Jag är ute efter att prova på några nya parfymer och efterfrågar tips på vad som skulle kunna vara intresse då jag inte är superbevandrad inom doftområdet. Tanken är att beställa ett gäng (5-10 stycken) prover via någon sida som erbjuder ett brett sortiment.
Jag bor i Sundsvall så de ställen som säljer parfymer här är Kicks och Åhléns så det är rätt många märken jag inte har tillgång till men det finns ju helt klart många i dessa affärer som skulle kunna passa in på vad jag letar efter.
Det jag främst är ute efter är en doft som fungerar till vardags med allt vad det innebär, i princip någon som inte är allt för påträngande på jobbet eller gymmet men som ändå lyckas att sticka ut och inte är något som var och varannan person har. Någonting som skulle kunna vara en allsidig signaturdoft. Skulle jag beställa eller bli rekommenderad någon som inte riktigt passar in i denna bild är det förstås inte hela världen, jag kanske upptäcker någon som passar perfekt till andra situationer än de listade ovan.
Några dofter som jag gillar, men som inte nödvändigtvis passar in i beskrivningen ovan, är:
- Acqua di Parma - Colonia EdC
- Creed - Aventus (särskilt fruktnoterna. Rökigheten är jag inte superstort fan av)
- Reyane Tradition - Insurrection II Pure (som enligt säljaren ska vara utformad för att imitera Aventus)
- Hermes - Terre d'Hermes EdT
- Valentino - Uomo
- Tom Ford - Oud Wood
- Calvin Klein - Summer 2020 (tycker denna påminner en del om AdP Colonia pga. att jag associerar båda med havsnoter och citrus som inte är för sur.)
- Calvin Klein - One
- Kilian - Back to Black
- Kilian - Straight to Heaven
Några dofter eller märken som jag har haft ögonen på och skulle vilja prova är:
- Parfums de Marly - Layton
- Parfums de Marly - Pegasus
- Chanel - Bleu de Chanel, EdT och EdP (denna ska jag testa i affär)
- Chanel - Allure Homme Sport, Eau Extréme (denna ska jag testa i affär)
- Frederic Malle
Alla tips, tankar och idéer är välkomna!