2011-07-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baruba
Nån som har koll på hur parfympriserna ligger i England i dagsläget?
Jag ska nämligen dit, Manchester för att vara exakt, inom kort och tänkte kanske passa på att köpa hem ett par flaskor, om det är värt det eller om det är lika bra att beställa från nätet?

Sen vill jag som novis be om lite hjälp också angående parfymval. Jag har kollat igenom recensioner på youtube och läst runt, bl.a. här, och fått ihop ett gäng parfymer jag funderar på.
Burberry London
Paco Rabanne Black XS och 1 Million
Versace Dreamer och Eau Fraiche Man
Kenzo Power
Lacoste Essential
Carolina Herrera 212
D&G Pour Homme
Armani Code
JPG La Male

Code och La Male är kanske lite för vanlig?
Vet att det såklart är väldigt individuellt och ska försöka provlukta alla innan köp, men kanske kan få några tips/åsikter om vilka just Du tycker bäst/sämst om? Bör passa en 25-åring. Kanske finns ännu bättre förslag jag bör kolla in?

Skulle nån ge förslag på vilka 4st (vår/sommar, höst/vinter samt dagtid/kväll och nattid) h*n tycker är bäst skulle jag vara tacksam.

Strunta i JPG, Armani Code och 1 million. Mycket vanliga, men gillar du dessa, kör. Huvudsaken med parfym är att man själv gillar doften man bär. Men då är man nog heller inte ensam med dessa...

Versace Eau Fraiche, Lacoste Essential, Carolina Herrera 212, bra för vår och sommar.
Burberry London, Paco Rabanne Black XS, bra för höst och vinter. Speciellt London. Personlig favorit helt klart för de kallare årstiderna.

Taxfree kan du nog fynda till billigare pris, annars så kan du nog få dessa dofter du radar upp hyfsat billigt även i Sverige om du köper online. Hur de engelska butikerns priser är har jag ingen aning om.
Citera
2011-07-22, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Strunta i JPG, Armani Code och 1 million. Mycket vanliga, men gillar du dessa, kör. Huvudsaken med parfym är att man själv gillar doften man bär. Men då är man nog heller inte ensam med dessa...

Versace Eau Fraiche, Lacoste Essential, Carolina Herrera 212, bra för vår och sommar.
Burberry London, Paco Rabanne Black XS, bra för höst och vinter. Speciellt London. Personlig favorit helt klart för de kallare årstiderna.

Taxfree kan du nog fynda till billigare pris, annars så kan du nog få dessa dofter du radar upp hyfsat billigt även i Sverige om du köper online. Hur de engelska butikerns priser är har jag ingen aning om.

Tackar för inputen.
Jo även om de luktar bra så kan det ju vara en aning tråkigt att lukta likadant som många andra, men som sagt det viktiga är ju att man själv trivs med doften. Dock så bor man i en mindre stad så då kanske risken inte är lika stor att stöta ihop med nån som har samma...

Har nog bara hört bra om London, blir nog att ta en närmare koll på den.
Skulle du vilja flika in vilka som passar bäst att ha på dagtid respektive att ha en utekväll så vore det också uppskattat.

Nu är det väl så att man inte kan köpa taxfree grejer i England om man ska till Sverige? Utan då får man helt enkelt hoppas på att priserna är lägre där. Annars funkar ju nätet också.

De jag radade upp var de första jag hörde/läste bra om, har du fler bättre alternativ så kom gärna med dem. Detta gäller ju såklart alla andra också
Senast redigerad av baruba 2011-07-22 kl. 00:31.
Citera
2011-07-22, 11:52
Medlem
Just detta med natt-och dagparfym kan man väl generellt säga att är det en "tyngre" doft så passar den oftast på kvällen och på dagen de lättare. Brukar själv inte köra så mycket med dag och nattparfym. Men ett exempel är om du provar Dior Homme Intense passar sig mycket bättre på kvällen än tex Versace Eau Fraiche. Prova gärna Dior Homme Intense, kanske kan komma av som aningen feminin för vissa och helt klart en lite "läppstifts-doft" men prova. Orginalet är enbart "Homme", men tycker personligen Intensen är mycket bättre.

Chanel Platinum Egoïste är grym, likaså hela Allure-linjen för Chanel (Sport, Edition Blanche och orignalet Pour Homme). Hermès har många trevliga dofter, gillar Terre D'Hermès, både parfum-versionen och orginalet. Voyage ifrån samma märke är riktigt trevligt, lite Gin&Tonic-vibbar.

Testa Yves Saint Laurent (YSL) L'Homme och La Nuit De L'Homme, ena är väl mer riktad för kvällspruk då den ska vara lite mer intensiv (La Nuit) och L'Homme för dagen. Där har du lite tips i alla fall. Jag vet ju som sagt inte din budget, hur mycket du vill lägga ut eller så. Finns ju mycket trevligt och speciellt i England och deras varuhus när det just kommer till parfym. Creed, Bond no.9, Tom Ford Private Blend, Frederic Malle, etc...
Citera
2011-07-22, 13:07
Medlem
Citat:
Just detta med natt-och dagparfym kan man väl generellt säga att är det en "tyngre" doft så passar den oftast på kvällen och på dagen de lättare. Brukar själv inte köra så mycket med dag och nattparfym. Men ett exempel är om du provar Dior Homme Intense passar sig mycket bättre på kvällen än tex Versace Eau Fraiche. Prova gärna Dior Homme Intense, kanske kan komma av som aningen feminin för vissa och helt klart en lite "läppstifts-doft" men prova. Orginalet är enbart "Homme", men tycker personligen Intensen är mycket bättre.

