02-28, 23:08
Medlem
Saken med just Basenotes medlemmar är att det verkar vara ett äldre klientel som hänger där, i alla fall de som skriver mest på forumet, jag kanske har helt fel, men jag tycker mig få intrycket av det. Därför tenderar också smaken vara därefter.

Titta bara på "äldre herre-dofter" och dess recensioner. BdP, Gucci Envy, Chanel Egoïste, Terre d'Hermès, osv, osv... Alla med mycket positiva omdömen, medans dofter som yngre tenderar att gilla så som; Chanel Allure Sport, Aqua di Gio, 1 Million, osv, har lika mycket positiva som negativa omdömen.
Citera
2013-02-28, 23:30
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Lite så kände jag att Parfumes de Nicolai - New York luktade. På något sätt påminde om AdP fast med en ännu "äldre herre-aura".

Tycker absolut inte den har någon aura som skriker "äldre herre". Skulle mer klassa den som fräsch sommardoft. "Äldre herre" för mig är Gamla Fahrenheit
Citera
2013-03-01, 02:34
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Tycker absolut inte den har någon aura som skriker "äldre herre". Skulle mer klassa den som fräsch sommardoft. "Äldre herre" för mig är Gamla Fahrenheit

Den får nån bitter not efter ett tag på mig som inte jag riktigt gillar, jag börjar lukta "mormors-tvål".

Läste också på fragrantica om Bois du Portugal och såg att nån hade jämfört den med just New York, låter ju inte så troligt att jag kommer gilla BdP.
Citera
2013-03-01, 09:08
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Den får nån bitter not efter ett tag på mig som inte jag riktigt gillar, jag börjar lukta "mormors-tvål".

Läste också på fragrantica om Bois du Portugal och såg att nån hade jämfört den med just New York, låter ju inte så troligt att jag kommer gilla BdP.
Intressant att två näsor kan tycka så annorlunda

Säkert Cedarwood som du definierar som gubbigt
Senast redigerad av NirvanA 2013-03-01 kl. 09:11.
Citera
2013-03-01, 10:00
Medlem
Out-of-Steps avatar
Tänkte köpa en ny parfym, har dessvärre ingen aning om vilken jag ska välja. Risken är att det blir dyrt då jag lätt snöar in mig när intresset för att läsa/undersöka drar igång . Denna gången får det sluta på 500-600kr.

Så nu när jag satt och funderade på dofter... finns det någon som har den där lite varma doften av ekfat? Kanske låter dumt men inte så intensivt som en whisky utan mer en doft som man kan ana, den dära lite mysiga avslappnade doften. När man eldar i en brasa med körsbärsträ
Gillar inte alla dessa parfymer som luktar... tja, rakvatten med pressad citron.
Kanske inget kvinnor tycker om

Är i 20-25års åldern om det har någon betydelse.
Återkommer när jag läst lite mer om dofter på Basenote
Senast redigerad av Out-of-Step 2013-03-01 kl. 10:16.
Citera
2013-03-01, 10:01
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Intressant att två näsor kan tycka så annorlunda

Säkert Cedarwood som du definierar som gubbigt

Haha ja fast annars hade ju det varit trist. Värsta är att jag tyckte att den mer var "tantig"
Har fått för mig att det är amber-noten som kan få mig att tycka så. Rena spekulationer iofs men men...

Nu är jag mest sugen på att kunna lösa en Incense Oud utan att ruinera mig själv.
Citera
2013-03-01, 10:17
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Tänkte köpa en ny parfym, har dessvärre ingen aning om vilken jag ska välja. Risken är att det blir dyrt då jag lätt snöar in mig när intresset för att läsa/undersöka drar igång . Denna gången får det sluta på 500-600kr.

Så nu när jag satt och funderade på dofter... finns det någon som har den där lite varma doften av ekfat? Kanske låter dumt men inte så intensivt som en whisky utan mer en doft som man kan ana, den dära lite mysiga avslappnade doften.
Gillar inte alla dessa parfymer som luktar... tja, rakvatten med pressad citron.
Kanske inget kvinnor tycker om

Är i 20-25års åldern om det har någon betydelse.
Återkommer när jag läst lite mer om dofter på Basenote
Jag personligen tycker du ska satsa på en nisch såsom Aventus, det kan aldrig bli fel. Läre kosta mellan 1500-2000 beroende på vad du köper den men bättre att ha en riktigt kvalité än 3-4 medelmåttiga

Annars om du insisterar att den inte får kosta mer än 600 så testa Dior Homme / Dior Homme Intense, den är uppskattad av många.
Senast redigerad av NirvanA 2013-03-01 kl. 10:22.
Citera
2013-03-01, 11:28
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Jag personligen tycker du ska satsa på en nisch såsom Aventus, det kan aldrig bli fel. Läre kosta mellan 1500-2000 beroende på vad du köper den men bättre att ha en riktigt kvalité än 3-4 medelmåttiga

Annars om du insisterar att den inte får kosta mer än 600 så testa Dior Homme / Dior Homme Intense, den är uppskattad av många.
Tack, finns det något ställe där jag kan beställa sample? Där inte frakten blir allt för saftig.

Visst kan jag få för mig att köpa dyrare, men känner hellre att jag köper några styckan att skifta mellan, sen när jag vill ha utöka kan jag köpa dyrare.
Men du är med på vad jag är ute efter? Ekfat/körsbärsträ/vanilj/frukt och liknande.
Finns det något engelskt ord som beskriver det där varma ekfat/eldat körsbärsträ, att använda till att söka med på exempelvis basenotes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in