2012-10-22, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Smärtgränsen för parfym för mig ligger vid 1000kr, allt över det kan jag bara inte betala oavsett hur gott det luktar, det är helt enkelt inte värt det

Du kan ju beskriva doften, vilken parfym den kanske har likheter med, osv osv

Förstår dig!

Jovisst kan jag beskriva den. Det är en gourmand doft, en doft som inte ändrar sig så mycket från vad den luktar från första början. Kola, vanilj, lakrits och lite citrus noter (bergamott, blodapelsin) är vad jag känner. Den innehåller visst lite lavender, jasmine och mysk, vilket jag inte känner.
Den påminner mig om mjölkchoklad kakor med apelsinsås. Aa, det är en otroligt söt doft helt enkelt som påminner om just det. Den är marknadsförd för kvinnor men jag ser den enkelt som en unisex doft. Hållbarheten är fantastisk, sprayade på mig den igår vid lunch och känner den fortfarande idag, 2 duschar efter. Projection är lika fantastisk den med, minst 7 timmar tills den dör ner till en ganska så hudnära doft.

Vet inte hur jag mer ska beskriva den men mjölkchocklad kakor med apelsinsås är vad jag tänker på. Det finns inget som doftar som Lira. Men den jämförs med Angelo Di Fiume by Linari som går för 145 euro 100 ml på deras sida. Inget jag har doftat på i alla fall, så jag kan inte säga något om det.

Hoppas den här beskrivningen hjälpte lite :P
Citera
2012-10-22, 15:47
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragsforyou
Rekommenderar er alla att ta er till NK Stockholm och dofta på Xerjoff Casamorati 1888 Lira.
Jag måste skaffa mig en flaska av detta så snabbt som möjligt, 1600 kr för 75 ml är riktigt dyrt, men det luktar så jävla gott! Lukta på den, ni ångrar er absolut inte.
Tyckte det lät billigt, Xerjoff brukar vara riktigt snordyra. Fast det kanske bara gäller specialförpackningar och från USA. Får ta mig till NK och testa någon gång. Av de Xerjoff jag har testat har jag varit lite besviken, men Lira verkar riktigt nice nu till vintern, baserat på noterna.
Citera
2012-10-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tyckte det lät billigt, Xerjoff brukar vara riktigt snordyra. Fast det kanske bara gäller specialförpackningar och från USA. Får ta mig till NK och testa någon gång. Av de Xerjoff jag har testat har jag varit lite besviken, men Lira verkar riktigt nice nu till vintern, baserat på noterna.
Xerjoff brukar lägga ner väldigt mycket jobb på sina flaskor och förpackningar vilket resulterar i dem mycket höga priserna, men i just Casamorati 1888 linjen känner jag att dem har fokuserat på parfymen. Tycker fortfarande att det är lite för dyrt, men du har rätt. Med tanke på föregående parfymer så är denna rätt så billig.

Kan inte säga så mycket om dem andra Xerjoff parfymerna då jag inte luktat på någon förutom Lira. Du kommer absolut inte bli besviken denna gången! Det kan jag lova
Citera
2012-10-22, 16:54
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Jo, men man vill ju få full effekt, alltså även hjärtnoterna och den avslutande doften ska kika på länkarna
Varför skulle du inte få det om du testar på t.ex Kicks?
Spraya på och gå ur butiken och dofta resten av dagen.
Citera
2012-10-24, 17:09
Medlem
Är det någon som doftat på Serendipitous by Serendipity 3?