Chanel Platinum Egoïste är grym, likaså hela Allure-linjen för Chanel (Sport, Edition Blanche och orignalet Pour Homme). Hermès har många trevliga dofter, gillar Terre D'Hermès, både parfum-versionen och orginalet. Voyage ifrån samma märke är riktigt trevligt, lite Gin&Tonic-vibbar.

Testa Yves Saint Laurent (YSL) L'Homme och La Nuit De L'Homme, ena är väl mer riktad för kvällspruk då den ska vara lite mer intensiv (La Nuit) och L'Homme för dagen. Där har du lite tips i alla fall. Jag vet ju som sagt inte din budget, hur mycket du vill lägga ut eller så. Finns ju mycket trevligt och speciellt i England och deras varuhus när det just kommer till parfym. Creed, Bond no.9, Tom Ford Private Blend, Frederic Malle, etc...

Trodde jag hade skrivit upp YSL La Nuit De L´Homme, men hade tydligen missat det. Den har jag iaf också med på intresselistan som ska kollas upp.

Jag har väl tänkt försöka hålla en ganska låg budget, 2-300kr/flaska kanske om det är möjligt. Hittar man nåt riktigt bra kan jag sträcka mig till ~500kr. Då jag inte använder så mkt parfym räcker det nog bra med nån mindre variant. Kanske nån större flaska av nån lite lättare man kan ha under dagarna.

Kan passa på att ställa ännu en fråga, ska även på bröllop inom kort (innan England-resan), tips på parfym att använda sig vid såna tillställningar? Gissar att man inte ska ha någon jättetung utstickande parfym, utan en mer enkel och fräsch? Vill ändå att den ska sitta i ett tag då man vill lukta gott till den efterföljande bröllopsfesten också.

Har just nu hemma Juicy Couture Dirty English, Beckham Intimately Night och Paul Smith Extreme. Dirty English och Beckham gissar jag går bort helt, men kan Paul Smith vara ett alternativ eller ska man köpa sig nåt nytt innan bröllopet? (Har inte hunnit prova Paul Smith ännu, var ett blindköp)

EDIT: Ska se om man kan få med min resekamrat, som även han är helt novis, att ta tid och fara på parfymprovning under en fotbollshelg
Senast redigerad av baruba 2011-07-22 kl. 13:09.
Citera
2011-07-22, 13:11
Medlem
Är det dem du väljer mellan inför bröllopet så är nog Paul Smith den du ska satsa på. Ingen direkt aning hur länge den håller i sig, men har du en sk "automizer" eller en liten påfyllningsprov kan du enkelt ha i fickan och spruta på lite då och då... men har du inte det är det inte mycket att göra. Beckham vet jag inte hur den är. Men Dirty English är en ganska tung doft och passar således mer på höst/vinterhållet. Inte på en sommardag.
Citera
2011-07-22, 13:23
Medlem
Citat:
Är det dem du väljer mellan inför bröllopet så är nog Paul Smith den du ska satsa på. Ingen direkt aning hur länge den håller i sig, men har du en sk "automizer" eller en liten påfyllningsprov kan du enkelt ha i fickan och spruta på lite då och då... men har du inte det är det inte mycket att göra. Beckham vet jag inte hur den är. Men Dirty English är en ganska tung doft och passar således mer på höst/vinterhållet. Inte på en sommardag.

Av det jag har att välja just nu så är det de 3, men det är ju ganska fort gjort att skicka iväg en beställning på nätet Så om man gör en liten beställning innan bröllopet, har du några tips på parfymer som kan passa vid ett sommarbröllop?

Håller med om Dirty´n, den är nog en aning för tung Dock så funderar jag att ta med mig den till England (slutet av aug) och använda en kväll då jag tänkt kolla in ett gäng rock-barer, då borde den väl funka bra?
Citera
2011-07-22, 19:22
Medlem
Dior Homme Sport (ingefära och lime) samt Guerlain Pour Homme (lite Mojito-feeling, finns även i Intense-version, tror den även är EDP) är bra sommardofter för en rimlig peng. Rockbar passar den nog bra in.
Citera
2011-07-23, 02:53
Medlem
Citat:
Dior Homme Sport (ingefära och lime) samt Guerlain Pour Homme (lite Mojito-feeling, finns även i Intense-version, tror den även är EDP) är bra sommardofter för en rimlig peng. Rockbar passar den nog bra in.

Tackar så mkt för tipsen.
Citera
2011-07-26, 02:34
Medlem
SnowInformers avatar
Är Hugo XY Men något att ha? Vill inte ha något som luktar alltför mycket.
Citera
2011-08-06, 21:57
Medlem
Har ingen koll på parfymer men vill lära mig. Vad säger expertisen om min i dagsläget enda parfym Dsquared ocean wet wood?
Citera
2011-08-10, 22:18
Medlem
Parfymer med vanilj smak är oslagbara men en favorit som jag har köpt nu är Lacose Challenge. Jag är bokstavligen kär i den ska ta och lukta på den nu.BTW för tjejer är armani code den absolut bästa enligt mig den är så gosig
Citera
2011-08-10, 22:20
Medlem
--X--s avatar
Bulgari aqua marine har jag nu, den gillar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in