2012-07-01, 01:17
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Då finns det ganska mycket att välja på som är helt ok. Vilken typ av doftnoter vill du ha? Fräsch/frisk, trä, citrus, söt, jordig? Några dofter som jag tycker doftar "sofistikerat" (dock gillar jag inte samtliga, men de har en viss "klass" över sig) i den prisklassen är t.ex:

Acqua di Parma Colonia Essenza
Acqua di Parma Colonia
Guerlain Pour Homme
Dior Homme
Dior Fahrenheit Absolute
Penhaligon's Castile
Penhaligon's Sartorial
Penhaligon's Quercus

Av ovanstående vill jag framförallt rekommendera de båda Acqua di Parma samt Castile och Quercus från Penhaligon's. Penhaligon's är något över din budget, men inte så mycket. Fahrenheit Absolute är också trevlig, men passar bäst på höst/vinter och kvällar.

Fräscht är det viktigaste, fräscht och maskulint.
Citera
2012-07-03, 17:06
Medlem
Någon som har erfarenhet av Balmain? Läste precis att NK tagit in dofterna...

Balmains dofter exklusivt på NK.

Upptäck Balmains klassiska dam- och herrdofter som nu hittas exklusivt på NK. Botanisera bland dofterna Vent Vert, Monsieur Balmain, Carbone och Ambre Gris som alla kompletterar skönheten i modehusets klädkreationer. Vent Vert är märkets första damdoft som skapades redan 1947, i samband med att modehuset började lansera parfymer utöver sina klädkollektioner.

Ambre Gris lanserades 2008, och är en modern tolkning av ambra med tydliga inslag av orientaliska kryddor, rökelse och myrra. Doften beskrivs som en ödmjuk blandning av elegans och mystik, med en touch av rock and roll, och är en hyllning till de ursprungliga råmaterialen som ger doften dess unika karaktär.

Välkommen till NK Kosmetik på Gatuplan.

http://www.basenotes.net/fragrancedirectory/?house=100704
Senast redigerad av Ritinkin 2012-07-03 kl. 17:14.
Citera
2012-07-06, 18:13
Medlem
Bolides avatar
Jag kommer fara till Sverige relativt snart och undrar var jag kan hitta Serge Lutens dofter?
Citera
2012-07-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolide
Jag kommer fara till Sverige relativt snart och undrar var jag kan hitta Serge Lutens dofter?
Ingentans i fysisk butik, tyvärr.
Citera
2012-07-06, 19:12
Medlem
AnCa89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har inte hittat någon Byredo med wow-faktor. De flesta doftar helt ok, men man känner sig inte direkt exalterad när man köpt sig en Byredo. Dessutom tycker jag de är för dyra i förhållande till vad man får.
Det är tvärtom för min del, blev direkt förälskad i deras dofter. Har nu fått mina prover och planerar å köpa flera av dom. Tycker faktiskt inte att dom är så himla dyra, ett helt okej pris med tanke på att det är niché.
Citera
2012-07-06, 21:38
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
Det är tvärtom för min del, blev direkt förälskad i deras dofter. Har nu fått mina prover och planerar å köpa flera av dom. Tycker faktiskt inte att dom är så himla dyra, ett helt okej pris med tanke på att det är niché.
Jag tycker de är för statiska, det händer liksom inget. De doftar likadant efter tre timmar som strax efter att man haft på dem. De bästa dofterna tycker jag är de som ständigt ändrar sig under dagen, blir mer intressant då.
Citera
2012-07-06, 23:45
Medlem
Gick förbi NK idag och såg till min förvåning (nåja) att Ralph Lauren kommit ut med en ny doft, nämligen Ralph Lauren Polo Blue Sport. VARFÖR!? Börjar gå lite för långt nu...

Noterna är bla "crushed leaves" (Haha, va?) samt Water Fern och "Frosted mint".

Synd att RL ska göra så pissiga dofter, kläderna är bra.
Senast redigerad av Ritinkin 2012-07-06 kl. 23:49.
Citera
2012-07-07, 15:30
Medlem
Bolides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Ingentans i fysisk butik, tyvärr.
Tack, det var synd! Vilken butik eller varuhus har bäst utbud när det gäller dofter från mindre kommersiella märken i STHLM?
Citera
2012-07-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolide
Tack, det var synd! Vilken butik eller varuhus har bäst utbud när det gäller dofter från mindre kommersiella märken i STHLM?
NK har ju lite Bond no 9, Creed, etc.
Annars har du ju Cow Parfymeri (Mäster Samuelsgatan) som är riktigt bra. Har Frederic Malle, L'Artisan, CdG, etc etc. Trevlig butik!
Citera
2012-07-08, 17:35
Medlem
Hallå, skall draga mig utomlands inom ett par dagar och tänkte inhandla mig någon parfym på taxfree.

Någon som har ett litet spontant tips på en god parfym? Inte alltför gubbig och grov, äger för tillfället Le Male, Acqua di gio, någon lacoste och ett gäng andra. Tackar!
Citera
2012-07-08, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snekurt
Hallå, skall draga mig utomlands inom ett par dagar och tänkte inhandla mig någon parfym på taxfree.

Någon som har ett litet spontant tips på en god parfym? Inte alltför gubbig och grov, äger för tillfället Le Male, Acqua di gio, någon lacoste och ett gäng andra. Tackar!
Försök att precisera dig lite mer så är det enklare att ge något tips. Inte gubbig och grov är inte så mycket att gå på. Vad gillar du för noter? (ex: Citrus, Trä, Rökig) ska det vara en dag- eller nattdoft. I vilka sammanhang hade du tänkt använda doften?
Citera
2012-07-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Försök att precisera dig lite mer så är det enklare att ge något tips. Inte gubbig och grov är inte så mycket att gå på. Vad gillar du för noter? (ex: Citrus, Trä, Rökig) ska det vara en dag- eller nattdoft. I vilka sammanhang hade du tänkt använda doften?

Tyvärr är jag inte insatt för fem öre, men eftersom jag redan har ett par "söta" och citrusaktiga dofter kanske det vore trevligt att pröva något träigt eller med mysk? Ingen aning, nåt åt det hållet, så länge jag själv tycker det luktar gott så, men om du har några trevliga tips så. Tänkte nog att den skall nyttjas i nattliga sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in