Fragrantica länk: http://www.fragrantica.com/perfume/Serendipity-3/Serendipitous-2232.html
Citera
2012-10-25, 18:17
Medlem
Fick nyss hem en flaska utav Michael Jordan Legend, och det första som slog mig var: New Haarlem. Den luktar verkligen som NH gör. Tänk dig NH utan den starka kaffe noten. Don't get me wrong, det finns även kaffe i Legend, men kaffet i NH tar över, vilket den inte gör med Legend. När det kommer till longevity så får vi se, den har suttit i ca 1 timme nu och är hur stark som helst, men vad jag har hört så ska hållbarheten vara mellan 8-12 timmar. Beast är den också när det kommer till projection!! Verkligen inte illa för Legend då det är i EDC form. För 229 kr (baresso) så kan det bara inte gå fel om man vill ha en mycket billigare version av NH!
Citera
2012-10-25, 18:44
Medlem
Citat:
Fick nyss hem en flaska utav Michael Jordan Legend, och det första som slog mig var: New Haarlem. Den luktar verkligen som NH gör. Tänk dig NH utan den starka kaffe noten. Don't get me wrong, det finns även kaffe i Legend, men kaffet i NH tar över, vilket den inte gör med Legend. När det kommer till longevity så får vi se, den har suttit i ca 1 timme nu och är hur stark som helst, men vad jag har hört så ska hållbarheten vara mellan 8-12 timmar. Beast är den också när det kommer till projection!! Verkligen inte illa för Legend då det är i EDC form. För 229 kr (baresso) så kan det bara inte gå fel om man vill ha en mycket billigare version av NH!
Det kanske bara är jag som tycker, men jag har testat de flesta "kopior" till en redan befintlig doft, och aldrig någonsin har "kopian" slagit originalet.
Citera
2012-10-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Det kanske bara är jag som tycker, men jag har testat de flesta "kopior" till en redan befintlig doft, och aldrig någonsin har "kopian" slagit originalet.

Nejdå, det är inte bara du som tycker, jag känner samma sak. Legend slår definitivt inte NH, inte på långa vägar. Dom delar däremot ganska många gemensamma noter vilket gör att dom luktar ganska lika.

Förövrigt så har kaffe noten efter ett par timmar på huden försvunnit. Nu är det vaniljen som har huvudrollen tillsammans med lädern!
Citera
2012-10-26, 17:43
Medlem
AnCa89s avatar
Citat:
Rekommenderar er alla att ta er till NK Stockholm och dofta på Xerjoff Casamorati 1888 Lira.
Jag måste skaffa mig en flaska av detta så snabbt som möjligt, 1600 kr för 75 ml är riktigt dyrt, men det luktar så jävla gott! Lukta på den, ni ångrar er absolut inte.
När jag testade den i somras så blev jag så förälskad att jag återvände till NK samma kväll och köpte en flaska av denna himmelska doft... Nu, flera månader efteråt så är jag otroligt besviken på den, den luktar typ kanelbullar med vaniljsås och inget mer... Trodde liksom att den skulle dofta bättre när det är så här kallt ute, men icke sa Nicke...
Citera
2012-10-26, 18:18
Medlem
NirvanAs avatar
Jag är starkt inne på att dofter åt burbery london, michael for men etc är extra bra i kyla/snö/mörker/vinter... kanske även beror på vad man är för person... men har själv svårt för citronaktiga och dylika dofter på vinter, det är mer högsommar parfymer...

Smaken är som baken
Citera
2012-10-26, 19:07
Medlem
3rds avatar
Okej, efter mina desperata efterforskningar om det var någon som testat någon av Floris dofter har jag till slut testat själv. Fixade massa samples och har nu testat 2 av dom ganska mycket.

Börjar med Floris Santal: Helt okej. Påminner lite om Boss bottled/orange fast bättre sammansätt och lite mörkare i doften.

Floris JF: Grym! Jag är väl förmodligen en av få som inte testat GIT (fått för mig att den är extremt överskattad ) men JF sägs likna den. Lite som en kryddigare Chez bond, Cool water osv. Doften sitter i väldigt länge. Rekommenderas!
Citera
2012-10-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
När jag testade den i somras så blev jag så förälskad att jag återvände till NK samma kväll och köpte en flaska av denna himmelska doft... Nu, flera månader efteråt så är jag otroligt besviken på den, den luktar typ kanelbullar med vaniljsås och inget mer... Trodde liksom att den skulle dofta bättre när det är så här kallt ute, men icke sa Nicke...
Du anar inte hur gott det där låter, kanelbullar med vaniljsås. Det är just en sådan doft jag letar efter och som jag ännu inte funnit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in